• Skärgårdsfru

Islam & räntefria lån?

Jag såg nyss på nyheterna angående att nya regeringen vill kunna omvandla hyresrätter till bostadsrätter.

Både jag och min man sade VA?! i munnen på varandra då reportern berättade att många muslimer inte kommer att kunna köpa sin lägenhet eftersom det är emot islam att ta lån med ränta.

Jag blev nyfiken på att höra från troende muslimer hur detta fungerar egentligen. Står det verkligen i koranen att man inte får ta lån med ränta? Av vilken anledning?

Berätta gärna vad ni vet.

• Svar på tråden Islam & räntefria lån?
  • JojjeSkrutten

Aferdita

"Ska man ej få tolka som man önskar?Fundersam Jo det tycker jag att man ska få, dem viktigaste budskapen går ju ändå ej att misstolka som att man ej får döda, man ska be till Gud, inte vara otrogen och man får ej stjäla m.m. sedan är det upptill var och en att tolka som den vill t.ex den versen som går att tolka som att man får slå kvinnan tänker jag tolka som att där står separera för inte fan har någon rätt till att slå mig, det räcker för mig att använda mitt sunda förnuft för att förstå att Gud ej skulle rekomendera mannen till att slå kvinnan som sista utväg"

Håller Absolut med! De viktigaste buden kan man förstå själv...och varför skulle Gud ge oss en bok som är svårtolkad och som bara ett fåtal människor (män) kan tolka åt oss, då har Gud inte gjort sin religion särskilt lättillgänglig för allmänheten, och då skulle det varit svårt att få många följare. Och ngn här envisas med att vi ska leva på 600-talet igen, men tror de verkligen att Gud skulle skapat oss till revolutionärer/tänkare om det är meningen att vi ska fastna i utvecklingen. Varför har vi annars fått den intelligensen vi har, som ger oss möjlighet att upptäck nya saker och uppfinna makabra ting som t.e.x raketer som ta oss till månen...eller måste det stå i koranen att vi får bygga raketer som tar oss till månen, annars är det haram....give me a break!

Finns inget som hindrar oss från att följa koranen samtidigt som vi följer utvecklingen, men då ska man ha förstått koranens innerliga mening och inte fastna på bokstäverna.

• JojjeSkrutten

Halal

Snacka om att lägga krokben för sig själv. Du hänvisar till en sida som visar översättningen riba=loansharking, som ABSOLUT inte betyder ränta på engelska, lita på mig. Ränta=interest, på engelska, som flera tidigare har påmint om. Så med den sidan så har du själv bevisat att riba betyder ocker, och inte ränta, loansharking=ocker.

Om alla bankerna i de muslimska länderna skulle låna ut sina pengar gratis så skulle det inte längre finnas ngra banker.

"Nar man vill bortse fran nagot, eller fa det till att vara som man sjalv vill att det ska vara, sa 'alla medel' tillatna."

Jo, Halal, vi märker det

• JojjeSkrutten

"Att i ett inlägg komma med flera olika verser utan att skriva vad man själv tycker o tänker, tyder bara på okunskap."

Skriver under på det också!!!

• Al Jazair

I lexikonet som skarvsladden bifogade är förklaringen till ocker följande:

""utnyttjande av en person (i ekonomiska svårigheter) genom att t ex låna ut pengar till oskälig ränta""

medans förklaringen av ordet ränta är:

""avgift som man betalar för att man lånat pengar eller får för att man lånat ut pengar""

Nu undrar jag följande; Vem väljer att betala "avgift som man betalar för att man lånat pengar" om man inte är ekonomisk kapabel till att betala för det man vill ha. Vem vill gladeligen köpa luft? Om man tar betalt för ingenting så är det enligt mig oskäligt.

Om ni inte håller med mig (som jag misstänker att ni inte gör ) så upprepar jag min fråga som ingen har svarat på... Vem bestämmer vilken ränta som är skälig eller oskälig då Koranen och Profetens (saw) hadith mer än tydligt förbjuder all slags ränta?

