• Sofie1979

Afrika i blodet?/del 2

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-09 22:37:13:
    Hej på er!!

Fortsättning på Afrika i blodet!

Skryt om era små blandisar eller helafrikanska barn här!!

Själv har jag en underbar liten mörk dotter som är 1½ år, hennes pappa kommer från Uganda och jag är svenska! Perfekt blandning!

Vad har ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-10 17:48:05:
    "Själv har jag en underbar liten mörk dotter som är 1½ år, hennes pappa kommer från Uganda och jag är svenska! Perfekt blandning!"

Angående vad jag skrivit i min kommentar, så menar jag att JAG tycker att det är en perfekt blandning! och det behöver inte någon annan tycka om de inte vill!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-10 17:57:54:
    Länk till tråden innan:

www.familjeliv.se/Forum-3-45/m8957768.html

• Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2
  • Halvblod

Ojojoj...här var det mycket tråkigheter verkar det som. Iaf så väntar jag barn med en "african" och ser väldigt mycket framemot detta :)

• michiagnes

Cdot: Förlåt att jag missuppfattat dig. Jag gillar inte heller att man drar alla över en kam. Trots att mitt ex är en skit så vill jag att min dotter ska vara stolt över att vara halvt ghanian.

• systerduktig

Cdot:
    Jag uppskattade att läsa det du skrev, tyckte det var vettigt och tänkvärt... Men nu sårar du mig väldigt mycket. Jag vet inte exakt vem du riktar dig till, men jag har väldigt lätt att ta på mig skulden. Det känns som du tycker jag var urkorkad som skaffade barn när jag var 20, ännu dummare för att jag inte fick relationen att funka (skiljsmässostatistiken är väl nästan uppe i 50%, men, men) och så dessutom tror du att jag talar skit om afrikaner inför min egen son, samt hatar gambier. Att jag har skämts över min egen hudfärg har du inte ens ord för att beskriva vad du tycker om, eller?

Är det så du tycker om mig?

Jag försöker och försöker förklara, men det verkar inte gå in något. Det känns som du satt upp en mur, vägrar försöka tänka dig in i hur det egentligen kan vara att vara en annan människa.

• Cdot

Michiagnes, det är lugnt! Jag var förmodligen inte tydlig nog...

Systerduktig, relaaaax
    du missförstod mitt förra svar till dig. Jag sa att jag var också naiv som 19-20 åring, och jag är glad att jag inte ville ha barn i den åldern för med tanke på de killar jag var med då skulle det ha slutat rikigt illa. Vad jag menade med det är att jag förstår verkligen sin situation. Jag tror att jag var rätt lik dig när jag var runt 20 år. Tycker inte alls att du är dum som tyckte att det var rätt att skaffa barn med din man. Om du var kär i honom så är det ju helt naturligt. man faktum kvarstår att du förmodligen va rätt naiv vid den tidpunkten eller hur?
    Jag är bara glad att jag inte ville ha barn i den åldern...thats all

När det gäller det du sa angående dina känslor kring att vara vit så valde jag faktiskt att inte kommentera det pga jag kan relatera till det du säger men samtidigt har jag lite "dömande" åsikter. Och jag har inte rätt att ha det. Personligen så jobbar jag på att inte ha nån "white guilt" och vill verkligen komma över sånt innan jag kan tänka mig skaffa barn med min pojkvän som är svart. Jag tycker inte det känns bra att få ett svart barn om jag har sådanan issues. Detta är sånt komplicerat ämne, vilket var anledningen till att jag inte orkade gå in på det.
    Jag är glad att din exman och son fått dig att komma över dina problem med att skämmas för din hudfärg...för det ska du verkligen inte göra. Det är långt ifrån hälsosamt.

