• mumama

egen barnmat!

har tänkt o göra min egna barnmat nu
    men.. djungeln är ju enorm när det gäller näringslära om bebisar!
    så jag tänkte som så, att jag kunde starta en tråd där de som gör egen barnmat nybörjare som veteraner kan samlas?

eftersom jag är så ny på detta kommer ja ha massa frågor och i stället för att starta en ny tråd kanske man kan samla alla tips på ett o samma ställe?

frågor:
    vad ska man järnberika gröten med? palt tunnbröd eller hirs?
    hur ska man kunna veta att de får i sig all näring som de får från barnmatsburkarna?
    hur introducerar man mjölk i barns kost?

tips och ideer
    man kan skala av paneringen från fiskpinnar och använda fisken.
    blandar man i en annan rotfrukt tillsammans me potatis när man fryser in så blir den inte lika blaskig är den tinas.

fler tips och idder?

kom igen nu

• Svar på tråden egen barnmat!
  • Johannapanna
    mumama skrev 2006-11-20 12:19:56 följande:
    kalcium mena ja såklart *slår mig själv i huvvet*
    Jo, men kalcium = kalk!!
  • dragon06

tindra är mjölkprotein-intolerant så vi var till dietist och där sa de att man måste räkna varje dag sedan (när hon äter mer riktig mat) så att hon verkligen får i sig rätt mängd. är ju inte så bra om hon får i sig för lite, för då måste vi ge tillskott.

• mumama

men de SKA ha kalcium! för skelettets skull! annars så växer de inte som de ska...
    vart har du hört/läst att de inte ska ha kalcium?

• Johannapanna
    mumama skrev 2006-11-20 12:41:09 följande:
    men de SKA ha kalcium! för skelettets skull! annars så växer de inte som de ska... vart har du hört/läst att de inte ska ha kalcium?
    Jo, det är klart att de behöver kalcium, men rekommendationerna är att man undviker för mycket mjölkprodukter innan barnen är ca 10 månader, eftersom de hämmar upptaget av järn. Järnbehovet är större än kalciumbehovet under den här tiden. Man kan använda mjölkprodukter i matlagning, tex i sås, men man ska inte servera mjölkprodukter som enskild rätt.
  • mumama

hummm... ja fick rådet av min bvc att ge mjölkprodukter som mellanmål...
    sen kanske man inte helt ska utesluta mejeriprodukter men ja kan ju minska ner på d...
    *sur på bvc*

• Nillinsimim

Har inte läst hela tråden men reagerade på att nån (mins inte vem) gav sitt barn mat med krossade tomater i (från burk?) kan man det, det är ju jätte mycket salt i det...
    eller har jag helt fel?

• mumama

jag har gett liten krossade tomater... d va i ett recept från bvc... e d SALT i det??*klurar*

• mumama

men på tasteline så står d ju att man kan ge bebbar currysås (???) från 8 mån? i curry e d ju salt om nåt!
    men ja hittar ionte om att d skulle vara salt i krossade tomater , men dock e d ju konserveringsmedel i...

• Nillinsimim

hörde det på tv nån gång att det var typ dubbla dagsbehovet för en vuxen i sånna...men det kanske bara gäller vissa märken eller nåt

Curry vet jag inte riktigt, kanske har torr curry mindre salt än pasterna

Svar på tråden egen barnmat!