Vad gäller Pppdfas78 ide att man kan flyga till ett islamiskt land för att se verkligheten med egna ögon. Jag var i ett islamiskt land för ett par månader sedan där jag tex såg människor dricka alkohol, är detta tillåtet i Islam för att detta försigår i just detta islamiska landet? Religiösa utbildade har både jag och Halal flitigt refererat till utan respons om man bortser ifrån "så tycker jag och därför är det så". Enda undantaget skarvsladden som mystiskt refererar till Bernström's not 35 till 30:39? Jag har inte Bernströms, så kan du inte dela med dig om vad som står där annars är det svårt att bemöta.

i övrigt skriver Pppdfas78 :
    ""Tycker man ändå att över en miljard muslimer syndar varje dag, o bara man själv ha fattat vad profeten har för budskap, har jag verkligen inget att tillägga."""

Då undrar jag, tycker du alla muslimer är "syndfria"? Ar du syndfri? Jag kan ju bara tala för mig själv men jag är då sannerligen inte det betyder inte att jag tänker förvränga Islams budskap för att jag ska känna mig bättre.

• Halal

Skarvsladden

Jo jag vet att DU skrivit din definiton av ordet riba.
    Men for mig ar det viktigare vad detinnebar utifran Islams laror.

Star bla i noten som du vill jag ska lasa,
    ''Koranens stranga fordomande av riba och dem som angar sig at detta ger emellertid....en tillrackligt klar forestallning om dess natur. ''
    ''I stora drag kan sagas att det vanhedrande i riba ...ligger i vinst som som harror fran rantebarande lan.''
    Och slutklammen om att riba ar exploatering av andra.

Sa fortfarande inget stod for dina tyckanden.

Riba betyder allt som man tar i vinst fran nagon annan nar man lanar ut. Det ar du som hela tiden for tanken till ocker - for att rentva vanlig bankranta, eller varfor?

• Halal

JojjeSkrutten

''Snacka om att lägga krokben för sig själv. Du hänvisar till en sida som visar översättningen riba=loansharking, som ABSOLUT inte betyder ränta på engelska, lita på mig. Ränta=interest, på engelska, som flera tidigare har påmint om. Så med den sidan så har du själv bevisat att riba betyder ocker, och inte ränta, loansharking=ocker. ''

Ja som BLA visar att du laser selektivt, det gor inte jag.

I Islam ar allt riba. Det ar du och andra som plotsligt delar upp det, for att det gar att dela upp enligt svenskt modell. Men nu ar inte riba en svensk modell utan en islamisk modell. Och ALLT som man tar en vinst pa ar riba.

Sa forsoket att gora 'vanlig ranta' legal, borjar lukta unket vid det har laget. Lite desperat.

Det ar ingen som fordomer de som tar lan och betalar ranta. Men att forsoka rattfardiga sitt eget beteende som du gor, och darmed helt struntar i vad Islam sager, AR att ga for langt. Och darfor paminde jag om Koranversen, av omtanksamhet. For det ar har och nu vi kan forandra oss, nar det ar forsent ar det forsent. Resten ar upp till dig.

''Om alla bankerna i de muslimska länderna skulle låna ut sina pengar gratis så skulle det inte längre finnas ngra banker.''

Allt ar inte pengar i den har varlden. Men man kan latt fa for sig det.

• skarvsladden

Al Jazair

Anledningen till att jag inte skrivit in noten är att den är väldigt lång. Har inte tid att skriva av så mycket. Inget mystiskt med det, utan helt enkelt tidsbrist. Jag ska se om jag får tid över, det var vissa stycken som var väldigt intressanta och det hade varit än mer intressant att höra era åsikter om det.

• skarvsladden

Här kommer först sura 30:39:

"Vad ni lånar ut i ockersyfte för att det skall växa [i värde] på bekostnad av [andra] människors egendom, växer inte [i värde] inför Gud, men det ni ger till de behövande för att vinna Guds välbehag [välsignar Han] med en mångdubbel belöning."

