• Sofie1979

Afrika i blodet?/del 2

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-09 22:37:13:
    Hej på er!!

Fortsättning på Afrika i blodet!

Skryt om era små blandisar eller helafrikanska barn här!!

Själv har jag en underbar liten mörk dotter som är 1½ år, hennes pappa kommer från Uganda och jag är svenska! Perfekt blandning!

Vad har ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-10 17:48:05:
    "Själv har jag en underbar liten mörk dotter som är 1½ år, hennes pappa kommer från Uganda och jag är svenska! Perfekt blandning!"

Angående vad jag skrivit i min kommentar, så menar jag att JAG tycker att det är en perfekt blandning! och det behöver inte någon annan tycka om de inte vill!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-10 17:57:54:
    Länk till tråden innan:

www.familjeliv.se/Forum-3-45/m8957768.html

• Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2
  • Alvida

Någon som har barn med en ivorian eller med en man ifrån Cameron?

• Mrs Moneybags

"Västafrikaner är si och gör så" ... lite trist att höra en massa fördomar här.

Bara för att ni har valt en man som bedrar er och röker hasch så betyder väl inte det att de flesta västafrikaner gör det?

Man brukar ju säga att det A säger om B säger mer om A än om B, så vad säger det om er att ni har valt en sådan man som far till era barn?

Jag har full förståelse för att man går på nitar i relationer ibland - har själv extremt dåliga erfarenheter i bagaget, men det viktigaste är att rannsaka sig själv och varför man har gjort sig tillgänglig för någon som utnyttjar en och behandlar en illa.

• Mrs Moneybags

Trohet...ja, det kan jag hålla med om att man inte ser på samma sätt i ett polygamt samhälle. Det får man fundera på om man kan leva med om man gifter sig med en man som vuxit upp med pappor, farbröder, farfäder mm med många fruar. Min egen farfar hade 4 fruar Det funkar för dem i deras samhälle. Men det funkar inte för mig, här! Jag vill alltså inte ha en man som har det som förebild.

Ha det gott allihopa!

• Cdot

"Bara för att ni har valt en man som bedrar er och röker hasch så betyder väl inte det att de flesta västafrikaner gör det?

Man brukar ju säga att det A säger om B säger mer om A än om B, så vad säger det om er att ni har valt en sådan man som far till era barn?

Jag har full förståelse för att man går på nitar i relationer ibland - har själv extremt dåliga erfarenheter i bagaget, men det viktigaste är att rannsaka sig själv och varför man har gjort sig tillgänglig för någon som utnyttjar en och behandlar en illa."

Cosign!!

• michiagnes

Här är min söta lilla dotter Agnes. Pappan finns inte med längre mer än några timmar i veckan men vi har det suveränt bra.

• michiagnes

Cdot: Du har mycket rätt i det du skriver men du drar faktiskt alla oss som har blivit blåsta över en kam. Du framställer oss som tröga och naiva, men det är mer än afrikanska män som sviker och ljuger. Det handlar inte om ras eller kultur, det handlar om människor. Visst att kulturerna gör sitt till men min föredetta är kristen precis som vi och de lever som svenskar. Jag tror att vi som är svikna har varit naiva och upp över öronen kära och då kan man gå på nitar. Spelar ingen roll var man kommer ifrån. Det jag vill få fram är att är man kär och galen så blir man blind. Jag tycker att du är lite väl hård på vissa ställen och att du dumförklarar oss som har barn med afrikaner. Att vi får skylla oss själva som borde ha fattat hur det skulle gå. Jag var naiv och dum som gick på hans lögner, men jag skyller inte ifrån mig. Jag var dum, that`s it. Han har i alla fall gjort nåt bra och det är min dotter som jag tar hand om utmärkt. Hon har det jättebra. T
    Ta inte illa upp, ville bara kommentera dina inlägg. Alla har rätt till en åsikt och det är bra att diskutera.

• michiagnes

Får ni ofta frågan om era barn är adopterade? Händer mig ganska ofta.

• Sofie1979
    michiagnes skrev 2006-11-11 02:26:28 följande:
    Får ni ofta frågan om era barn är adopterade? Händer mig ganska ofta.
    Har fått den frågan en gång tror jag! Det var av en äldre dam vid en busshållsplats, hade med mig min lilla tjej och sambons dotter då. Kände hur paff jag nästan blev.. men svarade att -Nej de är inte adopterade, det är mina egna barn. Tanten sa: Jaha har du barn med en svart man?? jag svarade - Precis....

Så var det den gången lite svårt att återberätta.
  • Sofie1979
    systerduktig skrev 2006-11-10 09:01:16 följande:
    Om att bära på ryggen:Jag ville göra det, men min sons pappa visste inte hur man knöt! Han kom inte ihåg (har väl själv aldrig burit barn på ryggen, bara sett kvinnor göra det).Vi har inget stort nätverk av ugandier eller andra afrikaner runt oss, så det fanns ingen att fråga och jag hade ännu inte hittat denna sida. Nu tror jag min pojk är lite för stor (3½ år och femton kg) så det känns inte lika aktuellt längre, men nästa gång!Förresten, ni andra som har barn med ugandier, är era män baganda? Har ni också märkt av deras stolthet, som gör att de är typ de enda afrikaner som inte hälsar på alla andra svarta?
    Min sambo kommer från Uganda, han är Acholi. Men han är som person att han hälsar på alla. Gäller även många av hans familj/vänner.
  • Cdot

Michiagnes, Jag skulle ALDRIG säga att det jag sa gäller alla som skaffat barn med afrikanska män. Du behöver inte alls ta åt dig. Det jag sa var inspirerat av vad några tjejer i denna tråd sa.

Jag pratade om de kvinnor som gnäller över sin situation och inte tar på sig någon skuld själv. OCH de kvinnor som sedan buntar ihop afrikanska män eller tex gambianer i en bunt. Det är höjden av ignorans, och det är tragiskt att sådana kvinnor dessutom har barn vars ursprung finns bland det män dom drar över en kant.

Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2