• mumama

egen barnmat!

har tänkt o göra min egna barnmat nu
    men.. djungeln är ju enorm när det gäller näringslära om bebisar!
    så jag tänkte som så, att jag kunde starta en tråd där de som gör egen barnmat nybörjare som veteraner kan samlas?

eftersom jag är så ny på detta kommer ja ha massa frågor och i stället för att starta en ny tråd kanske man kan samla alla tips på ett o samma ställe?

frågor:
    vad ska man järnberika gröten med? palt tunnbröd eller hirs?
    hur ska man kunna veta att de får i sig all näring som de får från barnmatsburkarna?
    hur introducerar man mjölk i barns kost?

tips och ideer
    man kan skala av paneringen från fiskpinnar och använda fisken.
    blandar man i en annan rotfrukt tillsammans me potatis när man fryser in så blir den inte lika blaskig är den tinas.

fler tips och idder?

kom igen nu

• Svar på tråden egen barnmat!
  • 700523

är väl inget salt i curry!? i alla fall står det inget om det på vår burk

• Johannapanna

Tror inte det är så himla farligt med curryn, man tar ju så lite i ganska mycket vätska.

• Kindwords

700523 - Vad har du för curry?

• Eddies  Mamma
    Nillinsimim: Låter skumt att det skulle vara jätte mycket salt i en sån burk för det står ju i flera barnrecept från BVC att man ska ha krossade tomater i vissa rätter. Vart har du hört det ifrån att det skulle vara det?
  • 700523

kindswords: santa marias curry. står att den innehåller koriander,gurkmeja,bockhornsklöver,cayennepeppar,fänkål,spiskummin o svartpeppar...

Eddis mamma: på vårt bvc har dom oxå avrått ifrån att köpa konservburkar just för att dom innehåller salt...

• MajaLarsson

´mjölk får dom ju i sig fraän vällingen oxå så det e väl mycket därför den övriga kosten inte behöver inehålla för mycket mjölk?? iom att det hämmar järnupptaget...

salt e det ju i ganska mycket men i liten dos... men att tillsätta salt så som vi vuxna gör bör man inte göra!

• mumama

men... om man tittar på innehållsförteckningen på grötarna så ser man ju att d e kalcium i dem.. o om d nu hämmar järnupptaget (vilket jag vet att det gör) så kanske man inte skulle ha det i gröten? o därmed anske de inte behöver lika mycket järn?
    jag ger liten havregrynsgröt på morronen, ibland så har ja i lite tunt paltbröd, men oftast inte.. o han har inget problem med Hb...
    ska ifs dubbelkolla när vi går till BVC nästa ggn men han e pigg o alert...
    mjölkprodukterna får han som sagt till mellanmål, och därför BORDE det inte störa järnupptaget i resten av måltiderna...

• MajaLarsson

mumama: när började du ge mejeriprodukter?? har en knading på snart 6 mån å tycker det e tråkigt att bara laga på buljong osv...

när kan man ge ägg??

• Nillinsimim

Eddis Mamma: Jag tror jag hörde det där om salt i konserver från "du är vad du äter" och min bvc som jag pratat med idag höll med.

Angående järn så kan man ju ta det osäkra före det osäkra om man ger extra kaliumrik mat och ge lite järnrik mat, tex aprikos, persija (litet tips gryta med kött och aprikoser är faktiskt jättegott!)

Sessan85: Ägg kan man börja med samtidigt som kött och fågel och fisk

Svar på tråden egen barnmat!