• Skärgårdsfru

Islam & räntefria lån?

Jag såg nyss på nyheterna angående att nya regeringen vill kunna omvandla hyresrätter till bostadsrätter.

Både jag och min man sade VA?! i munnen på varandra då reportern berättade att många muslimer inte kommer att kunna köpa sin lägenhet eftersom det är emot islam att ta lån med ränta.

Jag blev nyfiken på att höra från troende muslimer hur detta fungerar egentligen. Står det verkligen i koranen att man inte får ta lån med ränta? Av vilken anledning?

Berätta gärna vad ni vet.

• Svar på tråden Islam & räntefria lån?
  • Donia
    yumaa skrev 2006-12-10 08:19:44 följande:
    Pppdfas78 man betalar inte skatt på sin inkomst
    vad betalar man skatt på då ??
  • ommseif

Pppdfas78
    flera arabländer är/har varit så rika (tack vare olja) att inv inte behöver betala skatt!

Varför blir så så upprörd över det?

att de inte betalar skatt har däremot inget direkt att göra med att de råkar vara muslimska länder, utan bara för staten är så pass rik bara!

• Donia

ommseif:
    Men det var ju frågan, det handlade om islamiska länder, inte de arabländer som är rika på grund av olja!

• yuzz

Jag vet iallfall varför man inte får ta imot ränta ifrån någon annan om man har lånat ut pengar, det är för att man ska bara använda sig av pengar som man har jobbat och slitit för. Man ska inte "äta" upp någon annans pengar.
    Även pengar man har vunnit genom spel är haram.

• Tinzi

Hmm jag blev lika chockad som vissa här inne av de nyheterna och jag säger bara en sak: Anpassa sig eller fortsätt att hya lgh, lika ska va lika för alla annars blir det omvänd rasism, ska muslimer slippa ränta, ska alla slippa ränta. Punkt slut, vad är det för trams. vi i sverige är så mesiga låter oss köras med. Säger inte att det är muslimernas fel nu , snarare den där "politikern" eller vad det var som kommer med så hel sjuka förslag.

• MSI

Tinzi: Finns SMS-lån också typ Folkia. De har ingen ränta alls. Däremot har de avgifter. Ett lån på 3000 kr ska betalas tillbaka inom en månad och kostar dig 600 kr i avgifter. Motsvarar en effektiv ränta på 792%

Så bara för att ett lån inte har en ränta innebär det inte att den effektiva ränta (dvs med avgifter) kan vara hög.

• Sheitan

Japp. Girigheten hittar alltid vägar förbi regler och lagar.

• Afërdita
    Tinzi skrev 2006-12-10 20:28:03 följande:
    Hmm jag blev lika chockad som vissa här inne av de nyheterna och jag säger bara en sak: Anpassa sig eller fortsätt att hya lgh, lika ska va lika för alla annars blir det omvänd rasism, ska muslimer slippa ränta, ska alla slippa ränta. Punkt slut, vad är det för trams. vi i sverige är så mesiga låter oss köras med. Säger inte att det är muslimernas fel nu , snarare den där "politikern" eller vad det var som kommer med så hel sjuka förslag.
    Förstår inte varför du blir så upprörd? Om förslaget går igenom så blir kostnaden den samma oavsett om man lånar pengar med eller utan ränta så det blir lika för alla även om det formellt sätt är olika. Det var ingen politiker det handlar om Folksam som vill införa detta, jag undrar varför är det ett sjukt förslag? Det fins redan 265 st sådana här banker i flera länder så vad är det för fel om även Folksam här i Sverige utvecklar sin verksamhet?
  • Tinzi

Aferdita:

Jag är helt enkelt trött på att Sverige jämt ska anpassa sig så jäkla mycket. Jag säger inte att det alltid är individerna som gör det, snarare vår politik och vårt sätt att se på sake roch ting.

Vill man nu köpa sin bostad så får man lov att göra som alla andra gör, och känner sig någon förnedrad av att vi sjunger krista julsånger på julafton i kyrkan m. skolan så får man väl stanna hemma.

Inte fan flyttar jag väl utomlands och kräver att det ska vara som i Sverige eller! Då hade jag ju valt att stanna här isf.
    Man tar seden dit man kommer.
    Därför ogillar jag FOLKSAMS förslag.

Jag tycker som jag tycker och du får tycka vad du vill.

Svar på tråden Islam & räntefria lån?