• mumama

egen barnmat!

har tänkt o göra min egna barnmat nu
    men.. djungeln är ju enorm när det gäller näringslära om bebisar!
    så jag tänkte som så, att jag kunde starta en tråd där de som gör egen barnmat nybörjare som veteraner kan samlas?

eftersom jag är så ny på detta kommer ja ha massa frågor och i stället för att starta en ny tråd kanske man kan samla alla tips på ett o samma ställe?

frågor:
    vad ska man järnberika gröten med? palt tunnbröd eller hirs?
    hur ska man kunna veta att de får i sig all näring som de får från barnmatsburkarna?
    hur introducerar man mjölk i barns kost?

tips och ideer
    man kan skala av paneringen från fiskpinnar och använda fisken.
    blandar man i en annan rotfrukt tillsammans me potatis när man fryser in så blir den inte lika blaskig är den tinas.

fler tips och idder?

kom igen nu

• Svar på tråden egen barnmat!
  • onehappen

Hm, är det alltså kalciumet som hämmar järnupptagningen? Någon som kan bekräfta? Isf är det ju mystiskt med industrigröterna då med kalcium+extra järn. hade iofs ändå inte tänkt direkt ge nån sån men ändå..

Apropå salt i konserver är det väl bara läsa på innehållsförteckningen..? De får väl inte salta utan att skriva ut det, eller? Någon som vet?

Äggula kan man enligt Weston Price ge från 4 mån. "Egg yolks, rich in choline, cholesterol and other brain-nourishing substances, can be added to your baby?s diet as early as four months,1 as long as baby takes it easily.".. läs mer om ägg & annat www.westonaprice.org/children/nourish-baby.html

• mumama

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2
    under "hur använder du niferex" står det att kalcium hämmar järnupptaget är tyvärr lita kass på o hitta på i-net

men visst e d konstig/roligt att de säger att man ska ge dem industriröt p.g.a mest järne och så har de kalcium i gröten som faktiskt HÄMMAR järnupptaget...inte konstigt att de faktiskt måste tillsätta mer järn då

luktar lite konspiration

*undra om länken funkar*

• MajaLarsson

kan det inte va så att dom tillsätter lite kalcium för att det behöver små barn??!
    men i mejeriprodukter är det så MYCKET kalcium vilket hämmar järnupptaget??

• Nillinsimim

man kan öka c-vitamin i kosten för att öka järn upptaget...

Mejeriprodukter har förutom mycket kalcium en massa annat som inte är bra för under 8 månaders magar tydligen (fråga mig inte vad) och jag tror mig minnas att barnet kan få mycket gaser osv...men det kanske beror på barnet...

• mumama

jaja jag fick rådet från mitt bvc eftersom jag inte ammar så mkt längre att ge liten ett mejeimål om dagen, och ja har inte läst eller hört nåt om att det skulle vara skadligt, snarare tvärtom
    man gör ju som man tror e bäst själv frågade mn bvc sköterska eftersom det är ett enormt babbel om just järnupptaget, men hon tyckte att bara man ger dem en varierande kost så ska det inte vara nå problem , hon tyckte inte ens jag behövde järnberika något...:-/ men det gör ja iaf

annars böörjade ja med mejerismakportioner när liten va 6 mån

• Johannapanna
    Sessan85 skrev 2006-11-21 22:13:56 följande:
    kan det inte va så att dom tillsätter lite kalcium för att det behöver små barn??!men i mejeriprodukter är det så MYCKET kalcium vilket hämmar järnupptaget??
    Tror du har rätt där.
    onehappen skrev 2006-11-21 19:54:53 följande:
    Apropå salt i konserver är det väl bara läsa på innehållsförteckningen..? De får väl inte salta utan att skriva ut det, eller? Någon som vet?
    Detta undrar jag med. Stod och läste på innehållsförteckningen i affären häromdagen och det står att kons. tomater innehåller tomater och tomatjuice. Inget om salt. Men kan det inte vara salt i den här tomatjuicen?? Hur detaljerade måste innehållsförteckningarna vara???
  • Gisma

I min tetra med passerade tomater står 99.5% tomater och 0,5%salt.
    Tror inte de får lov att ha i ngt som inte står med i innehållsfötekningen. Se tex. alla dessa "kan innehålla spår av nötter" tror jag inte de skulle skrivit om det inte var så strikta regler..
    me alltså de lilla saltet tror jag inte kan spela mngn roll egentligen. Tror mer det är meningen att man inte ska salta extra som till oss vuxna (å då saltar vissa MYCKET) man kan ju ha en tesked salt i lätt i såser till 2 vuxna, å det är mycket. Men 05% av 500g (2,5g = 0,4 tsk om jag räknat rätt..)Å det är ju inte så mycket

• Nillinsimim

Man ska äta cirka 0,5 gram salt (natrium) per dag men inte mer än 5-6 g då är det skadligt...för vuxna alltså

• Nillinsimim

Men jag ska inte älta på om saltet...jag kankse är lite övernitisk när det gäller vad man kan ge barnet...vill inte att det ska visa sig vara skadligt senare i livet...är lite av en hönsmamma...tråden är ju till för att dela roliga råd inte sprida saltfobier =P

• 700523
    Men jag ska inte älta på om saltet...jag kankse är lite övernitisk när det gäller vad man kan ge barnet...vill inte att det ska visa sig vara skadligt senare i livet...är lite av en hönsmamma...tråden är ju till för att dela roliga råd inte sprida saltfobier =P

Haha, jag e oxå en hönsmamma - inget salt här, iaf inget mer än det som är i smörgåsrånen... Är ju tydligen njurarna som inte är fullt utvecklade så det får vara än så länge... Får väl börja lite försiktigt efter 1 års-dagen
Svar på tråden egen barnmat!