• Skärgårdsfru

Islam & räntefria lån?

Jag såg nyss på nyheterna angående att nya regeringen vill kunna omvandla hyresrätter till bostadsrätter.

Både jag och min man sade VA?! i munnen på varandra då reportern berättade att många muslimer inte kommer att kunna köpa sin lägenhet eftersom det är emot islam att ta lån med ränta.

Jag blev nyfiken på att höra från troende muslimer hur detta fungerar egentligen. Står det verkligen i koranen att man inte får ta lån med ränta? Av vilken anledning?

Berätta gärna vad ni vet.

• Svar på tråden Islam & räntefria lån?
  • Halal

JojjeSkrutten

Nu borjar du ga lite val overstyr. Battre att sluta medan du forfarande har ett hyfsat gott anseende kvar. For din egen skull.

Ha en trevlig kvall.

• JojjeSkrutten

Miss Helena

"Fast jag måste säga att jag undrar också om CSN, den räntan är hög"

BBBRRRRRR...säg inte så...jag har så mkt att betala tbx så jag får ångest...

• Nellee

Jojjeskrutten- Ha,ha,ha Usch, ska börja efter nästa år... den stiger så snabbt!!

• JojjeSkrutten

Halal

Detsamma (asså trevlig kväll)....men jag är alltid hyffsad...bara lite småtokig ibland dock!

• Nellee

Men om en muslim som följer bokstavligen, de kan ju då men andra ord inte ta CSN. Hur kan de då plugga vidare? Hur har de råd?

• JojjeSkrutten

I don't have a stinking clue .... De får väl ta bidraget och sen kanske lite hjälp från föräldrarna. Men jag tror inte att många muslimer som har seriösa framtidsmål hänger upp sig så värst på räntor!

• soffi86

so the end of this ar alltsa att: inga muslimer tar csn o "vanliga" banklan?!
    hmm...jag vet jattemanga muslimer som tar csnlan o bolan tex. sa det dar stammer inte. muslimer far anpassa sig till sa som det faststalls, precis som alla andra, att det skall bli av de sm sitter vid makten.
    for det verkar vara en javla dubbelmoral som typ alltid nar det galler religion.

• Donia

soffie86: vad är det som är så svårt att förstå?? vem har sagt att muslmer inte tar lån i islamiska länder?? o varför tror du att banker i dessa länder skänker pengar hur som helst till folket?? ( vill gärna ha ett svar om  du verkligen tror på det)
    om folksam får genom iden ,  kan ALLA som bor i Sverige och har rätt att ta lån överhuvudtaget utnyttja det. Om det är så generös lånesystem som alla verkar tro att det är, WHY NOT??

"Muslimer" (tex Halal): vill gärna ha ett svar från er ochså. Någon nämde "reba" här, är det verkligen samma sak som ränta?? för att  den arabiskan som jag har lärt mig är "reba" ett väldigt starkt ord .. det är nästan som att låna från maffian, Du få 100 idag , vill ha tillbaks 180 om två dagar.. ungefär såFundersam  
    Vet ni verkligen vad ni pratar om?? o Hur 17 startar folk eget?? Hur köper folk hus?? Hur tror ni att stora företag kan investera i snabba affärer utan lån?? ska man dra sig tilbaka att inte investera för att man är muslim?? finns det andra sett?? ni kan väl dela med er!!!

Ärligt talat tror jag att det är några fattiglappar från nån by mitt i sahara,, utan kontakt med omvärlden!! ni har läst koranen o har omvandlats till imamer helt plötsligt. 

Angående om vi ska leva som profeten mohammad gjorde för 1400 år sen, NEJ , det har aldrig varit meningen!! Det är därför vi har "hadith" , det är därför det utbildas imamer tex i Egypten. det är just därför vi har fåtal imamer som har befogenhet att ändra/ge "order" i en viss fråga.  De här har alltid varit ett sätt för muslimer att hänga med utvecklingen.  Om gud genom profeten ville att vi skulle leva exakt som 1400 år sen , borde vi skippa alla imamer o böcker som har kommit efter profetens tid, o bara läsa genom koranen o tolka som vi önskar!!   

• atej

Ja! det fungerar att leva utan ränta!!!
    Jag klarade högskolan utan att låna från CSN! visserligen fick jag jobba extra för att klara mig med skolmaterial o sådant, men i slutändan så vann jag på det! Nu sitter jag här och är skuldfri!!! Till skillnad från mina kurskamrater!!

och, JA det e svårt att leva i detta sammhälle utan att låna till att köpa bil o hus o s v, det har ingen påstått! men vaddå, många många jag känner klarar det galant! Man får väl helt enkelt spara till bilen o huset e det inte tal om för just nu... men trots det, jag sover ju gott om natten!

Svar på tråden Islam & räntefria lån?