• Skärgårdsfru

Islam & räntefria lån?

Jag såg nyss på nyheterna angående att nya regeringen vill kunna omvandla hyresrätter till bostadsrätter.

Både jag och min man sade VA?! i munnen på varandra då reportern berättade att många muslimer inte kommer att kunna köpa sin lägenhet eftersom det är emot islam att ta lån med ränta.

Jag blev nyfiken på att höra från troende muslimer hur detta fungerar egentligen. Står det verkligen i koranen att man inte får ta lån med ränta? Av vilken anledning?

Berätta gärna vad ni vet.

• Svar på tråden Islam & räntefria lån?
  • Donia

tinzi: folksam gör inte detta för att anpassa sig efter muslimernas behov!! det gör det för att de kommer tjäna en hel del pengar på det hela!!

• Tinzi

Pppdfas78:

Ja gör inte alla företag saker för att nå ekonomisk vinning!

Dock har jag den åsikten att jag ogillar det!

Thats it! Punkt slut.

• Al Jazair

""""Hmm jag blev lika chockad som vissa här inne av de nyheterna och jag säger bara en sak: Anpassa sig eller fortsätt att hya lgh, lika ska va lika för alla annars blir det omvänd rasism, ska muslimer slippa ränta, ska alla slippa ränta. Punkt slut, vad är det för trams. vi i sverige är så mesiga låter oss köras med. Säger inte att det är muslimernas fel nu , snarare den där "politikern" eller vad det var som kommer med så hel sjuka förslag. """

Tinzi, kan inte hålla med dig mer. Tycker precis som du att ALLA svenskar borde slippa ränta!!! Det är precis som Shaytan skrev ovan ""Japp. Girigheten hittar alltid vägar förbi regler och lagar."""

Banker är de girigaste skurkarna som finns. De är orsaken till att de fattigare blir fattigare och de rika blir rikare.

Nej, för en gångs skull så får man väl hålla men Marx,

"proletärer i alla länder, förenen eder!"

• Donia
    Tinzi skrev 2006-12-11 15:23:03 följande:
    Pppdfas78:Ja gör inte alla företag saker för att nå ekonomisk vinning!Dock har jag den åsikten att jag ogillar det!Thats it! Punkt slut.

haha, hoppas inte att du är ekonom eller eget företagare, för att du kommer inte komma långt med det tankesättet. 

• Minna07

Öööh, slipper muslmer betala ränta så ska inte jag heller behöva det! Blir riktigt förbannad över såndan här särbehandling.

De får väll ta sedan dit de kommer, precis som alla andra i den här världen!

• Afërdita

Tinzi det fins redan en räntefribank om du vill låna räntefritt, sedan kunde jag inte urläsa i folksams förslag att detta endast gällde muslimerna utan detta var nog snarare ett alternativt sätt att låna pengar för alla.

• Julias Farsa

Menar du jak banken?
    De tar väl ut en förklädd ränta i något de kallar avgift.

Det såklart inga ränta/avgiftsfria banker.

If it walks like a duck and looks like a duck, it is a duck

• Tinzi

Hmm..intressant att se att så många blir så upprörda av att man har en åsikt...

och pppdfas78:
    varför kommer jag inte att gå långt? Vad vet du om det? Tål du inte att människor inte tycker lika som dig? Uttryck me rän gärna din egen åsikt. Det gjorde jag...jag uttrycke min åsikt om en grejj på nyheterna och du klankar ner på mig som person fast du inte känner mig?

phfff...det säger mer om dig än om mig skulle jag bara säga.

jag tar nu bort denna tråd, är inte särsklit intresserad av att tjaffsa med dig mer om detta bara för att jag tycker som jag gör.

• Afërdita
    Julias Farsa skrev 2006-12-11 19:10:50 följande:
    Menar du jak banken?De tar väl ut en förklädd ränta i något de kallar avgift. Det såklart inga ränta/avgiftsfria banker.If it walks like a duck and looks like a duck, it is a duck
    Ja precis, det kommer nog aldrig att finas avgiftfria lån eftersom det är en viktig marknad för världsekonomin. Folksam vill ju eventuellt göra som JAK anordna ett räntefritt lån där man istället betalar avgifter som ersätter räntan.
  • Sheitan

I slutändan är det ju för att de vill tjäna pengar på muslimer. Det finns mycket pengar att hämta där.

Svar på tråden Islam & räntefria lån?