• Skärgårdsfru

Islam & räntefria lån?

Jag såg nyss på nyheterna angående att nya regeringen vill kunna omvandla hyresrätter till bostadsrätter.

Både jag och min man sade VA?! i munnen på varandra då reportern berättade att många muslimer inte kommer att kunna köpa sin lägenhet eftersom det är emot islam att ta lån med ränta.

Jag blev nyfiken på att höra från troende muslimer hur detta fungerar egentligen. Står det verkligen i koranen att man inte får ta lån med ränta? Av vilken anledning?

Berätta gärna vad ni vet.

• Svar på tråden Islam & räntefria lån?
  • Hallonbåten

Soffi86
    Ojojoj. du verkar lite insnöad? Är invandrare och muslim samma sak för dig?
    Sen undrade du vilka svenskar som inte ska ha räntor? Du kan nog också¨sippa räntatn med Folksams nya lån, det är ingen som har sagt att det är förbehållet muslimer att ta det lånet.

• Santos v2

Även staten och skatteverket använder sig av ränta på pengarna dom håller om jag inte har helt fel!

Med andra ord är ju alla pengar som är ute i krets icke räntefria.

Det är ju bara svarta pengar som så gott som är räntefria!

• soffi86

okej men vi kan ta csn da... skall inga muslimer ta csn - det betalas ju tillbaka med ranta!!

• soffi86

man valjer sjalv om man vill ta bolan eller inte!

• Man80

soffi86; du får ta hur mycket lån du vill utan ränta, välj en bank som redan har denna funktion idag. Vad är det som sticker i dina blåa ögon att någon betalar avgifter istället för ränta?

• Aaliyah

Men för Guds skull, på ett eller annat sätt får naturligtvis muslimer betala lika mycket när de lånar pengar, om inte i ränta så i avgifter eller annat. Eller finns det någon som tror att bankerna bara efterskänker sin vinst till Sveriges muslimer?

• JojjeSkrutten

Halal

"Sa om man staller en fraga till dig, baserat pa ett pastaende som DU gor, sa kan du inte svara, utan staller en motfraga istallet? For att fora bort fokus pa att du tagit dig vatten over huvudet?"

Oj, Halal...det är ju PRECIS så du brukar göra!!!???

I learned from the best!

• Nellee

Fast jag tror att bankerna kommer att tjäna en del på muslimerna om de tar ut en fast avgift. Den går ju inte att reglera. Det handlar om vinst från bankvärlden, annars skulle de aldrig ha tagit upp detta.

Fast jag måste säga att jag undrar också om CSN, den räntan är hög.

Och sedan undrar jag vilken skillnad det blir, ränta eller avgift? Det är ju i stort sett samma sak, men med olika namn.

Svar på tråden Islam & räntefria lån?