• Skärgårdsfru

Islam & räntefria lån?

Jag såg nyss på nyheterna angående att nya regeringen vill kunna omvandla hyresrätter till bostadsrätter.

Både jag och min man sade VA?! i munnen på varandra då reportern berättade att många muslimer inte kommer att kunna köpa sin lägenhet eftersom det är emot islam att ta lån med ränta.

Jag blev nyfiken på att höra från troende muslimer hur detta fungerar egentligen. Står det verkligen i koranen att man inte får ta lån med ränta? Av vilken anledning?

Berätta gärna vad ni vet.

• Svar på tråden Islam & räntefria lån?
  • Al Jazair

The Definition Of Interest

The literal meaning of interest or Al-RIBA as it is used in the Arabic language means to excess or increase. In the Islamic terminology interest means effortless profit or that profit which comes free from compensation or that extra earning obtained that is free of exchange. Hazrat Shah Waliullah Dehlvi a great scholar and leader has given a very concise and precise definition of interest. He says,

"Riba` is a loan with the condition that the borrower will return to the lender more than and better than the quantity borrowed."

• Donia

aljazair:

Du o halal komenterade den här
    ''Angående om vi ska leva som profeten mohammad gjorde för 1400 år sen, NEJ , det har aldrig varit meningen!!''
    o ville ha ett bättre svar än nej det har aldrig varit meningen,...läste ni aldrig klart  inlägget??

• Al Jazair

Menar du det här?

""Det är därför vi har "hadith" , det är därför det utbildas imamer tex i Egypten. det är just därför vi har fåtal imamer som har befogenhet att ändra/ge "order" i en viss fråga. De här har alltid varit ett sätt för muslimer att hänga med utvecklingen. Om gud genom profeten ville att vi skulle leva exakt som 1400 år sen , borde vi skippa alla imamer o böcker som har kommit efter profetens tid, o bara läsa genom koranen o tolka som vi önskar!! """]

Hadith = Hadith (الحديث translit: al-ḥadīth) are traditions relating to the words and deeds of Muhammad. Hadith collections are regarded as important tools for determining the Sunnah, or Muslim way of life, by all traditional schools of jurisprudence. The Arabic plural is aḥādīth (أحاديث). In English academic usage, hadith is often both singular and plural.

En Imam är en som är mer eller mindre lärd i hadith och koranen.

• Donia

jag kan arabiska , behöver inte ens vara muslim, för att veta vad visa ord betyder! 

• Donia

"En Imam är en som är mer eller mindre lärd i hadith och koranen"

Enligt vem, i vilket land o på vilket språk???  enligt en del mulsimer fanns ett få tal imamer  efter profeten mohammads tid, o att det existerar inga imamer idag. Imamer är nästan som helgoner i deras ögon !

• Halal

Pppdfas78

''halal: jag trodde att du kunde arabiska , men jag hade fel. (ber om ursäkt) ''

Det handlar inte om spraket utan om forstaelse av ordet. Jag har inga problem med det.

''riba är ockerränta.''

Enligt vems definition?

''Att banker i islamiska länder lånar ut pengar till folk och enligt dig tar emot riba, har jag jätte svårt att förstå. särskild att religion o politik går hand i hand i dessa länder, o bankerna eller nån skulle våga gå emot islam, det skulle innebära stora konsekvenser.''

Ja kan vara svart att forsta, speciellt nar man ar fundamentalt trogen Islam, da antar jag att du ar det eftersom du reagerar som du gor? Om bankerna anvander sig av riba, sa gar dom ju uppenbarligen emot hur det ska hanteras enligt Islam, inte sant?

Vilka konsekvenser - i det har livet - ar det du da tanker pa?

''Imamer, ulama, mullor, sheikh är motsvarande präst på svenska. En utbildad religiös mäniska , det finns speciella skolor till dessa mäniskor. en av de kända skolorna ligger i Egypten. Det heter ju bara olika i olika länder.''

Ja om du tycker det ar detsamma sa far nog det sta for dig, aterigen, blanda inte in mig i det.

Precis, hur manga imamner och mullor har gatt pa Al-Azhar? Du som verkar ha koll pa deras utbildning?

''o för sista gången , jag har inte påstått att islam är omodern, men du verkar läsa som det passar dig!''

Jag laser vad du skriver. Du har STARKT ifragasatt att Koranens budskap skulle vara aktuellt i dagen samhalle och jag kan fortfarande inte se nagon referens eller passus som du hanvisar till. Har jag missat den?

Sa ska jag da anta att du da foljer vad som star i Koranen da, eftersom den ar modern? Vore bra om du har lust att klargora det, sa det inte blir sa otydligt, som det ar nu.

• Halal

Pppdfas78

''enligt en del mulsimer fanns ett få tal imamer efter profeten mohammads tid, o att det existerar inga imamer idag. Imamer är nästan som helgoner i deras ögon ! ''

Vilka muslimer ar det? Och pa vilket satt ar deras UPPFATTNING gallande fore Koranen och Sunnah? OM det nu ar det du menar. Det ar nagot krypiskt det du skrivit.

• Donia

jag behöver svar på två frågor innan jag kan svara på dina frågor:

Varför tror du att Al-azhar är enda skolan som utbildar präster??

varför skriver du sunnah så fort du nämner koranen??

• Halal

Pppdfas78

Det var du som refererade till 'skola i Egypten' och tanker man da pa Al-Azhar ar det kanske inte sa konsigt?

Jag visste inte att dom utbildar praster, det var nagot nytt. Varfor gor dom det och nar har dom borjat med det? Nagon speciell anledning?

Annars vilka skolar som finns for praster, vet jag inte. Det ar inte riktigt min avdelning. Da far du nog hora med nagon av vara kristna vanner har pa FL.

For det finns tva kallor i Islam, den en ar Koranen den andra ar Sunnah. I stort sett alla muslimer tror detta, endast ett fatal sekter har en annan uppfattning. Sa darfor ar det inte konstigt att namna dessa tva nar man talar om Islams kallor.

Svar på tråden Islam & räntefria lån?