• Sofie1979

Afrika i blodet?/del 2

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-09 22:37:13:
    Hej på er!!

Fortsättning på Afrika i blodet!

Skryt om era små blandisar eller helafrikanska barn här!!

Själv har jag en underbar liten mörk dotter som är 1½ år, hennes pappa kommer från Uganda och jag är svenska! Perfekt blandning!

Vad har ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-10 17:48:05:
    "Själv har jag en underbar liten mörk dotter som är 1½ år, hennes pappa kommer från Uganda och jag är svenska! Perfekt blandning!"

Angående vad jag skrivit i min kommentar, så menar jag att JAG tycker att det är en perfekt blandning! och det behöver inte någon annan tycka om de inte vill!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-10 17:57:54:
    Länk till tråden innan:

www.familjeliv.se/Forum-3-45/m8957768.html

• Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2
  • Era

babydee: Skulle också vilja kunna prata yuroba. Trodde det stavades yoruba, där ser man kan inte ens stava till namnet på språket.
    Känns lite svårt dock, finns inte direkt några kurser eller ordböcker i sverige, inte vad jag vet ialla fall. Och sambon har fullt upp med att lära sig svenska så han känner inte direkt för att prata yuroba med mig heller.

Någon annan som lärt sig vill lära sig prata yuroba?

• anna zawadi

Haha det är nog går nog att hitta liknande referenser överallt i de gamla kolonierna. I Tanzania skriker de Mzungu (vit) efter en även om du inte är det, men de ser direkt att du inte är därifrån (kläder etc) och utlänning = pengar. Jag blev grymt förorättad (kan inte ens med den godaste vilja räknas som vit) tills de förklarade sammanhanget för mig.

• fatou
    gutegirl skrev 2006-12-29 23:45:10 följande:
    Gambia har flera språk, gambianska finns dock inte. Tror att de har sex eller sju olika språk,plus engelska som är det officiella språket. Och Afrika är väldigt stort. Geztürkekram!
    God fortsattning......lite mer info. om spraket i Gambia, 39% mandinka,19% fulani,15% wolof,11% diola,9%serahuli,3% serer och 4% ovriga, vad de 4% ar for sprak vet jag dock ej. Mandinka, fulani och wolof är det sprak som man hors prata mest i Gambia.
  • babydee
    Era skrev 2006-12-30 11:28:51 följande:
    babydee: Skulle också vilja kunna prata yuroba. Trodde det stavades yoruba, där ser man kan inte ens stava till namnet på språket.Känns lite svårt dock, finns inte direkt några kurser eller ordböcker i sverige, inte vad jag vet ialla fall. Och sambon har fullt upp med att lära sig svenska så han känner inte direkt för att prata yuroba med mig heller.Någon annan som lärt sig vill lära sig prata yuroba?
    jag tror det stavas så...Fot i munnnen men det finns väl lite info om det på internet?? ska höra med killen om det...vi pratar ju om o åka till nigeria nu nästa år...då kan det vara kul o förstå lite iallafall...vill önska alla Ett Gott Nytt År!!!!!!!!!!!!!
    kevin mamma älskar dig!!!
  • Gibiesmamma

anna zawadi:
    försökte lägga in nåt där om att hon inte skulle va så fördomsfull, men de blev bara värre...

• anna zawadi

Instämmer..känns som ett skämt men tyvärr är exotifiering enbart något positivt för vissa.
    Fick en gång frågan "Och hur är du i sängen då? man har ju hört om färgade kvinnor, att ni är lite djuriska av er" . Jag var 17 år och mannen i fråga 34..

• michiagnes

Oj, oj, vilken tråd. Hur fungerar vissa tjejer egentligen. Känns inte som om de är så gamla.

• anna zawadi

gutegirl: Ja han var ett riktigt äckel..och dessutom med tydliga slavägartendenser.

michiagnes: tyvärr är nog många av dem äldre än man kan tro.. Myten om storleken på svarta mäns penisar är väl utbredd bland åldersgrupperna.

• michiagnes
    Agnes vaknade precis och hostade jättemycket, tog upp henne och det kom slem. Skulle somna om henne i famnen och då började hon kräka ordentligt. Två gånger!!!! Kändes som en störtflod, hela jag och halva soffan + hon själv indränkt i spyor. Mums.
      Hon kräker alltid så här dagarna innan en ny tand bryter igenom, nu är det fjärde gången gillt hon gör så här. Är det vanligt att barnen blir dåliga innan tänderna kommer?
Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2