• Mi Amore

Vintermammor fr Västerås 3

Kopierar Delphias första tråd och hoppas att aktiviteten fortsätter i denna

"Hejsan. Har varit runt och kollat och de flesta trådarna med Västeråsmammor har snart fått sina små. Själv är jag i v12 (idag) och känner att man hamnar lite på efterkälken där.
    Finns det flera som vill starta en liten tråd med mig här??"

Nu måste vi börja med vår tredje tråd då även tråd nr 2 har stängt.
    Nu är vi många som ska ha eller redan fått barn här i vinter.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-05 14:46:49:

Lägger in vår lista

www.familjeliv.se/Forum-2-18/m13870362.html

• Svar på tråden Vintermammor fr Västerås 3
  • Längtande Lina

Atelli, välkommen hem!!!

Mamma till underbara Milton, 061203
  • sol och bad

Hej tjejer
    Jag e super imponerad på alla mammor som hinner med allt , Själv får jag massor av hjälp av min Kille Niklas och hinner ändå aldrig mer än äta amma sova ata amma sova ...
    Hur gör ni tjejer/mammor? Jag tycker att det e super mysig att var mamma men jag har inte lärt mig hur man kombinera det med egen tid? tar gärna emot tips.
    som sagt det va länge sen jag hann titta in här och det e många som har fått sina älskning bebisar hem. Grattis till er alla.
    Trikarn- Kan du förklara mer hur du nattade din bebis? jag har svårt att hänga med?
    Atelli- Välkommen hem och stor Grattis.

• Längtande Lina

Jag tycker också att det är svårt att hinna med! Milton sover så länge på morgonen (mellan 10 - 11.30) och då sover jag också!!! Sen är dagen över på ett kick efter att man har ammat några gånger, gått ut och promenerat och bytt blöjor!!! Detta innebär att jag själv typ aldrig hinner äta Påverkar detta mjökproduktionen? I dag fikade jag kl 15.00 (hade då inte ätit sen 19.00 dagen innan) och sen åt vi middag 18.00!!!! Ibland blir det frukost 12.00 (fil och flingor) och sen middag vid 18.00 tiden....

Försöker i alla fall hinna med och dricka under dagen, men jag glömmer bort det också ibland!!!

• sol och bad

LL- Har Milton några röda prickar på ansikte? Fabian e full med röda prickar som ser ut som små finnar?

• Längtande Lina

Sol och bad, nej han har inte fått några än, men jag tror att det är hormonutslag eller något sådant!!! Det är inge farligt, det har med mammas hormoner att göra tror jag!!!

• Charre81

Längtande Lina: ja..äter du inget så påverkas mjölkproduktionen...hej förresten

• Trikarn

HÄr kommer det, Lisas råd o rön ang barn =)

1.ALLA barn är olika ( så allt fungerar ej på alla barn)

2. Ditt barn har säkert sina små rutiner ( Koralls ändrades lite var 5 e dag...) ta fasta på dessa och försök "köra in dem"
    Ex, Korall sov varje morgon vid 9, sedan vid 11, sedan vid 14,17 etc..så jag gick och gick o gick med vagnen minst 3gg om dagen...För att få in att det var 3 lurar som skulle gälla i framtiden...på morgonpromenaden så gick vi till lokalbutiken o skaffade frukost till mig... lunchen en längre promenad ev te stan eller ngn kompis, käkade lunch på stan ( hon sov nästan jämt 2-3h då, så man "hann" med lite,... etc etc

3 Hade alltid ett mål när jag skulle gå en längre bit...ex, till ericssons då de har plats fär barnvagn och de tycker det är okej att amma där...man tog även en väg där man visste att det fanns "tillhåll" om det skulle krisa sig..samt om ni ej ammar..gör en liten lista i huvudet...var det finns micro etc ( annars köp en liten termos)

Ammade, tog på mig o henne kläder, försökte dutta i lite till..sedan gick jag..Mer i magen-längre uppehåll

3. Dutta i så mkt mat under dagen som möjligt- seriöst alltså....moffa dem fulla...juh mer mat de får på dagen, juh mindre krävs på natten...Försök även dra lite på målen...ge nappen lite eller busa lite ...kan ni dra på tiden 5min kanske det går ytteligare 10min nästa gång...allt för att vänja av på natten..på natten vill man ärligt talat sova...

4.NATTNINGSRUTIN: Supermegaviktigt!! Välj ett klockslag, när du skulel vilja att din bebbe ska sova..ex 19.00
    Börja då med rutin redan 17.00, såsom, mat, bad, nakentid =) och pyjamas, SAMMA vaaaarje dag ( aptråkkigt men det fungerar) tillslut så blir det som en signal för barnet...då kan man ävan korta ner rutinerna lite.. Sedan kl 19.00 ska allt vara tråkigt..stark kontrast!! Roligt-tråkigt vaken-sova...

