• Sofie1979

Afrika i blodet?/del 2

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-09 22:37:13:
    Hej på er!!

Fortsättning på Afrika i blodet!

Skryt om era små blandisar eller helafrikanska barn här!!

Själv har jag en underbar liten mörk dotter som är 1½ år, hennes pappa kommer från Uganda och jag är svenska! Perfekt blandning!

Vad har ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-10 17:48:05:
    "Själv har jag en underbar liten mörk dotter som är 1½ år, hennes pappa kommer från Uganda och jag är svenska! Perfekt blandning!"

Angående vad jag skrivit i min kommentar, så menar jag att JAG tycker att det är en perfekt blandning! och det behöver inte någon annan tycka om de inte vill!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-10 17:57:54:
    Länk till tråden innan:

www.familjeliv.se/Forum-3-45/m8957768.html

• Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2
  • freestylalayla

Yaye: Använder du en vanlig bärsjal? Hur liten/stor var barnet när du började med det?
    Till alla andra. Varför tror ni att nästan ingen bär sina barn på ryggen här?

Jag är inte kritisk om någon nu skulle uppfatta mina frågor så.

Anna

• Yaye

Anna, jag började kanske vid 2,5 mån att bära. Jag har en sjal (eller ett tygstycke som är tillklippt med två snoddar liksom. Jättelätt att göra själv.) som vi fick av farmor i Senegal. Sedan har jag en vanlig sjal över, så slipper man se så "bystig" ut eftersom man knyter både ovanför och under bysten)

Det enda som hindrar att bära på ryggen här är ju när det är kallt och man är ute...då blir det lite bylsigt kanske, men inne-när du behöver göra nåt och bäbisen har behov av att vara nära, då är det perfekt! även ute under det varma halvåret.
    Yaye

• freestylalayla

Ha!!! Så himla bra! Lätt att jag ska göra det! Du har ingen bild på den? Kan ju fråga mina släktingar i Nigeria oxå

Anna

• Supercow

Det är absolut otroligt jättebra att bära småbarn på ryggen..
    Det kommer absolut jag att göra och så har man ju händerna fria :)
    Mycket bättre för ryggen också.. kan inte tänka mig annat..

• freestylalayla

Jag tänker nog mest ha det i hemmet i så fall. Anna

• Alvida

Måste säga efter att ha läst i tråden om bärsjalar. Min är min räddning! Att bära på ryggen är det absolut bästa, man har händerna fria åt att göra saker man måste göra, som man inte kan göra om man inte har två händer fria.
    Började bära på ryggen när Isa började ha längre vakenhets perioder. Nu när hon är snart 7 mån bär jag inte lika mycket då hon kan sitta ned själv och plocka med grejer.
    Inte så konstigt att man världen över faktiskt har tradition av att bära sina barn uppbundna på ett eller annat sett. 
      Men det är skönt att ha barnvagn!

• Yaye

Visst är det skönt med barnvagn! Men det är skitbra att kunna alternera känner jag. I många länder där nere skulle det vara ett omöjligt projekt att försöka plöja en barnvagn genom sanden! fniss. Så jag menar- det är inte bara "för att de måste"utan deras vardag ser ju ut så att det blir mest praktiskt att bära dem...
    Häromdagen var jag på seminarium och kurs en heldag och då hade jag en nöjd tjej på ryggen i princip hela dagen=) Hon är ju så nöjd att komma upp lite och se mera också..
    Yaye

• freestylalayla

Exakt hur har man barnet på ryggen?

• maaxan

hej
    har en dotter på 1,5 år med en gambian. skulle gärna vilja veta om någon är i samma sits och hur ni uppfattar gambianer som papper? är det bara min som är en skit? vi bor inte ihop längre och han var otrogen. men jag är fortfarande kär i honom.
    och hur gör ni det med andra språk än svenska?

Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2