• Skärgårdsfru

Islam & räntefria lån?

Jag såg nyss på nyheterna angående att nya regeringen vill kunna omvandla hyresrätter till bostadsrätter.

Både jag och min man sade VA?! i munnen på varandra då reportern berättade att många muslimer inte kommer att kunna köpa sin lägenhet eftersom det är emot islam att ta lån med ränta.

Jag blev nyfiken på att höra från troende muslimer hur detta fungerar egentligen. Står det verkligen i koranen att man inte får ta lån med ränta? Av vilken anledning?

Berätta gärna vad ni vet.

• Svar på tråden Islam & räntefria lån?
  • JojjeSkrutten

Al jazair

"Riba (ränta) är inte tillåtet för muslimer under några omständigheter. Det är viktigare att leva "bekvämt" i nästa liv "

Tror du verkligen att ngn orkar läsa alla dem där inläggen? Jag sneglade inte ens på dem. Det är tråkig debattstrategi att bara slänga in en mängd citat när man helt enkelt kan argumentera med hjälp av lite hjärnaktivitet och logik. Nej, jag behöver inte alla dessa "bevis" för att tycka som jag gör ang räntan. Och alla dem citaten förändrar inte det faktum att de flesta muslimerna fullständigt ignorerar det "förbudet", eftersom de också väljer att använda sitt förnuft istället för att slaviskt följa en mängd förbud och påbud som var anpassade till ett liv 1400 år sedan, och "spara sig" till livet efter detta.

Jo, det livet kommer, men vi har även fått en möjlighet att leva det här livet, och det HÄR livet är det som gäller just nu. Att inte leva är också en synd i mina ögon, det är otacksamt mot Gud

Sedan kan det även vara smart att presentera "påbudet" korrekt också, att synden drabbar den som TAR ränta, inte den som lånar...Alltså i det här fallet blir det ju den svenska banken som begår synden, och inte låntagaren. Hur drabbas en muslim av det?

• Halal

JojjeSkrutten

Jag har i alla fall last al Jazairs inlagg, det tycker jag hor till god kotym om man vill lasa vad debattorer i en trad skriver och speciellt om det ar nagot som man dessutom har tankt att kommentera. Sa du har fel nar du skrev 'tror du NAGON...'. Jag kan prata for mig sjalv och jag HAR.

Din insinuering att al Jazair inte skulle vara kapabel att anvanda sin hjarna och sin logik, ar naturligtvis valdigt lagt.

DU gor som du vill med rantan, och andra gor som dom vill. Om du ville fa fram hur DU gor, sa vet vi det nu. Tack for infon.

'Vad de flesta muslimer gor..' forandrar ju knappast vad som ar ratt enligt Islam. Man utgar inte fran vad muslimer GOR utan ifran vad Islam SAGER, OM man vill ha en fundamental utgangspunkt. Sen kan man gor som man vill, men att framlagga det som om det ar ok med ranta enligt Islam, ar taget utifran luften. Och bor aven papekas att sa ar fallet.

Var i Koranen star det att det som star i den ENDAST ar giltigt for 1400 ar sedan, och inte idag? Kan du visa mig den passagen tack?

Sa du forutsatter att man INTE kan leva utan ranta? Jag tror manga klarar av att leva livet utan ranta. Det ar liksom inte det som det handlar om, for manga. 'Leva livet' betyder for manga nagot annat an pengar och materialism.

Da kanske du kan framlagga var det star att den som ar inblandad i ranta inte gor nagot fel? Var star det? Svenska banker ar ju knappast berorda, da de inte kan raknas som 'muslimer'.

• JojjeSkrutten

OJ, vad förvånad jag blir, Halal, att du läser dessa inlägg in i varje detalj.

"Var i Koranen star det att det som star i den ENDAST ar giltigt for 1400 ar sedan, och inte idag? Kan du visa mig den passagen tack?"

Var i koranen står det att man inte får avvända sin hjärna och tänka själv??? Var står det att man ska jobba MOT utvecklingen och stanna kvar i 600-talets Arabien, om man är muslim? Måste allting stå bokstavligt för att vi ska förstå hur man lever ett bra och "syndfritt" liv, samtidigt som man följer den mänskliga utvecklingen?

"men att framlagga det som om det ar ok med ranta enligt Islam, ar taget utifran luften. Och bor aven papekas att sa ar fallet."

Kanske för dig, men din åsikt är ju inte den enda rätta som finns. Jag uttryckte ganska tydligt att detta var enligt min egen förståelse, men det missade du tydligen, fast du läser så bokstavsenligt...konstigt?

Din försteålse är däremot 110% rätt och sanningsenlig, för det är ju DIN åsikt... tror du att många här (förutom dina kompisar) tycker att dina åsikter är vettiga?

• bluemountain

"Var i koranen står det att man inte får avvända sin hjärna och tänka själv??? Var står det att man ska jobba MOT utvecklingen och stanna kvar i 600-talets Arabien, om man är muslim? Måste allting stå bokstavligt för att vi ska förstå hur man lever ett bra och "syndfritt" liv, samtidigt som man följer den mänskliga utvecklingen? "

Jojjeskrutten - klockrent!!!

• Halal

JojjeSkrutten

''OJ, vad förvånad jag blir, Halal, att du läser dessa inlägg in i varje detalj.''

Ja vi gor tydligen lite olika du och jag. Jag ar mycket for det fintstilta. Ser det som tokigt att missa sant.

"Var i Koranen star det att det som star i den ENDAST ar giltigt for 1400 ar sedan, och inte idag? Kan du visa mig den passagen tack?"

Ser att du inte svarat pa det, sa upprepar den fragan.

''Var i koranen står det att man inte får avvända sin hjärna och tänka själv???''