Vi gjorde så att jag gick in på vårat rum, släckte lampan ( hade först haft kvällsrutin)( o Korall satt som gjuten vid bröstet fram till 01.00 ungefär i början) satte på tven på lågt ljud...bullade sedan upp lite täcke o kudde medans jag ammade så att hon inte skulle få ljus på sig.. Sedan sade jag inte ett piip ( om hon inte blev ledsen förståss) Och visade, det är mörkt, det är natt, det är tråkigt, du har pyjamas, nu ska du sova... Började även dutta i ersättning samtidigt som jag ammade då mjölken var så tunn på kvällen ( körde in "pipen" på flaskan brevid, så hon sög på både bröst o flaska samtidigt)

Mer frågor?? =)

jooo ang att få tid för sig själv..

1. Dusch..sätt ditt barn i babysittern/ på en filt samtidgt som du duschar..de flesta barn älskar ljud av vatten och blir lugna av det...släpa gärna in babygymet oxå...

2. toatid..se ovan

3. Äta..hehe gör mackor på morgonen sätt in i kylskåpet..
    Köp "bars" ( obs kolla innehållet först!)
    matlådor från kvällen innan
    piroger
    gå bort och ät hos kompisen..har ni båda bebbar?? Då kan en ta barnen och den andre laga mat
    Ställ fram en karaff med vatten på bordet..du bör dricka minst 3l om dagen när du ammar.. ha även en karaff brevid sängen så att du kan dricka nattetid

4.be om hjälp!!

5. Städa...ehh ohh shit måste man göra det??
    Nä men alvarligt talat..lite skit i hörnen =)
    Om ni nu måste ha det superduper ultra rent..sätt barnet i sele/sjal, babysitter och dra runt på när du dammsugar o har dej...

6.babysitter,babysitter,babysitter,babysitter,babysitter,babysitter,babysitter,babysitter,babysitter,babysitter,babysitter,babysitter, ÄR TOPPEN!! ( om ditt barn gillar den vill säga)

Korall äälskade sin, hon brukade sitta o kolla på fiskarna i akvariet i den medans jag dammsög/sminkade mig eller var på toa..

och det VIKTIGASTE av allt!!
    Som jag nämt 311gg tror jag

* Gråt, det är heelt okej, för det är apjobbigt med nya rutiner hela tiden, att alltid ha spyfläckar, att stinka sur mjölk, att aldrig på 5min ifred, att ha konstant sömbrist ,en man som "hjälper till"...Och jag lovar..alla dessa mammor som säger - det är inte ett dugg jobbigt!, det är de som har den dyra underlagskrämen som döljer mörka ringar och som precis drucke sin 10e kopp kaffe...

Det är väldigt hysch hysch om att det är jobbigt, men det är det fast på olika sätt för alla....

ÄT;DRICK;GRÅT och försök njuta =) fast de första 3 mån brukar gå åt till att vänja sig i sin nya roll som mamma, för mig kom njutandet vid 3-4 mån då man lixom började fatta det hela...

Sådär..lång som fasiken blev det..lägger det i bloggen =)

• Trikarn

HÄr kommer det, Lisas råd o rön ang barn =)

1.ALLA barn är olika ( så allt fungerar ej på alla barn)

2. Ditt barn har säkert sina små rutiner ( Koralls ändrades lite var 5 e dag...) ta fasta på dessa och försök "köra in dem"
    Ex, Korall sov varje morgon vid 9, sedan vid 11, sedan vid 14,17 etc..så jag gick och gick o gick med vagnen minst 3gg om dagen...För att få in att det var 3 lurar som skulle gälla i framtiden...på morgonpromenaden så gick vi till lokalbutiken o skaffade frukost till mig... lunchen en längre promenad ev te stan eller ngn kompis, käkade lunch på stan ( hon sov nästan jämt 2-3h då, så man "hann" med lite,... etc etc

3 Hade alltid ett mål när jag skulle gå en längre bit...ex, till ericssons då de har plats fär barnvagn och de tycker det är okej att amma där...man tog även en väg där man visste att det fanns "tillhåll" om det skulle krisa sig..samt om ni ej ammar..gör en liten lista i huvudet...var det finns micro etc ( annars köp en liten termos)

Ammade, tog på mig o henne kläder, försökte dutta i lite till..sedan gick jag..Mer i magen-längre uppehåll

3. Dutta i så mkt mat under dagen som möjligt- seriöst alltså....moffa dem fulla...juh mer mat de får på dagen, juh mindre krävs på natten...Försök även dra lite på målen...ge nappen lite eller busa lite ...kan ni dra på tiden 5min kanske det går ytteligare 10min nästa gång...allt för att vänja av på natten..på natten vill man ärligt talat sova...

