• reb80

lyxfällan

Hej sitte nu och kollar på tv3.
    Det är Lyxfällan!!
    hur kan folk göra göra slut på sina pengar och sen inte bry sig.

men en liten nyfiken fråga.
    killen(martin) nån som vet var han kan vara ifrån. tycker jag känner igen han.

• Svar på tråden lyxfällan
  • Man80

För 500 kr kan man få en småbil från fredag till söndag. Detta blir 26 000 kr om året plus kollektivtrafik på 5-600 kr i månaden per skalle vilket ger totalt 36-38 000 kr på två vuxna exklusive bensin för hyrbilen.

Hur mycket kör man på helgerna? Låt oss säga 30 mil i snitt (vissa helger 60 mil, andra helger 10 mil) och 11 kr/litern samt en bensinförbrukning på 1 l/milen för blandad körning ger runt 17 000.

Totalt för att hyra bil på helgerna och åka kollektivt på vardagarna blir kostnaden för två vuxna 53-55 000 kr per år.

Om vi då tänker oss köpa en småbil för 120 000 kr, kör 3000 mil om året vilket lär göra att den bilens värde är några få tusenlappar efter sex år och behöver bytas ut så kan vi börja med kostnaden för bilen i sig; 120 000/6 = 20 000 kr.

Bensin 3000 x 11 = 33 000 kr.

Vägskatt och försäkring; svårt att säga men runt 6 000 kr beroende på förare och bil.

Ägandet av den egna bilen blir då 20 + 33 + 6 = 59 000 kr.

Nu är det fredagskväll så om det är några räkne fel så återkom gärna. Den enda som är en osäker faktor är att många hyrbilar har ett fritt antal mil men utöver det så kostar det 1-2 kr milen vilket skulle fördyra kalkylen med någon tusenlapp.

• Pokergirl

Det finns ju bilpooler där man delar på en bil och bokar bilen när man är i behov av bil. Ett sådant alternativ skulle kunna vara ett ekonomiskt alternativ.

• Åsa

Kvällens avsnitt: "Lastbilschauffören Mattias och personliga assistenten Jenny har huset fullt av elektriska prylar. De äger ingenting utan allt är köpt på avbetalning i de 37 teknikbutiker där Mattias har kredit."
    Här ska tittas

Man80: Intressant bilkalkyl.

• Rokka Jill
    Åsa skrev 2006-11-23 18:22:04 följande:
    Kvällens avsnitt: "Lastbilschauffören Mattias och personliga assistenten Jenny har huset fullt av elektriska prylar. De äger ingenting utan allt är köpt på avbetalning i de 37 teknikbutiker där Mattias har kredit."Här ska tittas Man80: Intressant bilkalkyl.
    jag e personlig assisten.. min sambo e lastbilschaufför o heter Mattias...
  • Laire

Men hur tänker killen? Förvånad

Och att inte tjejen verkligen sa ifrån när han ville handla igen!

♥ Älska dig själv ♥
  • Tristanya

helt SJUKT!! tycker synd om henne! att hon står ut! och att hon inte säger ifrån! ..

• fialotta28

Sitter och tittar och är mållös. Hur kan han köpa mer på avbetlning när de precis kollat hans ekonomi. Sjukt.. Snacka om att sabba sitt liv.

• Laire

Ja, och medan de faktiskt fortfarande sitter i deras hem!

♥ Älska dig själv ♥
  • fialotta28

skulle skämmas ögonen ur mig om jag gjort som han gjorde.. om jag satt där och skulle försöka hjälpa ett par att få rätsida på ekonomin så skulle jag inte vilja hjälpa om det där hände. Han ger ju intrycket av att inte ens vilja försöka ändra på sig..

Svar på tråden lyxfällan