• Ninis

Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2

Vill Du hänga med på barnvagnspromenader i Gustavsberg?

Varje tisdag kl 11:00 träffas vi vid anslagstavlan utanför Gustavsbergs kyrka. Vi brukar gå ca 30 min - 1 timme och avslutar sedan med lunch på någon restaurang i närheten.  Vid dåligt väder hittar vi på något annat tillsammans, t ex lunch i Mölnvik, Forum Nacka eller något liknande. Håll utkik här i tråden på förmiddagen samma dag vi träffas så bestämmer vi plats och aktivitet när det är dåligt väder.

Alla är hjärtligt välkomna!!!

BABYCAFÉ (För föräldrar med barn under ett år)

Gustavsbergs församlingsgård
    Måndagar:
    10.00–12.00 (7-10 månader)
    Torsdagar:
    13.00-15.00 (1-6 månader)

ÖPPEN FÖRSKOLA
    För mamma/pappa och barn tillsammans. schema ht 2006

Gustavsbergs församlingsgård
    Tis: 9.00–13.00
    Ons: 12.30–15.00
    Tors: 9.00–12.30

Tiderna kommer från Svenska Kyrkan, Gustavsbergs församlings hemsida www.svenskakyrkan.se/gustavsberg/barn.htm

Kommunens Öppna förskola  (ligger vid Markörplan)

Öppettider:
    Tisdagar: 13.00 - 15,30 (babygrupp 0-6 mån)

Torsdagar: 8.30 - 12.00 (Öppen verksamhet)
    13.00 - 15.30 (Babygrupp 6-12 mån)

Fredagar: 8.30 - 13.00 (Öppen verksamhet)

www2.varmdo.se/Resource.phx/plaza/publica/inv...

Kommunens öppna förskola
    www2.varmdo.se/Resource.phx/plaza/publica/inv...  Babycafé (öppnar 11 november 2006) Adress: Orions väg 1 (Mölnvik)Ligger närmast sjön, bredvid den nyöppnade Hund- och Kattbutiken.

Öppettider:
    mån-fre 10-16
    lördag  11-15

* Stolt mamma till Engla född 7 mars 2006 *
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-27 16:16:34:
    Fr o m tisdagen den 28 november har vi en ny mötesplats. Vi träffas numera utanför biblioteket (Runda huset) eftersom det är en mera central mötesplats. (Alltså mötesplatsen vid kyrkan gäller inte längre).
  • Svar på tråden Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2
  • Ninis

Morrn morrn!

Hua, jag är trött. Engla har sparkat på mig halva natten. Hon somnade kl 20:00 och vaknade vid 2-tiden. Hon ville inte somna om i sin säng så J hämtade henne till vår säng. Jag hade tänkt flytta tillbaka henne till sin säng när hon somnat om. Men hon låg och sparkade, vred och vände på sig en timme och då var jag så trött så jag orkade inte gå tillbaka med henne. Sen sov hon till 06:00. Sedan vi började lägga Engla kl 20:00 har hon sovit till prick 06:00. Jätteskönt att slippa gå upp vid 5-tiden! Hoppas det håller i sig. Problemet nu är att vi nog har hamnat i en ond cirkel, dvs hon vaknar på natten och vill inte somna om i sin säng. Det är inte bra, jag som alltid varit noga med att hon ska ligga i sin säng för att inte få sådana här problem. Vet inte hur man ska komma ur det? Några förslag? Köra 5 mm på natten låter inte så upphetsande. Hon somnar ju i sin säng varje kväll utan problem.

Lotta,
    Hade inte ni liknande problem med Vincent? Hur löste ni det?

• Charlott29
    Singhis:
    Det låter exakt som Vincent var innan jul. Det löste sig helt av sig självt. Helt plötsligt sov han hela nätterna igen, men då kom ju fasen att han vägrade somna i sin egen säng på kvällen istället. Jag har också alltid varit noga med att Vincent ska sova i sin egen säng och han har aldrig sovit halva nätter inne hos oss förutom vid vissa faser så det verkar som att det inte spelar någon roll hur noga man är, vissa faser verkar komma ändå.
    Nu har Vincent blivit lite lättare att få att somna på kvällen. Han får vara vaken till 20 och samtidigt inte sova senare än 14 på dagen. Han somnar på 10-15 minuter och sover till 5:30-6:30. Helt okay. Hoppas det också håller i sig!
  • Ninis

Lotta,
    Jaha, då får vi hoppas att det löser sig själv då. Engla har bara fått sova hos oss vid speciella tillfällen, t ex om hon varit sjuk och vaknat stup i kvarten eller om hon drömt mardrömmar och varit ledsen. Jag har ju så svårt att sova när hon ligger i vår säng. Hon far ju runt så mycket.

