• Skärgårdsfru

Islam & räntefria lån?

Jag såg nyss på nyheterna angående att nya regeringen vill kunna omvandla hyresrätter till bostadsrätter.

Både jag och min man sade VA?! i munnen på varandra då reportern berättade att många muslimer inte kommer att kunna köpa sin lägenhet eftersom det är emot islam att ta lån med ränta.

Jag blev nyfiken på att höra från troende muslimer hur detta fungerar egentligen. Står det verkligen i koranen att man inte får ta lån med ränta? Av vilken anledning?

Berätta gärna vad ni vet.

• Svar på tråden Islam & räntefria lån?
  • VillVäl

Halal

Hur kan man tycka att ALLT som man tar en vinst på är riba?

Om man inte har pengar att handla mat för så lånar man av någon i sin närhet som i sin tur visar uppskattning och återgäldar detta när tillfälle gives.

Jag vet att det är legalt att hjälpa varandra i många muslimska länder och det handlar inte om att ta vinst från någon annan utan om ren omtänksamhet.

• Katzak

Det finns en bank som inte tar ränta i Sverige.Där Musslor kan låna,även vanliga svenskar..

• JojjeSkrutten

Al Jazair

"Vem bestämmer vilken ränta som är skälig eller oskälig då Koranen och Profetens (saw) hadith mer än tydligt förbjuder all slags ränta?"

Jo, tydligen så är ju svaret på den frågan väldigt osäker, enligt Bernström. Koranen förbjuder ocker, och ocker är inte vanlig ränta. En enkel beskrivning är t.e.x att du lånar tio kr av en person som sedan kräver att få tillbaka 15 kr istället...det är ocker. Är det lättsmält nu?

Halal

"Ja som BLA visar att du laser selektivt, det gor inte jag. "

Märkligt hur du alltid lyckas tillskriva andra dina egna egenskaper...du kanske missade det här i Bernsröms not:

"icke dessto mindre har de islamiska lärda-om detta vittnar en omfattande juridisk litteratur i ämnet-hittils varit ur stånd att nå full överrenskommelse om definitionen av riba, dvs. en definition som skulle täcka alla tänkbara legala situationer och ge positiva svar på alla de krav som en föränderlig ekonomisk miljö kan ställa"

Alltså om inte ens Islams lärda är säkra på ordets definition, hur kan då två FL:are sitta med så bestämda åsikter om vad ordet betyder???? Noten nämner också att de lärda försöker ta hänsyn till den ekonomiska miljöns utveckling...alltså finns öppningar för nytolkning och förändring, inte i Koranen, utan i dess gamla tolkningar!

Noten fortsätter:
    ....Med denna definition blir det klart att frågan om vilka finanstransaktioner som faller under beteckningen riba i sista hand är av moralisk art och nära förbundna med de socio-ekonomiksa bevekelsegrunderna som förhållandet mellan låntagare och långivare vilar på......ställs därför varje ny generation av muslimer inför utmaningen att ge nya dimensioner åt denna term, som i brist på bättre ord har översatts med "ocker", och nytolka dess ekonomiska innebörd...."

Alltså, definitionen av ordet är inte klarlagt, och dessutom så verkar definitionen vara varierande, beroende på den moraliska arten, alltså om det sker en exploatering av ekonomiskt svagare låntagare,eller inte! Tolkningen är också tids/generationsrelevant!

"Ocker" har ändå valts som den mest lämliga översättningen för ordet riba, och inte RÄNTA, och Bernström som är av svensk härkomst, borde nog veta vad ordet ocker betyder på svenska...eller hur?

• Halal

VillVal

Nu ar det ju inte jag som satt granserna.

Precis, det ar inte ovanligt, att man lanar av varandra. Och nar man betalar tillbaka, sa betalar man samma som man lanat, inte en krona extra. Det handlar ju om omtanke som du sager, inte om att man ska tjana pengar pa att nagon annan ar i svarigheter.

Har har endalst diskuterats ranta pa lanade pengar.
    Men det finns ju andra tillfallen dar man har ratt att ta ut en vinst, pa tex varor man saljer. Om man tex har en butik. Men dar handlar det ju verkligen om att ta ut rimlig vinst, inte som gors i manga fall kanske 100 procent. Det ar ju verkligen att ockra pa vinsten.

• Halal

JojjeSkrutten

Jag ser att du fortsatter att vilja forklara detta pa ditt satt. Jag har sagt mitt och hanvisat till bade larda och Koranen. Du verkar inte intresserad av att lasa vad Allah sager om detta, och hur allvarligt Han ser pa detta.
    Jag har gjort min plikt som muslim. Resten ar upp till dig.

• JojjeSkrutten

Halal

"Jag ser att du fortsatter att vilja forklara detta pa ditt satt.Jag har sagt mitt och hanvisat till bade larda och Koranen. Du verkar inte intresserad av att lasa vad Allah sager om detta, och hur allvarligt Han ser pa detta."

