• Skärgårdsfru

Islam & räntefria lån?

Jag såg nyss på nyheterna angående att nya regeringen vill kunna omvandla hyresrätter till bostadsrätter.

Både jag och min man sade VA?! i munnen på varandra då reportern berättade att många muslimer inte kommer att kunna köpa sin lägenhet eftersom det är emot islam att ta lån med ränta.

Jag blev nyfiken på att höra från troende muslimer hur detta fungerar egentligen. Står det verkligen i koranen att man inte får ta lån med ränta? Av vilken anledning?

Berätta gärna vad ni vet.

• Svar på tråden Islam & räntefria lån?
  • Al Jazair

Pppdfas78

"""jag kan arabiska , behöver inte ens vara muslim, för att veta vad visa ord betyder!"""

Jaha, vad är det arabiska ordet för ränta som inte är ocker-ränta då?

Vem bestämmer var gränsen går för det som är ocker räntor och vilka räntor som är bra?

Kanske det är helgon-imamerna som du refererar till?

• skarvsladden

Översättning av رِبا (riba)

ocker

utnyttjande av en person (i ekonomiska svårigheter) genom att t ex låna ut pengar till oskälig ränta

• Donia

Jag tycker att jag har svarat på de frågor som har ställts, har man ändå inte fått nån klarhet , kan man faktiskt ta en charterresa ner till ett islamiskt land o se verkligeheten med egna ögon! försöka få tag på en bankman o dessutom en religiös utbildad man o ta reda på vad som gäller när man tar lån.

Tycker man ändå att över en miljard muslimer syndar varje dag, o bara man själv ha fattat vad profeten har för budskap, har jag verkligen inget att tillägga.

Att referera till olika verser i koranen , gör man helt enkelt inte.  det finns folk som ägnar hela sitt liv åt religionen o går till olika skolor o får utbildning, men är extrem försiktiga med att tolka o komma med olika verser i en diskusion.  Att i ett inlägg komma med flera olika verser utan att skriva vad man själv tycker o tänker, tyder bara på okunskap.

• Halal

Al Jazair

''Jaha, vad är det arabiska ordet för ränta som inte är ocker-ränta då?''

Bra fraga.
    Kolla den har lanken, som gar till ett lexikon som ar mycket bra nar det galler oversattningar, dictionary.sakhr.com/idrisidic_2MM.asp&Sub=%d1%c8%c7

Sa har far vi veta att vad det an ar, sa kallas det riba. Det ar ju ovasentligt om det ar 1 krona eller 50, det ar fortfarande riba och haram, enligt Islam.

• Halal

Pppdfas78 och Skarvsladden

Det som talats om har ar vad det heter pa arabiska och det kvarstar. Riba.

Nar man vill bortse fran nagot, eller fa det till att vara som man sjalv vill att det ska vara, sa 'alla medel' tillatna.

Skulle vilja lagga in en Koranvers som passar i sammanhanget. For den som reflekterar over Allahs ord och kanner gudsfruktan, har dessa ord en stor betydelse.

''They plot and plan, and Allah too plans; but the best of planners is Allah.'' 8:30

• skarvsladden

Halal

Så du menar att riba inte betyder ocker??? Eller vad vill du ha sagt?

Du skriver "Nar man vill bortse fran nagot, eller fa det till att vara som man sjalv vill att det ska vara, sa 'alla medel' tillatna."

Är det dig själv du syftar på? För varken jag eller Pppdfas78 försöker få ordet till något annat än vad det är! (=ocker)

Eftersom du inte är arabisktalande så kan jag tipsa dig om en sida där du slå upp t ex vad ränta är på arabiska. Och medans du ändå håller på så kan du ju slå upp ocker också.

lexin2.nada.kth.se/sve-ara.html

Du och några andra är ju dessutom väldigt snabba med att hänvisa till koranverser och dylikt. Har du läst vad Bernström skriver angående riba i not 35 till 30:39? Om inte, så föreslår jag att du gör det!

Angående koranversen så vet jag inte hur jag ska tolka det riktigt. "plot and plan" får stå för dig, det är inget jag i alla fall sysselsätter mig med.

Annars är inte klarspråk helt fel heller!

• Halal

Skarvsladden

Det har framlagts att det ar skillnad pa riba och riba av bla dig. Men du har inte kunnat koppla det till Islams laror. Utan bara att det ar vad du TYCKER.

Sa darfor ar Koranversen valdigt akutell just nu, hogaktuell for att tala i klarsprak, trots sina drygt 1400 ar pa nacken.

• skarvsladden

Halal

"Det har framlagts att det ar skillnad pa riba och riba av bla dig"

Ursäkta!? Vart då nånstans?? Det enda jag har skrivit är att riba betyder ocker!

" Men du har inte kunnat koppla det till Islams laror. Utan bara att det ar vad du TYCKER."

Hmm, läser du inte inläggen? Då tar vi det en gång till: "Har du läst vad Bernström skriver angående riba i not 35 till 30:39? Om inte, så föreslår jag att du gör det!

Jag frågade även om du menar att riba INTE betyder ocker men det svarar du inte på?

Svar på tråden Islam & räntefria lån?