• Swenglish

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3

Tredje tråden! I vilken vi börjar föda barn....

Här är förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-228/m12955607.html

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-19 08:21:30:
    Och här är nya listtråden också!
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-23 16:07:08:
    Rätta länken till listtråden:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3
  • Sole

godmorgon tjejer!

idag och igår har jag till och från haft lite molande mensvärk, inget som gjort ont men den har dykt upp nu och då, hoppas något är på gång!

Angelicious:
    lite förslag på namn: (vi har ju bestämt oss nu så du får resten ).
    Tjejnamn har jag lite svårare att komma på, vi vet ju att vi ska få en kille.
    Albin Anton Axel Arvid Elias Elliot Gustav Isak Jacob Noah Oliver Oskar Julia Ebba Maja

Murgrönan
    Såhär har jag skrivit i mitt förlossningsbrev

? Önskar lavemang när jag kommer in
    ? Vill att sjukvårdspersonalen kontinuerligt uppdaterar oss om förloppet och hjälper mig att sträva mot delmål för att orka
    ? Att vara ?hård och barsk? för att peppa mig fungerar inte så bra då jag antagligen inte kommer våga släppa kontrollen
    ? Vill ha all tänkbar hjälp för att undvika att jag spricker
    ? Personalen skall vara tydlig i information och berätta varför saker görs så att vi inte börjar oroa oss att något är fel
    ? Om jag inte kan/orkar ta beslut gör Lasse det i mitt ställe
    ? Om komplikationer uppstår vill jag förlösas med kejsarsnitt

Smärtlindring
    ? Öppen för nästan all typ av smärtlindring (dock ej sterila kvaddlar) och vill gärna ha kontinuerliga förslag om smärtlindring från BM
    ? Vi har varit på profylaxkurs och jag vill aktivt använda mig av andningen och vill gärna bli stöttad i detta.
    ? Vill att BM är aktiv och stöttar i andning och kommer med förslag på ställningar och olika lösningar som är sköna under förlossningen, tex saccosäck, bad, massage etc och stöttar mig när smärtan är som värst
    ? Tycker inte om sprutor och vill därför inte i ett första skede fundera på epudral då sprutmomentet känns lite stressande
    ? Önskar alltså att BM är JÄTTETYDLIG med när det är sista chansen för epudral

sedan har jag ju diskuterat med maken så han vet också vad jag vill och inte vill.

• Swenglish

Zul- det låter klokt. Jag tänkte hela tiden att tänk, kanske sitter jag här med en bebis om några dagar, kanske kan jag inte fika med den och den för kjag ligger och föder, men tji fick jag! (Bitter-jag???!!)

• Sole

swenglish

åh det måste kännas jättejobbigt för dig! Stor kram och "jag klämmer lite extra på magen så din zombiebebis vaknar till och vill ut"

• Swenglish

tack Sole! Ja, har haft mina mörka stunder idag och igår. Nu känns det lite bättre igen. Rädd för att bli igångsatt, men mamma har lugnat mig lite (hon blev igångsatt 2 av tre förlossningar och haft superlätta födslar).

• Sole

Swe
    absolut!

hittade på sjölv med inspiration från boken "att föda"

Skrev det i punktform för på vår förlossningsförberedande kurs sade Bm att det är lättare för dem att komma ihåg och verkligen läsa ett kort brev än ett på flera sidor utan uppdelning

• Emma3

Grattis Frill och vivs!

Ja jag håller med om att det börjar kännas overkligt att man ska få en bebis. Har ju samma bf som Hellur men som sagt jag tror jag kommer gå över för här händer ingenting. Hade lite mensvärk inatt det är det ända.

Lycka till hos bm idag murgrönan och soffy.

Swenglish: Nej nu får din bebis ta och komma...

Med plutten i magen vecka 39
  • Sole

swe
    har de inte bokat in dig på igångsättning ännu?

• Swenglish

Sole- ja bokat och bokat... jag får ringa själv på onsdag för att se om de har tid med mig. Känns sådär måste jag säga, hade helst haft en riktig tid, men förstår att det kan finnas akutfall som måste gå före.

• Hellur

Swenglish - Är helt ok att vara negativ ibland. Klaga på du bara Lider med dig i din frustration!!!
    Håller tummarna för att din bebis ska komma nu. Vill inte se dig inloggad mer nu på ett par dar

Är också helt bombis på att jag kommer gå över tiden.
    Men är precis som Swenglish rädd för att man ska bli igångsatt. Fast har hört att det kan gå snabbt då, kanske är bra, eller??

Bra brev Sole! Gillade att det var uppstaplat punkt för punkt. Kom på att jag glömde skriva att jag är rädd för att spricka. Ska ta det med sambon så han får säga det.

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3