Och var skrev jag det? Du insinuerade att al Jazair inte anvander sin, bara for att hon i sitt inlagg citerade. Vilket, enligt mig ar en besynnerlig slutledning. Det ena utesluter inte det andra enligt mig.

''Var står det att man ska jobba MOT utvecklingen och stanna kvar i 600-talets Arabien, om man är muslim?''

Ingenstans vad jag vet, det ar ett pastaende som DU gjort. Darfor undrar jag vad DU menar.

''Måste allting stå bokstavligt för att vi ska förstå hur man lever ett bra och "syndfritt" liv, samtidigt som man följer den mänskliga utvecklingen? ''

Inte alls. Har inte sagt det heller. Det ar du som gor pastaendena utifran dina egna antaganden.

''Kanske för dig, men din åsikt är ju inte den enda rätta som finns. Jag uttryckte ganska tydligt att detta var enligt min egen förståelse, men det missade du tydligen, fast du läser så bokstavsenligt...konstigt?''

Har jag inte sagt, daremot ar nog de flesta muslimer eniga om att man bor skilja pa vad Islam sager och muslimer gor. Borde vara ett korrekt utgangslage i alla fall.

''Din försteålse är däremot 110% rätt och sanningsenlig, för det är ju DIN åsikt... tror du att många här (förutom dina kompisar) tycker att dina åsikter är vettiga?''

Ingen aning, och det ar inte vad som ar intressant for mig. Jag vaxer inte av att ha en hejarklack. Jag foredrar att saga vad Islams laror ar, och det lar inte passa alla. Men det ar inte sa viktigt for mig. Ar inte mycket for att framstalla mig sjalv i en positiv dager bara for att fa applader. Finns annat som ar viktigare.

• Halal

Bluemountin

"Var i koranen står det att man inte får avvända sin hjärna och tänka själv??? Var står det att man ska jobba MOT utvecklingen och stanna kvar i 600-talets Arabien, om man är muslim? Måste allting stå bokstavligt för att vi ska förstå hur man lever ett bra och "syndfritt" liv, samtidigt som man följer den mänskliga utvecklingen? "

Jojjeskrutten - klockrent!!!''

JojjeSkrutten svarade dock aldrig pa min ursprungliga fraga, vilket skulle ha kunnat sprida lite ljus over denna fraga.
    Det ar hon sjalv som har 'dragit slutsatsen' att man inte far anvanda sin hjarna och inte tanka. Hon anvande det som replik till annan debattor, som en vink om att hon inte kan anvanda sin hjarna och inte tanka, utifall man citerar, och darfor undrade jag varifran detta kommer. Da hon inte svarat pa fragan, annu, sa har jag upprepat den. Kanske forklaringen kommer vad det lider.

• 42Å

Halal, när blev en fråga lika med en slutsats?

• Halal

42A

Ville du nagot som jag kan hjalpa dig med?

• Al Jazair

""""Tror du verkligen att ngn orkar läsa alla dem där inläggen? Jag sneglade inte ens på dem. Det är tråkig debattstrategi att bara slänga in en mängd citat när man helt enkelt kan argumentera med hjälp av lite hjärnaktivitet och logik. Nej, jag behöver inte alla dessa "bevis" för att tycka som jag gör ang räntan. Och alla dem citaten förändrar inte det faktum att de flesta muslimerna fullständigt ignorerar det "förbudet", eftersom de också väljer att använda sitt förnuft istället för att slaviskt följa en mängd förbud och påbud som var anpassade till ett liv 1400 år sedan, och "spara sig" till livet efter detta."""

Att du inte har läst Koranen eller ens sneglat på profetens (saw) sunna tvivlar jag inte en sekund över. Anledningen till att jag klistrade in de relevanta verserna i Koranen och hadith är att visa de som är intresserade av vad Islam säger kan ta till sig rätt information. En muslim är en som underkastar sig Allah s vilja så därför är det nödvändigt att veta vad Allah vill att vi ska göra. Om jag var som du så skulle jag rikta hjärnaktiviteten åt detta istället för det kommer att gynna dig mer och därför är mer förnuftigt. Jag förstår inte alls vitsen med att veta vad Jojjeskrutten och hennes polare tycker om ditten och datten då tråden handlar om Islam och räntefria lån? Precis som du säger så är de flesta muslimerna precis som du men det ändrar inte faktumet att ni alla följer era egna lustar och girighet och inte Islam.

An-Nisa vers 27: And Allah would turn to you in mercy; but those who follow vain desires would have you go tremendously astray.

"""Jo, det livet kommer, men vi har även fått en möjlighet att leva det här livet, och det HÄR livet är det som gäller just nu. Att inte leva är också en synd i mina ögon, det är otacksamt mot Gud"""

Det går hur bra som helst att leva utan lån. Det är Allah som försörjer oss och vad jag förstår så råder det precis inte svält i Sverige och därför ingen anledning att utöver det vi har fått olagligt förskaffa oss mer för att tillfredställa fåfänga materiella behov. Om du vill visa tacksamhet mot Gud så är ett förslag att lyda det Han har föreskrivit.

"""Sedan kan det även vara smart att presentera "påbudet" korrekt också, att synden drabbar den som TAR ränta, inte den som lånar...Alltså i det här fallet blir det ju den svenska banken som begår synden, och inte låntagaren. Hur drabbas en muslim av det?"""

Om du hade sneglat på hatith som jag visade dig så hade du sett denna

"""The Prophet Muhammad (Sal-allahu-aleihi-wasallam) cursed the devourer of usury, its payer, its scribe, and its two witnesses. And he said that they are equal (in sins).

Narrated by Jaber (Radi Allah Ta'lah Anhu); Muslim transmitted it. Hadith No.2807 of Mishkat Al-Masabih.

Svar på tråden Islam & räntefria lån?