• Skärgårdsfru

    Islam & räntefria lån?

    Jag såg nyss på nyheterna angående att nya regeringen vill kunna omvandla hyresrätter till bostadsrätter.

    Både jag och min man sade VA?! i munnen på varandra då reportern berättade att många muslimer inte kommer att kunna köpa sin lägenhet eftersom det är emot islam att ta lån med ränta.

    Jag blev nyfiken på att höra från troende muslimer hur detta fungerar egentligen. Står det verkligen i koranen att man inte får ta lån med ränta? Av vilken anledning?

    Berätta gärna vad ni vet.

  • Svar på tråden Islam & räntefria lån?
  • JojjeSkrutten

    Jag tror ärligt talat att det är väldigt få muslimer i Sverige som inte tar lån pga ränta. Alla muslimer jag känner har köpt bilar på lån och har konton hos Ellos, IKEA, CSN och SIBA, och där tar man också ränta. Om man ska leva bekvämt i detta landet och lyckas så behöver man ta lån... dvs om man inte sitter på en 3mille som man kan slänga fram när man ska köpa hus.

    Meningen med anti-räntan enligt islam,som jag förstått det, är för att man inte ska utnyttja folk som redan har det dåligt och lånar pengar för att klara sig. Men om man har pengar så man klarar sig och vill köpa utöver det man har, så ser jag inte hur man då bryter mot ngt.

  • Al Jazair

    Jojje skruttan

    Riba (ränta) är inte tillåtet för muslimer under några omständigheter. Det är viktigare att leva "bekvämt" i nästa liv

  • Al Jazair

    SURAT AL-BAQARA (THE COW)

    275.Those who devour usury will not stand except as stand one whom the Evil one by his touch Hath driven to madness. That is because they say: "Trade is like usury," but Allah hath permitted trade and forbidden usury. Those who after receiving direction from their Lord, desist, shall be pardoned for the past; their case is for Allah (to judge); but those who repeat (The offence) are companions of the Fire: They will abide therein (for ever).

    276.Allah will deprive usury of all blessing, but will give increase for deeds of charity: For He loveth not creatures ungrateful and wicked.

    277.Those who believe, and do deeds of righteousness, and establish regular prayers and regular charity, will have their reward with their Lord: on them shall be no fear, nor shall they grieve.

    278.O ye who believe! Fear Allah, and give up what remains of your demand for usury, if ye are indeed believers.

    279.If ye do it not, Take notice of war from Allah and His Messenger: But if ye turn back, ye shall have your capital sums: Deal not unjustly, and ye shall not be dealt with unjustly.

    280. the debtor is in a difficulty, grant him time Till it is easy for him to repay. But if ye remit it by way of charity, that is best for you if ye only knew.

    281.And fear the Day when ye shall be brought back to Allah. Then shall every soul be paid what it earned, and none shall be dealt with unjustly.

  • Al Jazair

    The Prophet Muhammad (Sal-allahu-aleihi-wasallam) cursed the devourer of usury, its payer, its scribe, and its two witnesses. And he said that they are equal (in sins).

    Narrated by Jaber (Radi Allah Ta'lah Anhu); Muslim transmitted it. Hadith No.2807 of Mishkat Al-Masabih.

    The Prophet Muhammad (Sal-allahu-aleihi-wasallam) said, "Usury has got seventy divisions. The easiest division of them is a man's marrying his mother.

    Narrated by Abu Huraira (Radi Allah Ta'lah Anhu); Ibn Majah transmitted it. Hadith No.2826 of Mishkat Al-Masabih.

    The Prophet Muhammad (Sal-allahu-aleihi-wasallam) said, "Though usury increases, its effect indeed turns towards decrease.

    Narrated by Ibn Masud (Radi Allah Ta'lah Anhu); Ibn Majah transmitted it. Hadith No.2827 of Mishkat Al-Masabih.

    The Messenger of Allah (Sal-allahu-aleihi-wasallam) observed: Avoid the seven noxious things. It was said (by the hearers): What are they, Messenger of Allah? He (the Holy Prophet Sal-allahu-aleihi-wasallam) replied:

    Associating anything with Allah,
    magic,
    killing of one whom God has declared inviolate without a just cause,
    consuming the property of an orphan,
    and consuming of usury,
    turning back when the army advances,
    and slandering modest women who are believers, but unwary.

    Narrated by Abu Huraira (Radi Allah Ta'lah Anhu); Sahih Muslim transmitted it. Book No. 1 Hadith No.161 of Sahih Muslim.

    The Prophet Muhammad (Sal-allahu-aleihi-wasallam) said, "A Dirham of usury a man devours with knowledge is greater than 36 fornications.

    Narrated by Abdullah bin Hanjalah (Radi Allah Ta'lah Anhu); Ahmad and Darqutni transmitted it. Hadith No.2825 of Mishkat Al-Masabih.

    The Prophet (Sal-allahu-aleihi-wasallam) said, "This night I dreamt that two men came and took me to a Holy land whence we proceeded on till we reached a river of blood, where a man was standing, and on its bank was standing another man with stones in his hands. The man in the middle of the river tried to come out, but the other threw a stone in his mouth and forced him to go back to his original place. So, whenever he tried to come out, the other man would throw a stone in his mouth and force him to go back to his former place. I asked, 'Who is this?' I was told, 'The person in the river was a Riba-eater."

    Narrated by Samura bin Jundab (Radi Allah Ta'lah Anhu); Sahih Bukhari transmitted it. Vol 3 Hadith No.298 of Sahih Bukhari.

  • Julias Farsa

    "Riba (ränta) är inte tillåtet för muslimer under några omständigheter. Det är viktigare att leva "bekvämt" i nästa liv "

    Varför är det viktigare att leva bekvämt nästa liv?

  • yuzz

    För att detta liv kommer att ta slut, medans nästa liv kommer vara för evigt.

  • Halal

    Julias Farsa

    Det ar det som ar sa bra att vi far tro pa vad vi vill. Nu.

  • yuzz

    Jag är rätt säker på att detta liv kommer att ta slut

  • Hallonbåten

    Oj vad upprörda alla är. Detta handlar väl inte om att särbehandla muslimer? Folksam gör ju detta för att det finns en marknad för det! Precis som att man kan köpa speciell kyckling för muslimer (kommer inte på vad det heter, den är slaktad på nåt särskilt sätt), är det också särbehandling då eller? Det är ju fritt fram för vem som helst att köpa den, precis som det är fritt fram för vem som helst att ta Folksams nya lån.
    Eller vi kanske inte lever i ett demokratiskt land, med en fri marknad?
    Det är jättebra att Folksam har upptäckt ett behov, och nu försöker tillgodose det behovet.

Svar på tråden Islam & räntefria lån?