• Skärgårdsfru

Islam & räntefria lån?

Jag såg nyss på nyheterna angående att nya regeringen vill kunna omvandla hyresrätter till bostadsrätter.

Både jag och min man sade VA?! i munnen på varandra då reportern berättade att många muslimer inte kommer att kunna köpa sin lägenhet eftersom det är emot islam att ta lån med ränta.

Jag blev nyfiken på att höra från troende muslimer hur detta fungerar egentligen. Står det verkligen i koranen att man inte får ta lån med ränta? Av vilken anledning?

Berätta gärna vad ni vet.

• Svar på tråden Islam & räntefria lån?
  • JojjeSkrutten

Ojojojojo...den frågan måste ha varit riktigt svår, va? Fortfarande inget svar på den...nähä?

Cat cought your tounge?

• JojjeSkrutten

öööh...menade caught

• Halal

JojjeSkrutten

Oj vad du var pa alerten, jag gjorde lite annat jag an hangde pa FL.

Sa om man staller en fraga till dig, baserat pa ett pastaende som DU gor, sa kan du inte svara, utan staller en motfraga istallet? For att fora bort fokus pa att du tagit dig vatten over huvudet?

Vore enklare om du erkande det. Sa kan vi ga vidare.

• soffi86

Vilka svenskar skall inte ha rantor??

• Santos v2

Borde det inte vara haraam att ta skattepengar för att överleva då också ? T.ex i form av bostadsstöd, A-Kassa eller soc ?

Detta är ju skattade pengar ?!

• soffi86

santos v2: jaaa det undrar jag ocksa! socialbidrag. Vet att det ar vaaaldigt manga invandrare som har socialbidrag tex...hur funkar det da??ar inte det ocksa fel?

• Tha Princes

soffi86

o vem säger att alla dom invandrarna är muslimer?
    Ja e svensk o muslim.. *hmm* de finns flera svenskar som är muslimer, de handlar inte bara om invandrare..

ville bara på peka de då de lätt blir så att man bara påpekar invandrarna, fast de finns svenskar oxå

Ja vet oxå väääääldigt många svenskar som lever på soc

men däremot kan ja inte svara på din fråga .. hoppas någon annan syster kan göra de

• Tyler Durden

ge er tror ni att en bank kommer att låna ut pengar av "välgörenhet", en banks primära slutmål är att tjäna pengar för att gör fler investeringar och tjäna ännu mer pengar.

• Santos v2

Förstår inte själva grejen med att inte vilja ha ränta.

Utan ränta finns ju ingen som vill låna ut större summor till hus eller bilar etc. Vem vill öppna en bank utan att tjäna pengar, är det haram att tjäna pengar i Islam också ?

Annars känns det lite dubbelmoraliskt.

Det är okej för en brödförsäljare att göra vinst att komma hem med till sin familj.

Men för en bankman är det inte okej ?

Svar på tråden Islam & räntefria lån?