• Sofie1979

Afrika i blodet?/del 2

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-09 22:37:13:
    Hej på er!!

Fortsättning på Afrika i blodet!

Skryt om era små blandisar eller helafrikanska barn här!!

Själv har jag en underbar liten mörk dotter som är 1½ år, hennes pappa kommer från Uganda och jag är svenska! Perfekt blandning!

Vad har ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-10 17:48:05:
    "Själv har jag en underbar liten mörk dotter som är 1½ år, hennes pappa kommer från Uganda och jag är svenska! Perfekt blandning!"

Angående vad jag skrivit i min kommentar, så menar jag att JAG tycker att det är en perfekt blandning! och det behöver inte någon annan tycka om de inte vill!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-10 17:57:54:
    Länk till tråden innan:

www.familjeliv.se/Forum-3-45/m8957768.html

• Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2
  • freestylalayla

många kramar till er ifrån mig!!!

• systerduktig

Jag mår lite illa när jag läser vad ni skriver... Det har ju hänt mig också, även om den jag skaffade barn med som tur var inte har varit sån.
    Det värsta exemplet var när jag dejtade en kille (från Gambia) som var så himla på hela tiden. Vid tredje dejten ville han ha barn med mig, och dagen efter ringde hans sambo och undrade... De hade bebisverkstad hemma men hon hade just fått missfall... Min tolkning är att det är otroooligt viktigt för västafrikanska män att ha barn, men inte lika viktigt att ta hand om dem. Den här killen var 28 år och hade inga barn (men över tio syskon), så han jagade desperat efter fertila kvinnor.
    Jag stödjer min teori på en annan sak också. Det händer rätt ofta att det kommer fram män till mig och min son när vi är ute. Då är första frågan var hans pappa kommer ifrån, och andra frågan om vi bor ihop (jag brukar svara ja). Bara för att de ser att jag har ett välskapt barn med en svart pappa verkar de tänka "bra, hon är redan inkörd".

Jag ville inte fördöma deras sätt att handla, även om jag är ledsen över att de skapar så mycket sorg i världen. Jag försöker haelt enkelt se det som att de är grymt "äggsjuka".

• systerduktig

Svar till CDot: Ja, jag har skämts mycket över min hudfärg. Väldigt mycket på grund av vad våra vita "släktingar" gjorde i Afrika och Amerika för mindre än femtio år sedan. Många säger att det var ju inte jag, men jag vet ju att det finns en del svarta som liksom lägger skulden på alla vita.
    Till viss del har det väl också handlat om att jag inte gillar min genomskinliga hud som inte tål sol också.
    Men så är det också något mer som jag inte kan sätta ord på riktigt... Redan när jag var riktigt liten var min favorit-Barbie svart, liksom mina favorit-playmobil-figurer. Har alltid dragits till det, och jag vet inte varför. Vet inte heller om det är något jag borde skämmas för (denna dragning alltså), om det kan anses dåligt. Men jag vet att jag inte skaffade barn med Ronnie för att han var svart, utan för att han var Ronnie och jag var superkär i honom.

• systerduktig

Om att bära på ryggen:
    Jag ville göra det, men min sons pappa visste inte hur man knöt! Han kom inte ihåg (har väl själv aldrig burit barn på ryggen, bara sett kvinnor göra det).
    Vi har inget stort nätverk av ugandier eller andra afrikaner runt oss, så det fanns ingen att fråga och jag hade ännu inte hittat denna sida. Nu tror jag min pojk är lite för stor (3½ år och femton kg) så det känns inte lika aktuellt längre, men nästa gång!

Förresten, ni andra som har barn med ugandier, är era män baganda? Har ni också märkt av deras stolthet, som gör att de är typ de enda afrikaner som inte hälsar på alla andra svarta?

• Yaye

Systerduktig, vad är baganda? Blev nyfiken=) /Yaye

• freestylalayla

Usch... alla är inte likadana iallafall. Vill bara säga det.

• Cdot

Ja Maxaan, ALLA gambianer är likadana.

Precis som alla svenska män.

• Cdot

Till er som är bittra och spyr galla över era gambianska eller afrikanska män...ni kanske borde lärt känna dem ordentligt innan ni bestämde att ta det väldigt stora steget att bli gravida med dem. Jag bodde tillsammans med en gambiansk kvinna i över ett år, och har träffat en hel del gambianska män (inte under romantiska eller sexuella omständigheter) och en del har varit underbara och andra inte. Precis som svenskar. Men en sak jag lärde mig fort är att vi har helt olika kulturer (surprise!!!) Det verkar som att vissa tror att det är en piece of cake att vara tillsammans med en person från en helt annan kultur, och dessutom skaffa barn. Det är det inte. Welcome to the real world.

Svenska kvinnor som gnäller för att deras förhållande med afrikanska män inte funkar som dom tänkt sig och sedan dessutom drar en hel nationalitet över en kant gör mig illamående. Att man sedan dessutom har ett barn som är "halv gambian" gör det hela ännu mer sorligt.

• freestylalayla

Halleluja... så ord och inga visor ifrån Cdot men inte mindre sant för det...

• Cdot

Och jag kan ju tillägga..Jag har svårt att tro att jag någonsin skulle bli tillsammans med en Gambian tex, inte för att det inte finns bra gambianska män men pga att deras kultur är inte attraktiv för mig och min personlighet. Precis som att jag har svårt att se mig själv bli tillsammans med en finsk man.

Om man inte var smart nog att ta reda på innebörden av kulturskillnader innan man skyndade sig att skaffa barn med någon får man skylla sig själv. Synd bara att det finns barn med i bilden.

Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2