4.NATTNINGSRUTIN: Supermegaviktigt!! Välj ett klockslag, när du skulel vilja att din bebbe ska sova..ex 19.00
    Börja då med rutin redan 17.00, såsom, mat, bad, nakentid =) och pyjamas, SAMMA vaaaarje dag ( aptråkkigt men det fungerar) tillslut så blir det som en signal för barnet...då kan man ävan korta ner rutinerna lite.. Sedan kl 19.00 ska allt vara tråkigt..stark kontrast!! Roligt-tråkigt vaken-sova...

Vi gjorde så att jag gick in på vårat rum, släckte lampan ( hade först haft kvällsrutin)( o Korall satt som gjuten vid bröstet fram till 01.00 ungefär i början) satte på tven på lågt ljud...bullade sedan upp lite täcke o kudde medans jag ammade så att hon inte skulle få ljus på sig.. Sedan sade jag inte ett piip ( om hon inte blev ledsen förståss) Och visade, det är mörkt, det är natt, det är tråkigt, du har pyjamas, nu ska du sova... Började även dutta i ersättning samtidigt som jag ammade då mjölken var så tunn på kvällen ( körde in "pipen" på flaskan brevid, så hon sög på både bröst o flaska samtidigt)

Mer frågor?? =)

jooo ang att få tid för sig själv..

1. Dusch..sätt ditt barn i babysittern/ på en filt samtidgt som du duschar..de flesta barn älskar ljud av vatten och blir lugna av det...släpa gärna in babygymet oxå...

2. toatid..se ovan

3. Äta..hehe gör mackor på morgonen sätt in i kylskåpet..
    Köp "bars" ( obs kolla innehållet först!)
    matlådor från kvällen innan
    piroger
    gå bort och ät hos kompisen..har ni båda bebbar?? Då kan en ta barnen och den andre laga mat
    Ställ fram en karaff med vatten på bordet..du bör dricka minst 3l om dagen när du ammar.. ha även en karaff brevid sängen så att du kan dricka nattetid

4.be om hjälp!!

5. Städa...ehh ohh shit måste man göra det??
    Nä men alvarligt talat..lite skit i hörnen =)
    Om ni nu måste ha det superduper ultra rent..sätt barnet i sele/sjal, babysitter och dra runt på när du dammsugar o har dej...

6.babysitter,babysitter,babysitter,babysitter,babysitter,babysitter,babysitter,babysitter,babysitter,babysitter,babysitter,babysitter, ÄR TOPPEN!! ( om ditt barn gillar den vill säga)

Korall äälskade sin, hon brukade sitta o kolla på fiskarna i akvariet i den medans jag dammsög/sminkade mig eller var på toa..

och det VIKTIGASTE av allt!!
    Som jag nämt 311gg tror jag

* Gråt, det är heelt okej, för det är apjobbigt med nya rutiner hela tiden, att alltid ha spyfläckar, att stinka sur mjölk, att aldrig på 5min ifred, att ha konstant sömbrist ,en man som "hjälper till"...Och jag lovar..alla dessa mammor som säger - det är inte ett dugg jobbigt!, det är de som har den dyra underlagskrämen som döljer mörka ringar och som precis drucke sin 10e kopp kaffe...

Det är väldigt hysch hysch om att det är jobbigt, men det är det fast på olika sätt för alla....

ÄT;DRICK;GRÅT och försök njuta =) fast de första 3 mån brukar gå åt till att vänja sig i sin nya roll som mamma, för mig kom njutandet vid 3-4 mån då man lixom började fatta det hela...

Sådär..lång som fasiken blev det..lägger det i bloggen =)

• sol och bad

LL- Har du bärsele? Använder du det hemma? jag funderar på skaffa en babybjörn så jag kan ha honom nära mig , Fabian gillar inte ligga i sängen sjäv och skriker tills jag lyfter upp honom. Det e svårt att hinna laga mat eller få mat i sig själv med en hand.

EN DAGIS FRÅGA,
    En fråga till er som har /har haft barn som går på dagis:
    Jag har en vännina som jobbar på dagis och hon pratar om tinitus, stressigschema och för litte personal på dagis. jag får ångest när jag tänker att jag måste skicka Fabian till dagis så småningom, Hur funkar det igentligen? Finns det några som har dagmammor? Är dagmammor bättre alternativ ?
    Bea med mamma ångest

• sol och bad

Trikarn- Tack så mycket för bra råd men när kan man införa rutinerna, min fabian e 4v. idag. Är det inte litte för tidig?

Svar på tråden Vintermammor fr Västerås 3