Jaha, jag trodde att koranen var precis det jag refererade till , men det kanske inte stämmer med DIN version av koranen...märkligt att en och samma bok kan skilja sig så mkt i olika versioner.

• Halal

JojjeSkrutten

Lagg ner nu. Att komma med sana inlagg gagnar inte din sak. Tro mig. Det borjar bli fanigt, och det leder inte till nagot positivt.
    Du tycker det ar ok med ranta och jag tycker inte det. Lat oss lamna det sa.
    Onskar dig godnatt syster i tron.

• skarvsladden

Halal

"Jo jag vet att DU skrivit din definiton av ordet riba."

Jaså!? Tror du att jag ligger bakomet lexikonet som jag hänvisade till också? Nej Halal, det är inte MIN definition av ordet, utan nu är det faktiskt så att det betyder ocker.

Sedan hänvisar du till väl valda delar av noten jag ville att du skulle läsa...var det allt du tog till dig? Det står mer, som bl a Jojjeskrutten i alla fall uppmärksammat.

Din kommentar till det är : "Sa fortfarande inget stod for dina tyckanden."

Jag är väldigt nyfiken på vad mina tyckanden är? Var någonstans har jag skrivit något om vad jag tycker??

"Det ar du som hela tiden for tanken till ocker"

Det här börjar bli lite skrattretande! Vadå jag?? Är inte riba översatt som ocker i både lexikonet och Bernströms not kanske? Hur får du det till att det är JAG som står bakom det?

I nästa inlägg skriver du:"Du tycker om versen 30:39, det ar bra att tycka om och horsamma Allahs ord."

Ska jag vara ärlig så förstår jag dig mindre och mindre! Hur utläser du det Du missade dessutom min poäng ? ?vad ni lånar ut i OCKERsyfte.?

Du fortsätter: " ''...denna term, SOM I BRIST PA ETT BATTRE ORD har oversatts med 'ocker'."

Ja, precis. Har du aldrig funderat på varför egentligen? Varför inte helt enkelt översätta det med ränta då? Om det nu är så glasklart!? Jag har även tittat på engelska översättningar och där används ordet "usury". Behöver jag tala om vad usury betyder? Jo - OCKER! Eftersom det finns ord som ränta och interest så undrar jag så varför man inte använt dessa ord i stället om det nu är vanlig ränta man syftar på!?

"Sa uppenbarligen, trots att du kan arabiska, haller du benhart fast vid en oversattning, som inte ens ar helt korrekt oversatt, eftersom 'battre ord saknas'."

Hehe, alltså, jag är inte ensam om det i så fall Halal, alla lexikon och andra arabisktalande debattörer här säger samma sak, har dom fel också? Är det inte till att ha lite väl höga tankar om sig själv ? att tro att du som INTE är arabisktalande har rätt? (Det är mänskligt att fela Halal)
    Och det enklaste vore ju fortfarande, som jag redan nämnt, att använda ordet ränta - om det nu var ränta som syftades, eller hur? Men, så är inte fallet!

"Jag vet inte varfor du kampar emot Allahs ord. Varfor vill du legalisera ranta? Vad ar orsaken? "

Återigen väljer du att läsa mina inlägg på ett mycket märkligt vis!? Kämpa mot Allahs ord??? I det här fallet tycker jag faktiskt att den som kämpar emot är du själv. Varför jag vill legalisera ränta?? När har jag påstått att jag vill göra det? Och orsaken skulle jag också gärna vilja veta i så fall, du som tolkar mina inlägg så bra, kanske vill berätta? Du verkar ju veta mer om mig än jag själv!

• skarvsladden

Oj vad långt det blev! Och jag som inte är klar än!

Jojjeskrutten

Du tar som vanligt orden ur min mun!

Du förstår precis vad jag var ute efter i min hänvisning till noten, tack! Nu slipper jag dessutom skriva in den, du har tagit den biten, tack igen!

Ja då undrar jag alltså också - om de lärda inte är överens om ordets betydelse - hur kommer det sig Halal och Aljazair att ni VET att det betyder ränta? När det dessutom översätts som ocker överallt? Ni måste väl ändå förstå skillnaden mellan ocker och ränta!?!?

Det finns ingen anledning för mig att upprepa allt du skrivit - jag säger bara så här : Håller med dig till 110%!!!

Och Halal -"Jag ser att du fortsatter att vilja forklara detta pa ditt satt.Jag har sagt mitt och hanvisat till bade larda och Koranen. om detta, och hur allvarligt Han ser pa detta."Du verkar inte intresserad av att lasa vad Allah sager och hur allvarligt Han ser pa detta."

Varför ratar du våra hänvisningar till Koranen?? Det är ju inte så att vi hittar på! Och hur läser du egentligen???? Jag blir helt förstummad! Vi läser ju samma text, hur kan du då komma och påstå att vi inte lyssnar till vad Allah säger!? Vem tror du att du är egentligen!?!

Svar på tråden Islam & räntefria lån?