• mumama

egen barnmat!

har tänkt o göra min egna barnmat nu
    men.. djungeln är ju enorm när det gäller näringslära om bebisar!
    så jag tänkte som så, att jag kunde starta en tråd där de som gör egen barnmat nybörjare som veteraner kan samlas?

eftersom jag är så ny på detta kommer ja ha massa frågor och i stället för att starta en ny tråd kanske man kan samla alla tips på ett o samma ställe?

frågor:
    vad ska man järnberika gröten med? palt tunnbröd eller hirs?
    hur ska man kunna veta att de får i sig all näring som de får från barnmatsburkarna?
    hur introducerar man mjölk i barns kost?

tips och ideer
    man kan skala av paneringen från fiskpinnar och använda fisken.
    blandar man i en annan rotfrukt tillsammans me potatis när man fryser in så blir den inte lika blaskig är den tinas.

fler tips och idder?

kom igen nu

• Svar på tråden egen barnmat!
  • Gisma

Hur fryser ni in maten? Går väl inte i gamla barnmasbutkar? Eller??

Lillis e 7 mån så iskuber blir för meckigt.. (typ 700 kuber per måltid)

• 700523

tror att du kan frysa in i burkar om du lägger plastfolie över tills det e fryst o sen sätter på locket.. Annars finns nog risken att burken spricker.

Allra säkrast är väl plastbuttar

• Pirella

Jag fryser in i gamla barnmatsburkar. Det går alldeles utmärkt.
    Tänk bara på att inte fylla dem helt, eftersom maten expanderar när den fryser. Jag stoppar i maten när den är varm (för annars blir det kondens på utsidan av burkarna och etiketterna fäster inte), sen låter jag det kallna innan jag sätter på locket ordentligt och stoppar dem i frysen.

Jag har använt samma burkar som jag fick av min svägerska för typ ett halvår sen, och inte en enda av dem har spruckit.

• Gisma

Oki, bra! Ja har börjat diska ur massor med burkar

• Pirella

Jo, förresten! En burk exploderade i mikron!
    Det var min sambo som stoppade in en stelfrusen burk och använde sig av "defrost-funktionen". Jag vet inte om mikron kanske gör på det viset att den brassar på med full effekt men kör korta, korta pass. Hur som helst så hann burken bara hamna i mikron och sambon tryckte på knappen. Och så - KABOOM! Sprängd barnmatsburk... Mat och glas överallt.

Sedan dess sätter vi alltid burken i ett halvlitermått av plast. Och vi använder inte defrost... Näst lägsta effekten några gånger gör susen.

• Gisma

Va bra (alltså inte den sprängda burken utan det andra tipset..)

Hur länge kokar ni maten? Tex. om jag vill koka kött å nga rotfrukter?

och, ska fryst kött tinas innan kokning??

• Risgrynet

Inte så miljövänligt men små plastpåsar funkar ju också att frysa in i.

Tänkte att ni kanske kan hjälpa mig med tips på bra litteratur om barnmat och näringslära för småttingar. Någon som vet nån bra bok?

• Majja M

Jag läste ett tips någonstans om hur någon fryste barnmat..
    Hon satte ut barnmaten som bullar på en plåt (eller nått liknande) på bakplåtspapper.. Sen satte hon det i frysen.. När det har frusit till så är det bara sätta "bullarna" i en påse i frysen.. Lätt att ta fram och tina upp..

Svar på tråden egen barnmat!