• marina81
    Cdot skrev 2006-11-10 14:33:33 följande:
    Och jag kan ju tillägga..Jag har svårt att tro att jag någonsin skulle bli tillsammans med en Gambian tex, inte för att det inte finns bra gambianska män men pga att deras kultur är inte attraktiv för mig och min personlighet. Precis som att jag har svårt att se mig själv bli tillsammans med en finsk man.Om man inte var smart nog att ta reda på innebörden av kulturskillnader innan man skyndade sig att skaffa barn med någon får man skylla sig själv. Synd bara att det finns barn med i bilden.
    hur är gambisk kultur då? Har hört mycket "skit" om gambier och andra från länder där runtomkring, är själv gift med en somalier, och de gillar ju typ inga andra afrikaner än sig själva..men vad är det som "problemet" med gambier? Är inte intresserad av att höra fördomar dock..
    it's a great big white world and we are drained of our colours
  • Cdot

Gutegirl,

Ville bara säga...baserat på vad du skrev lite tidigare..
    Du säger själv att du är lite bitter, och det är ju lätt att bli det när man blir blåst av nån. Jag har blivit det flera gånger. Men när jag hör vissa här prata negativt och målar upp stereotyper av tex gambianska män så blir jag lite irriterad pga att om du har sådana åsikter så är det lätt att ditt barn känner av dem.

Jag har varit förälskad i vissa killar som verkligen visade sig vara idioter, jag skulle kunna lägga all skuld för att jag blev sårad och blåst på dem...men jag har istället insett att jag var dum och naiv som valde att umgås med sådana killar. Det är en sån befriande känsla, och det gör att jag inte är bitter. Visst nu har jag ju inte barn med någon, som tur är. Hade jag haft det så kanske jag varit annorlunda idag...kanske jag låtit som vissa gör här?? anledningen till att jag blir så irriterad på vissa i denna tråd kan ha att göra med att jag känner igen mig själv lite i vissa uttalanden...en ung version av mig i och försig...och jag är inte stolt över den personen.

• Cdot

är själv gift med en somalier, och de gillar ju typ inga andra afrikaner än sig själva..

Hahahaha...sorry men det där lät så komiskt

"Men vad är det som "problemet" med gambier?"

Det kan jag inte svara på. Det faktum att jag aldrig varit direkt intresserad av någon gambiansk man har inget att göra med nått problem, har bara att göra med personlig smak. Jag har bara varit intresserad av en svensk man de senaste 7 åren. Samma sak. Har väl egentligen inget att göra med hurvida personerna är svenska eller nått annat...har bara att göra med deras personlighet som kan tänkas reflektera ens kultur lite grann.

• marina81
    Cdot skrev 2006-11-11 12:51:35 följande:
    är själv gift med en somalier, och de gillar ju typ inga andra afrikaner än sig själva..Hahahaha...sorry men det där lät så komiskt "Men vad är det som "problemet" med gambier?"Det kan jag inte svara på. Det faktum att jag aldrig varit direkt intresserad av någon gambiansk man har inget att göra med nått problem, har bara att göra med personlig smak. Jag har bara varit intresserad av en svensk man de senaste 7 åren. Samma sak. Har väl egentligen inget att göra med hurvida personerna är svenska eller nått annat...har bara att göra med deras personlighet som kan tänkas reflektera ens kultur lite grann.
    hahah..ja , det är lite komiskt..ungefär som en svensk inte skulle gilla några andra euorpeér..men många somalier anser sig lite "finare" för att de har ett annat utseende och en annorlunda kultur jämfört med t.ex. västafrikaner..ja, och många andra afrikaner gillar inte heller somalier, har för mig att somalier sålde andra afrikaner som slavar till araberna för länge sen..

okej..ja, jag har hört ungefär att "gambier säljer knark och ligger runt"..men det låter som fördomar, för det kan väl inte ha ursprung i deras kultur liksom..
    it's a great big white world and we are drained of our colours
  • Cdot

Gutegirl, sant!
    MEN med tanke på att du inte direkt kan ge ditt barn den gambianska
    "delen" så kan det ju blir väldigt tokigt om du har en massa förutfattade meningar om gambianer dessutom. Du har rätt i att man aldrig ska föra över sin ignorans till sina barn men det är lättare sagt än gjort. Det är bästa är att göra sig av med sådana åsikter helt och hållet. Visst spy galla över ditt ex (skulle jag också göra med mina kompisar) men sluta fokusera på att han är afrikan/gambian.

• Cdot

Marina81...jo jag känner till förhållandet mellan somalier och övriga afrikaner

ja, jag satt hos en frissa för ett tag sedan (som jag normalt inte går till) och vi kom in på att min pojkvän är amerikan...så säger människan "Ja, det är ju lätt att man dömmer svarta män...eftersom män från Ghana tex dom håller ju alltid på med droghandel"

jag räknade till tio och försökte keep my cool...

Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2