• Skärgårdsfru

Islam & räntefria lån?

Jag såg nyss på nyheterna angående att nya regeringen vill kunna omvandla hyresrätter till bostadsrätter.

Både jag och min man sade VA?! i munnen på varandra då reportern berättade att många muslimer inte kommer att kunna köpa sin lägenhet eftersom det är emot islam att ta lån med ränta.

Jag blev nyfiken på att höra från troende muslimer hur detta fungerar egentligen. Står det verkligen i koranen att man inte får ta lån med ränta? Av vilken anledning?

Berätta gärna vad ni vet.

• Svar på tråden Islam & räntefria lån?
  • Donia
    atej skrev 2006-12-15 15:21:22 följande:
    Ja! det fungerar att leva utan ränta!!!Jag klarade högskolan utan att låna från CSN! visserligen fick jag jobba extra för att klara mig med skolmaterial o sådant, men i slutändan så vann jag på det! Nu sitter jag här och är skuldfri!!! Till skillnad från mina kurskamrater!!och, JA det e svårt att leva i detta sammhälle utan att låna till att köpa bil o hus o s v, det har ingen påstått! men vaddå, många många jag känner klarar det galant! Man får väl helt enkelt spara till bilen o huset e det inte tal om för just nu... men trots det, jag sover ju gott om natten!

det är klart att det är bäst att inte låna överhuvudtaget! det fattar väl vem som helst!!

men att det är förbjudet enligt Islam, köper ingen klok mäniska. för att vekligheten i islamiska länder ser inte på det sättet!

sluta hitta på!! 

• JojjeSkrutten

Pppdfas

""Muslimer" (tex Halal): vill gärna ha ett svar från er ochså. Någon nämde "reba" här, är det verkligen samma sak som ränta?? för att den arabiskan som jag har lärt mig är "reba" ett väldigt starkt ord .. det är nästan som att låna från maffian, Du få 100 idag , vill ha tillbaks 180 om två dagar.. ungefär såFundersam"

Jo, det var ju så jag hade förstått det, som ockerräntor...alltså DE räntorna är förbjudna!

"Ärligt talat tror jag att det är några fattiglappar från nån by mitt i sahara,, utan kontakt med omvärlden!! ni har läst koranen o har omvandlats till imamer helt plötsligt."

Skriver under på det!

• Halal

Pppdfas78

Du undrade over RIBA. Har har du en lank dar du kan lasa om det,
    muttaqun.com/riba.html

Var du fatt maffian ifran och annat vet jag inte. Med tanke pa vad du skriver - ''Ärligt talat tror jag att det är några fattiglappar från nån by mitt i sahara,, utan kontakt med omvärlden!! ni har läst koranen o har omvandlats till imamer helt plötsligt. '' sa kan man ju verkligen undra vika du syftar till. Finns ju en del har som nast intill ger fatwor pa egna tolkningar av hur det ska vara, ar det dom du syftar pa? Haller med, det ar allvarligt att ta for stora ord i sin mun. Borde tankas fore printning.

''Angående om vi ska leva som profeten mohammad gjorde för 1400 år sen, NEJ , det har aldrig varit meningen!!''

Jag fragade en annan debattor pa FL en fraga, men fick aldrig nagot svar. Kanske du kan bista med ett svar istallet? VAR star det i Islams laror att det som star i Koranen ar begransat till datid? Med tanke pa att Koranen ar for all framtid? Kan du forklara det och hanvisa till passus i Koranen som sager att det var endast tillfalligt.

''Det är därför vi har "hadith" , det är därför det utbildas imamer tex i Egypten.''

Varfor skriver du hadith inom citattecken? Vad vill du ha sagt med det, i klartext?

''Om gud genom profeten ville att vi skulle leva exakt som 1400 år sen , borde vi skippa alla imamer o böcker som har kommit efter profetens tid, o bara läsa genom koranen o tolka som vi önskar!! ''

VILKA bocker ar det du refererar till?
    Imamer har ingen ultimat tolkningsratt vad jag kanner till. De ar endast radgivande. Vilka imamer ar det som du foljer, utan att reflektera?

Ja som sagt 'tolka som vi onskar' har jag sett en hel del av har och det ar naturligtvis inte det basta, haller helt med dig.

• Afërdita

Ska man ej få tolka som man önskar?Fundersam Jo det tycker jag att man ska få, dem viktigaste budskapen går ju ändå ej att misstolka som att man ej får döda, man ska be till Gud, inte vara otrogen och man får ej stjäla m.m. sedan är det upptill var och en att tolka som den vill t.ex den versen som går att tolka som att man får slå kvinnan tänker jag tolka som att där står separera för inte fan har någon rätt till att slå mig, det räcker för mig att använda mitt sunda förnuft för att förstå att Gud ej skulle rekomendera mannen till att slå kvinnan som sista utväg men den som vill tro så får göra det om h*n känner sig lycklig av det- låt folk tolka som dem villFlörtCool

• Halal

Aferdita

Du far tolka precis hur du vill, det ar upp till dig.

Man kan valja att folja Koranen och Sunnah sa som det givits till oss av Islams profet eller gora egna tolkningar.

Du har din fria vilja precis som alla andra har sin och kan ta vilken vag du vill.

