• Skärgårdsfru

Islam & räntefria lån?

Jag såg nyss på nyheterna angående att nya regeringen vill kunna omvandla hyresrätter till bostadsrätter.

Både jag och min man sade VA?! i munnen på varandra då reportern berättade att många muslimer inte kommer att kunna köpa sin lägenhet eftersom det är emot islam att ta lån med ränta.

Jag blev nyfiken på att höra från troende muslimer hur detta fungerar egentligen. Står det verkligen i koranen att man inte får ta lån med ränta? Av vilken anledning?

Berätta gärna vad ni vet.

• Svar på tråden Islam & räntefria lån?
  • soffi86

jag ser faktiskt inget problem heller, bor man i sverige foljer man sveriges rikes lag och inte koranen = daremed basta! passar det inte sa far man flytta, inte svarare an sa!

• Halal

soffi86

Nar det nu finns SVENSKA banker som faktiskt ser det som positivt att kunna TILLMOTESGA en stor grupp av SVENSKAR, vad ar problemet? Ska dom ocksa flytta om det inte passar?

Trakigt nar en hel del diskussioner slutar i 'passar det inte sa stick' resonemanget.

• Hallonbåten

Soffi86

Fattar inte riktigt vad du pratar om? Svenska lagar? Vem har pratat om att bryta mot nån svensk lag här?

• JojjeSkrutten

Halal

Bizarre I tell you, bizarre!!!

• Aaliyah

Är det inte ockerräntor som är förbjudna inom Islam, precis som inom kristendomen?

• JojjeSkrutten

Aaliyah

Ja, det är så jag har förstått det iaf, men tydligen gäller det alla slags räntor enligt andra muslimer som även läser och tror på hadither. Sen kan man ju fråga sig hur "korrekta" de haditherna är!

• Donia
    Aaliyah skrev 2006-12-13 22:06:37 följande:
    Är det inte ockerräntor som är förbjudna inom Islam, precis som inom kristendomen?
    visst är det så!!

De två islamiska länder som jag känner till har en sort lånesystem, där folk kan låna pengar för att köpa hus o starta eget!! hur vanligt som helst!!

• Halal

JojjeSkrutten

''Bizarre I tell you, bizarre!!! ''

I agree.

Kan du nu svara pa detta da sa det slipper vara sa bisarrt,

"Var i Koranen star det att det som star i den ENDAST ar giltigt for 1400 ar sedan, och inte idag? Kan du visa mig den passagen tack?"

• JojjeSkrutten

Ok, jag ger det väl en ny chans då! Men då vill jag köra Halal-stil :

Var i koranen står det att utvecklingen ska stanna vid 600-talets Arabien?

• JojjeSkrutten

Svårt att svara va?

Svar på tråden Islam & räntefria lån?