• Skärgårdsfru

Islam & räntefria lån?

Jag såg nyss på nyheterna angående att nya regeringen vill kunna omvandla hyresrätter till bostadsrätter.

Både jag och min man sade VA?! i munnen på varandra då reportern berättade att många muslimer inte kommer att kunna köpa sin lägenhet eftersom det är emot islam att ta lån med ränta.

Jag blev nyfiken på att höra från troende muslimer hur detta fungerar egentligen. Står det verkligen i koranen att man inte får ta lån med ränta? Av vilken anledning?

Berätta gärna vad ni vet.

• Svar på tråden Islam & räntefria lån?
  • Al Jazair

Inlägget ovan är till Jojje skruttan

• Leaaa

Jag har arbetat med en tjej som för ett par år sedan började bli troande muslim. Hon bär nu för tiden slöja, har sina barn på en islamsk skola etc. Hörde av ett par andra på jobbet att dom sålt sitt hur för att dom inte fick ha lån. "grävde" inte mer i det men funderade länge på vad dom sa...Det kanske stämmer! Nu har ju inte jag någon kontakt med denna tjej för hon sa upp sig från jobbet...

• Halal

42A

Och din 'kommentar' betyder - i klartext?

• Jambosana

Onekligen finns det banker även i muslimska länder. ingen ränta, men däremot feta avgifter istället. Samma samma.

• soffi86

men vad fan nu ar vi i sverige o rattar oss efter svenska lagar sa om nu reinfeldt tycker det ar sa bra att alla lagenheter skall bli bostadsratter o att alla skall lana de pengarna (en del maste forstass det) sa far da dessa muslimer finna sig i det for vi ar i SVERIGE och skall da ratta oss efter SVENSKA lagar och inte koranen skriven pa 600talet. likadant som vi inte rattar oss efter bibeln och dess historier! Tror dock att man skall bosatta sig i Iran eller ngt for att kunna ga efter koranen - sa det ar ett hett tipps om den nu ar sa viktig!

• MSI

Ser inte problemet. Om någon bank vill låna ut pengar räntefritt och istället för räntor ha avgifter, så är det väl ok?

Ta tex www.folkia.se/ som ju lånar ut pengar räntefritt. Ingen ränta men däremot avgifter. Den effektiva räntan hamnar på ca 1000%.

Men som sagt ingen ränta utan bara avgifter, och inte speciellt förmånligt.

Så vill bankerna tjänar pengar på att vränga på några ord, så låt dem göra det om de gör folk lyckliga.

• JojjeSkrutten

Al Jazair

Jag trodde att muslimer trodde på koranen som den absoluta sanningen, inte på utsagor som motsäger den!? Om det inte står i koranen att låntagaren är den som drabbas/begår synden så förstår jag inte hur man gjort den tolkningen.

Men å andra sidan så finns det ju massor av andra saker i hadither som motsäger koranen, men det har ni väl inte ens reflekterat över....svälj allt bara ...det kommer att gå så bra så iaf?

• JojjeSkrutten

42Å

Jag försökte göra en poäng med det där att banken begår synden

• JojjeSkrutten

Bluemountain

Haj Gumman!

• Halal

JojjeSkrutten

Du far ge upp om du vill men forst vill jag att du besvarar en av de fragor jag stallt, nu for tredje gangen.

"Var i Koranen star det att det som star i den ENDAST ar giltigt for 1400 ar sedan, och inte idag? Kan du visa mig den passagen tack?"

Det ar du som pastatt att vad som star i Koranen inte ar giltligt idag och darfor ber jag dig framlagga det med Korancitat. En mycket vanligt procedur for en muslim. Svarare an sa ar det.

Svar på tråden Islam & räntefria lån?