Inga frågetecken här inte!

• Halal

Skarvsladden

Du tycker om versen 30:39, det ar bra att tycka om och horsamma Allahs ord.

I den hanvisning du nu hanvisat till flera ganger, star ocksa i noten du hanvisar till ''...denna term, SOM I BRIST PA ETT BATTRE ORD har oversatts med 'ocker'.

Sa uppenbarligen, trots att du kan arabiska, haller du benhart fast vid en oversattning, som inte ens ar helt korrekt oversatt, eftersom 'battre ord saknas'.

Jag vet inte varfor du kampar emot Allahs ord. Varfor vill du legalisera ranta? Vad ar orsaken?

• Al Jazair

Skarvsladden

Vad bra att du har klistrat in versen med den svenska översättningen.

Där kan alla själva se att det som växer i värde på bekostnad av andra människors egendom är ocker, ie ränta.

Kan inte du också (om du har tid så klart) också skriva den svenska översättningen till verserna Al-Baqarah (nr 2) :275-281 så kanske det klarnar på fler ställen.

Jojjeskrutten (skrev)

"""Håller Absolut med! De viktigaste buden kan man förstå själv...och varför skulle Gud ge oss en bok som är svårtolkad och som bara ett fåtal människor (män) kan tolka åt oss, då har Gud inte gjort sin religion särskilt lättillgänglig för allmänheten, och då skulle det varit svårt att få många följare."""

Det är klart att man kan förstå själv. Men man måste läsa förstå och vara villig att ta in innebörden av det man läser.

"""Och ngn här envisas med att vi ska leva på 600-talet igen, men tror de verkligen att Gud skulle skapat oss till revolutionärer/tänkare om det är meningen att vi ska fastna i utvecklingen."""

Vem har skrivit att vi ska leva på 600 talet och var kan jag finna detta i tråden?

Menar du att alla revolutioner har varit bra och att alla tänkare har tänkt bra och konstruktiva tankar?

""Varför har vi annars fått den intelligensen vi har, som ger oss möjlighet att upptäck nya saker och uppfinna makabra ting som t.e.x raketer som ta oss till månen...eller måste det stå i koranen att vi får bygga raketer som tar oss till månen, annars är det haram....give me a break!"""

Vi kan upptäcka saker hur mycket vi vill. Vi vet genom Koranen vilka medel vi inte får använda oss av för att uppnå våra mål dock.

"""Finns inget som hindrar oss från att följa koranen samtidigt som vi följer utvecklingen, men då ska man ha förstått koranens innerliga mening och inte fastna på bokstäverna."""

Vad fyller bokstäverna för syfte egentligen då? Har vi fått något som du tycker är överflödigt menar du? Jag skulle aldrig propagera att du skulle följa något annat än Koranen - det är ju det vi försöker säga medans det är du som propsar på att Koranen's bäst föredatum var någon gång på 600-talet och ppdfas78 som istället för att följa Koranen föreslår en charter resa till ett muslimskt land!?!

Det är faktiskt ironiskt att du påstår dig ha greppat Koranen's "innerliga mening" då du själv stoltserar med att du ignorerar bönen, något som utesluter en ifrån Islam.

Jag tycker att du ska läsa dessa verserna och fundera lite..

025.043
    Seest thou such a one as taketh for his god his own passion (or impulse)? Couldst thou be a disposer of affairs for him?

025.044
    YUSUFALI: Or thinkest thou that most of them listen or understand? They are only like cattle;- nay, they are worse astray in Path.

030.029
    YUSUFALI: Nay, the wrong-doers (merely) follow their own lusts, being devoid of knowledge. But who will guide those whom Allah leaves astray? To them there will be no helpers.

030.030
    Then set your face upright for religion in the right state-- the nature made by Allah in which He has made men; there is no altering of Allah's creation; that is the right religion, but most people do not know--

047.014
    Is he who relieth on a clear proof from his Lord like those for whom the evil that they do is beautified while they follow their own lusts?

Svar på tråden Islam & räntefria lån?