Hos oss spelar det ingen roll om Engla sover sent på eftermiddagen, hon är trött vid 20-tiden ändå. Så det är skönt. Hon sover alltid 2 timmar på förmiddagen och oftast 1,5-2 timmar på eftermiddagen. Det beror lite på vad man gör, dvs om man är hemma el borta. 

• Charlott29

Singhis:
    Det har aldrig spelat någon roll för Vincent heller om han sovit sent på eftermiddagen heller. Inte förrän nu, de sista veckorna så har vi märkt att han kommer bättre till ro om han inte sover så sent på eftermiddagen. Innan har han kunnat sova kl 16-17 och ändå somnat vid 19:30.

• Amanda

Om V skulle sova 2 tim på förmiddagen och 1 ½ - 2 tim på eftermiddagen skulle han sova uruselt på natten.
    Vilket jag tycker är förståligt, jag hade också sovit jätte dåligt på natten om jag sovit mycket på dagen.

V sover max 45 min, 1 gång fm och 1 gång em.

V somnar på natten vid 20-tiden och vaknar på morgonen vid 7 - 7.30.

• Charlott29

Amanda:
    Här har vi kommit fram till det motsatta. Vincent sover uruselt på natten om han sover dåligt på dagen. Det har dessutom både barnläkare och bvc-sköterska sagt att det tydligen är väldigt vanligt att det "hänger ihop", även om det kan låta avigt, men precis som allt annat är det ju olika från barn till barn
    Vincent sover 1.5 timma på fm och 1 timma på eftermiddagen, vanligtvis efter lunch.
    Vincent sover 20-06 och vi har provat allehanda metoder för att få honom att sova längre, både att låta honom sova mindre på dagen, vilket bara resulterar i ett trött och ledset barn redan vid 17-tiden eller att ha honom vaken till 21 och det resulterar ändå i att han vaknar kl 6...

• Hjärtevännen

Victor måste sova på eftermiddagen (runt 15-16) annars är han helt färdig kl 18 och orkar knappt hålla ögonen öppna. Om han inte sover blir han övertrött istället och då är det jobbigt att lägga honom.
    Tänk vad våra skruttar är olika Skrattande

Världens sötaste Victor född 10/4 2006
  • Ninis

Amanda,
    Som Lotta säger, Engla sover oxå uruselt på natten om hon sover lite på dagen. Det har jag märkt de dagar som hon sovit mindre, t ex 1 timme på förmiddagen och 30 minuter på eftermiddagen. Då har vi haft jättejobbiga nätter då hon vaknat flera gånger och drömt mycket oxå. Ända sedan hon var jätteliten har hon haft stort sömnbehov på dagen för att kunna sova bra på natten. Vår bvc-sköterska har oxå sagt att de flesta barn sover bra på natten om de sover bra på dagen. Fast alla barn är ju olika förstås Glad

Men det där ändras väl sedan när de blir lite äldre och börjar på dagis, då får man väl inte låta dem sova för mycket på dagen vad jag har förstått. Annars är de pigga vid läggdags.

Nu har jag precis lagt Engla. Ska oxå ta mig en tupplur nu så jag orkar med sångstunden i Sjöliden.

• Amanda

Ja barn är verkligen olika.
    Alla mina 3 barn har alltid sovit bra på nätterna så något måste jag ha gjort rätt

• Ninis

Nu har Engla fått magsjuka igen så vi kommer inte på fikat i morgon. Hon gnällde i sängen vid strax innan kl 22. J gick in och kollade och då hade hon spytt ner hela sängen! J satte henne i duschen medan jag bytte sängkläder. Sen kräktes hon ner sina kläder två gånger till på en halvtimme. Sen fick hon vara naken med bara blöja och för en stund sedan kräktes hon en liten skvätt till. Tror inte det finns något kvar att kräkas nu så förhoppningsvis kräks hon inte mer under natten. Har kokat vätskeersättning men dessvärre har jag råkat slänga medicinsprutan jag använde sist. Hon vägrar att dricka på sked och i flaska. Fick lägga henne på skötbordet och öppna munnen och hälla i en sked i taget. Det konstiga är att hon är pigg och glad mellan kräkningarna och hon verkar inte sjuk på något annat sätt, dvs inget förkyld och ingen feber.

Svar på tråden Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2