• Skärgårdsfru

Islam & räntefria lån?

Jag såg nyss på nyheterna angående att nya regeringen vill kunna omvandla hyresrätter till bostadsrätter.

Både jag och min man sade VA?! i munnen på varandra då reportern berättade att många muslimer inte kommer att kunna köpa sin lägenhet eftersom det är emot islam att ta lån med ränta.

Jag blev nyfiken på att höra från troende muslimer hur detta fungerar egentligen. Står det verkligen i koranen att man inte får ta lån med ränta? Av vilken anledning?

Berätta gärna vad ni vet.

• Svar på tråden Islam & räntefria lån?
  • skarvsladden

Sura 2:275

"DE SOM livnär sig på ocker skall uppstå [till Domen] lika ostadiga på benen som den som Djävulen med sin beröring slagit med vansinne. De säger nämligen .?Handel är inte annorlunda än ocker?. Men Gud har förklarat handel lovlig och förbjudit ocker. Den som efter att ha fått kunskap om Guds allvarliga varning upphör att bedriva ocker får behålla vad han dessförinnan vunnit, men Gud skall fälla den slutliga domen över honom. Och de som faller tillbaka i denna synd har Elden till arvedel och där skall de förbli till evig tid"

Någon som hittar ordet ränta någonstans????

• skarvsladden

Sura 2:276

"Gud utplånar vinsten av ockret men låter allmosornas värde växa. Gud är inte vän till dem som framhärdar i förnekelse och synd"

Och ordet ränta lyser med sin frånvaro...fortfarande!

• skarvsladden

Sura 2:277

"De som tror och lever ett rättskaffens liv och förrättar bönen och hjälper de behövande skall helt visst få sin lön av sin Herre och de skall inte känna fruktan och ingen sorg skall tynga dem"

• skarvsladden

Fortsättning följer....hinner inte mer just nu.

• Halal

Skarvsladden

Du kan fortsatta din dialog om du vill, det ar upp till dig. Det verkar som du vill overtyga dig sjalv om att du har ratt.
    Please go ahead.

Jag lagger nu in mitt slutord i detta.

''Dealing with Riba is one of the Major Sins''

www.islam1.org/khutub/Riba_Major_Sin.htm

''Islamic Economics & Banking''

''What is Riba?''

''The PROHIBITION of Riba is mentioned in four different revelations in the Qur'an.''

www.witness-pioneer.org/vil/Articles/economics/islamic_economics_banking.htm

Det ar viktigt att ta del av Islams bada kallor, Koranen och Sunnah/ahadith. OM man vill ha forstaelse for det man talar och skriver om.

Onskar en fin dag!

• skarvsladden

Halal

Ja det är lika bra att du tar till flykten. Frågorna kan ju vara kniviga att svara på!

Jag avslutar med dessa ord (som jag lånar av Jojjeskrutten):

""Ocker" har ändå valts som den mest lämpliga översättningen för ordet riba, och inte RÄNTA, och Bernström som är av svensk härkomst, borde nog veta vad ordet ocker betyder på svenska...eller hur?"

Ha det!

• skarvsladden

Här kommer fortsättningen (som i alla fall AlJazair efterlyste)

Sura 2:278

"Troende! Frukta Gud och avstå, om ni är [sanna] troende, från utestående ockervinst."

2:279

"Gör ni inte det skall ni veta att ni befinner er i krig med Gud och Hans Sändebud. Men om ni ångrar vad ni har gjort har ni rätt [att återfå] ert kapital, ni skadar ingen och lider själva ingen skada."

2:280

"Och om [den skuldsatte] är i ett trängt läge, ge honom då anstånd till dess han med lätthet kan betala. Men det är bättre för er att efterskänka [skulden] - om ni visste [vilken förtjänst som ligger i detta]!"

2:281

"Och frukta den Dag då ni skall föras åter till Gud! Då skall var och en fullt ut erhålla den lön som han förtjänar, och ingen skall lida orätt."

• JojjeSkrutten

Skarvis

SÅÅÅ impad asså !

Men du...vad du smickrar mig när du citerar MINA ord....jag blir sååå generad

• Al Jazair

Skarvsladden.

Tack för att du tog dig tiden att skriva den svenska översättningen av verserna.

Nu finns alla fakta på "bordet" och alla som är intresserande kan själva läsa och göra vad de vill med informationen.

• Julias Farsa

Ränta = Halal
    Ocker = Haram

Det kan t.o.m. jag som ickemuslim lista ut av debatten. Och jag håller ju såklart med. Vem fan vill betala tillbaka lån med skyhög ränta.

• skarvsladden

Al Jazair

Det var så lite så. Nåt mer som önskas?

• egil

Kan tillägga ränta var förbjudet även inom kristendomen fram till
    14-1500-talet tror jag.
    Detta motiveades med att man då tog betalt för, och handlade med tid. Tiden tillhör endast gud och därför fick judarna i europa sköta denna "smutsiga" utlåningsverksamhet.

• Santos v2

Japp, judarna har alltid varit bra i affärer! Därför dom är en av dom starkaste grupperna inom "pengar" idag..

Tacka oss judar..

Svar på tråden Islam & räntefria lån?