• Donia

halal:
     "hadith" har jag inom citattecken för att det är ett arabisk ord o jag skriver på svenska här, menar inget annat.
    "reba"  anser jag inte betyder ränta eftersom vi får låna pengar i våra länder, det är däremot motsvarande ockerränta.  Folk lånar pengar i våra islamiska länder från banken, o betalar mer tillbaks än de lånade första dagen.  det är kanske inte korrekt att säga just ränta de betalar , med i slutändan betalar de nästan lika mycket tillbaks som vi gör.

när det gäller koranen skriver  jag aldrig att vi ska ändra på boken, men däremot har vi genom hadith o imamer fått möjligheten att hänga med utveckligen. o jag är full medveten om att det är få imamer som kan ge fatwa, de flesta  har inte befogenhet till det.
    den globalisering , utveckling, och livstil som mäniskan har idag existerade inte för 1400 år sen, det kan väl ingen förneka. grunden (koranen) är samma, men det finns rum  för att anpassa sig till omvärlden.

• Halal

Pppdfas78

''"reba" anser jag inte betyder ränta eftersom vi får låna pengar i våra länder, det är däremot motsvarande ockerränta. ''

Laste du lanken jag satte ut, den ar ganska forklarande annars.

Sa om vi far lana pengar i 'vara lander' (vilka lander ar det forresten - mitt ar ju Sverige) sa ar det inte ranta utan ockerranta?

OM jag forstar DIN tolkning ratt, sa anser DU att ranta, riba ar ok/tillatet - trots att ulema, larda, kommit fram till att sa inte ar fallet, och deras utsago ar baserat pa vad Islams kallor sager om detta. Intressant. Jag har inte sett DIG daremot lagga fram nagra bevis for det du sager, utan bara vad du tycker och tanker. Pa vilket satt vager det tyngre - tycker DU?

Var gar skillnaden mellan ranta och ocker, da du anser ranta vara ok men inte ocker? Ar det i en procentsats eller vad? Och framlagg garna vilken kalla du baserar det pa.

''Folk lånar pengar i våra islamiska länder från banken, o betalar mer tillbaks än de lånade första dagen. det är kanske inte korrekt att säga just ränta de betalar , med i slutändan betalar de nästan lika mycket tillbaks som vi gör.''

Nehej om det 'inte ar ranta de betalar' vad vill du da kalla det?

Sa du menar om banker i islamiska lander brukar riba sa ar det helt plotsligt halal, tillatet da? OM du menar det, VAD baserar du det pa?

''Those who swallow usury cannot rise up save as he ariseth whom the devil hath prostrated by (his) touch. That is because they say: Trade is just like usury; whereas Allah permitteth trading and forbiddeth usury. He unto whom an admonition from his Lord cometh, and (he) refraineth (in obedience thereto),
    he shall keep (the profits of) that which is past, and his affair (henceforth) is with Allah. As for him who returneth (to usury) - Such are rightful owners of the Fire. They will abide therein.'' Koranen 2:275

''när det gäller koranen skriver jag aldrig att vi ska ändra på boken, men däremot har vi genom hadith o imamer fått möjligheten att hänga med utveckligen. o jag är full medveten om att det är få imamer som kan ge fatwa, de flesta har inte befogenhet till det.''

Men det var ju bra.
    Sa det ar ahadith som gora att vi hanger med i utvecklingen, det ar ju bra. Da tror du ocksa pa dom och horsammar dom, om jag forstar dig ratt? Vad bra, da ar vi tva.

Daremot att imamerna gor sa att utvecklingen gar framat, det far DU nog folja da i sa fall. Jag ar mera for att lita till ulema, larda i det har fallet. Det ar DE som har kunskapen.

Vad menar du med 'utveckling'? Ar det att folja Islam i dagens samhalle eller att 'modernisera' Islam sa att det blir nagot oigenkannligt?

Ja och vad ar det i Koranen, a la sitt uppenbarelsedatum, som skulle motsaga att vi inte skulle kunna flyga om vi vill och inte bara ta kamelen?

Att pasta att Islam ar omodernt ar ju att inte inse dess potential och hur modernt det ar, nar det an praktiseras. Man stirrar sig blind pa ett artal istallet for att se till dess budskap.

• Al Jazair

Pppdfas78 (skrev)

''Angående om vi ska leva som profeten mohammad gjorde för 1400 år sen, NEJ , det har aldrig varit meningen!!''

Jag tycker det är ett så trist argumentations teknik mot de som önskar följa Islam såsom vi har blivit instruerade att göra i Koranen och genom Profeten Muhammads (saw) exempel. Självkart kan vi inte ändra i religion med något såpass allvarligt som riba. För att se hur räntor leder till ökande klyfter mellan de fattiga och rika behöver man bara se sig omkring lite. Detta är klart tydligt både på nationell såsom internationell nivå där majoriteten av världens länder sitter fast i fattigdom och beroende situation pga internationella lån.

Ha det sagt betyder inte att vi ska "leva i medeltiden". Självklart ska vi utvecklas till ett bättre samhälle men om vi väljer att utvecklas i en felaktig riktning kommer resultatet att bli katastrofalt. Kort sagt all utveckling är inte god utveckling och genom Koranen och sunna så vet vi vilka medel som är tillåtna och vilka som är förbjudna.

• Donia

halal: jag trodde att du kunde arabiska , men jag hade fel. (ber om ursäkt)

riba är ockerränta. Att banker i islamiska länder lånar ut pengar till folk och enligt dig tar emot riba, har jag jätte svårt att förstå. särskild att religion o politik går hand i hand i dessa länder, o bankerna eller nån skulle våga gå emot islam, det skulle innebära stora konsekvenser.
    Imamer, ulama, mullor, sheikh är motsvarande präst på svenska. En utbildad religiös mäniska , det finns speciella skolor till dessa mäniskor. en av de kända skolorna ligger i Egypten. Det heter ju bara olika i olika länder.

o för sista gången , jag har inte påstått att islam är omodern, men du verkar läsa som det passar dig!

Svar på tråden Islam & räntefria lån?