• mumama

egen barnmat!

har tänkt o göra min egna barnmat nu
    men.. djungeln är ju enorm när det gäller näringslära om bebisar!
    så jag tänkte som så, att jag kunde starta en tråd där de som gör egen barnmat nybörjare som veteraner kan samlas?

eftersom jag är så ny på detta kommer ja ha massa frågor och i stället för att starta en ny tråd kanske man kan samla alla tips på ett o samma ställe?

frågor:
    vad ska man järnberika gröten med? palt tunnbröd eller hirs?
    hur ska man kunna veta att de får i sig all näring som de får från barnmatsburkarna?
    hur introducerar man mjölk i barns kost?

tips och ideer
    man kan skala av paneringen från fiskpinnar och använda fisken.
    blandar man i en annan rotfrukt tillsammans me potatis när man fryser in så blir den inte lika blaskig är den tinas.

fler tips och idder?

kom igen nu

• Svar på tråden egen barnmat!
  • mumama

Bjerhag

man kan börja inttroducera mjölk i kosten när de är 6 mån, men då bara i små smakportioner först men du kan ju använda bröstmjölk eller ersättning. man kan oxå spä ut maten med vattnet som man kokar t.ex. morötterna i

• 700523

bra tråd, gärna fler recept o tips på vad man kan krydda med..

själv gjorde jag en "kött- o grönsaksgryta" igår som  blev poppis ( min dotter e snart 7 månader)

Jag kokade ihop

potatis, fläskkotlett, fryst grönsaksblandning med broccoli, blomkål o morötter.
    kryddade med 3st  kryddpepparkorn o ett lagerblad..

När allt va mjukt, hällde jag bort vattnet ( häll i en bunke eller nåt o spar att späda med)
    plockade bort pepparkorn o lagerblad..

mixa helt slätt i mixer - klart att äta

• Pirella

Hej!

Jag har två superbra tips!

Hemmagjord gröt (funkar även som vällingpulver om man mixar allt riktigt fint):

* 1 dl havregryn
    * 1 dl mannagryn (eller vetemjöl)
    * 1/2 dl rismjöl
    * 1/2 dl quinoaflingor (rika på protein)
    * 1/2 dl hirsflingor (rika på järn)
    * 1/2 dl bovetemjöl
    * 2 msk nyponskalmjöl (rikt på C-vitamin)

Alltihop bör finnas i en välsorterad mataffär (som har Risentas sortiment), utom quinoaflingor. Nu för tiden finns kanske hel quinoa, men flingor kan man få gå till hälsokostaffär för att hitta.

Jag tar 2 1/2 msk av detta pulver till 1 1/2 dl mjölk när jag gör gröt. Puttra i några minuter i kastrull på spisen.
    I mikro: värm mjölk/vatten på full effekt i 1 1/2 minut, vispa i pulvret, kör 1 minut på något lägre effekt, upprepa ett par gånger till med omrörning emellan.
    Gröten är jättegod!

Supertips nummer 2:
    hem.passagen.se/isaksweb/Barnmat,%20kokbok.doc

(barnmats-kokbok på drygt 60 sidor!)
    Säg till om länken inte fungerar, så kan jag kanske maila kokboken till intresserade. Den är verkligen jättebra!

• Ferdinand

Har inte läst hela tråden, men har ett bra tips för er som ger hemgjord gröt till era bebisar

Jag fick tips på BVC om att aprikoser innehåller mycket järn, därför är det jättebra med aprikospuré till hemmagjord gröt! Jag tar torkade aprikoser och lägger dem i hett vatten en halvtimme eller så tills de är helt mjuka, sen är det bara att mixa till mumsig puré

Jag har som mål att göra den mesta maten till min åttamånaders son själv, men tyvärr blir det en del burkar eftersom jag inte haft tid... men det ska det bli ändring på hoppas jag.

• jiline

För att göra maten och gröten mer järnrik kan man koka den i järngryta, som förr i tiden:) Att blanda i torkade aprikoser i gröten är jättebra; ger järn och gör gröten söt, så ingen sylt behövs.
    När man ska introducera mjölk så kan man börja med grädde och sedan mjölk utspätt med vatten i början.. men det har jag fått tipset att man kan vänta till efter året med, ren mjölk alltså.

• sleeping sun

Pirella. Det var ett bra recepthäfte. Jag har sparat den Tack

• Pirella

Sleeping sun: Vassego!

Apropå torkade aprikoser - kolla att de inte är svavlade!
    Ska man köpa torkade aprikoser ska de vara svavelfria. (Fast det kanske alla är nu för tiden...?)

• mumama

d där me torkade aprikoser va smart!
    ja har jagat land o rike runt för o hitta aprikoser o då ja inte hitta det så fick ja äntligen tag på aprikospuré me päron
    men nu ska ja se om ja kan hitta torkade osvavlade

Svar på tråden egen barnmat!