• Swenglish

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3

Tredje tråden! I vilken vi börjar föda barn....

Här är förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-228/m12955607.html

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-19 08:21:30:
    Och här är nya listtråden också!
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-23 16:07:08:
    Rätta länken till listtråden:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3
  • Frill

Jag är stentrött. Eftersom jag inte börjar jobba förrän nio så brukar jag kunna sova nästan till åtta. Men nu har våra badrumsreparatörer meddelat att de tänker börja klockan sju! Och eftersom de måste gå genom vårt sovrum, och jag vägrar vara oklädd när de kommer, så pallrade jag mig upp halv sju i morse, död efter ännu en härligt sömnlös natt. Men när jag hade fördrivit tid fram till åtta och åkte hemifrån HADE DE FORTFARANDE INTE KOMMIT! Jag hade kunnat sova en hel timme till! Irriterande.

Till råga på allt hade nån snott min yoghurt ur jobbkylen när jag fick panikhunger på förmiddagen. Vilket hårt liv man lever

• Medusa2001

Hej alla!

Mamame: Hej igen! Kul att du hittat hit du med!

Allt bra med mig, sover bra men vaknar ett par gånger varje natt...är väldigt trött på morgnarna dock. Har varit på föräldrautbildning två halvdagar denna vecka, rätt givande och intressant om bl a förlossning, smärtlindring, amning och liknande. Var hos min bm igår och blev lite orolig - min SF-kurva har vikit ned något och om den inte växt till sig de kommande två veckorna, så görs ett tillväxt UL. Även mitt järnvärde var dåligt och har gått från 121 vid inskrivning till 112 (ökade då dosen) till 99 igår....Jag har dubblat min järndos och hade hoppats på att det skulle ha stigit, känns sådär att det blivit ännu sämre. Känner mig inte extremt trött eller nåt sådant. Tar någon av er andra Hemofor (eller vad det heter)? Några biverkningar? Går det att tugga i sig tabletten (kan inte svälja piller)?

Jag är gärna med på middag på Indira den 23!
    Fika/middag i januari: 16e eller 23e
    Swenglish: båda
    Sole: båda
    Vivs: båda
    Majlinsa: båda
    Björklöv: båda
    Frill: båda
    Pippil8: båda
    Bianca2: båda men 23e efter 18.00
    Lillie74: 23:e
    SanniXx: Helst den 23:e. UL den 16:e så det beror på tid..
    Emma3: 23:e
    Ginger: 23:e
    J79: 23:e
    Medusa: båda

Ha en fin kväll

• Sole

Frill

gud så jobbigt att de inte kom när de skulle!

Jag har haft det lyxigt mer eller mindre hela tiden med sömnen då jag är student med flexibla tider, idag sov jag tex till kl 11.

Innan jul fick vi veta att vår fastighetsägare ska måla om alla våra rum + byta två mattor och de kan inte säga när detta ska hända, det är så himla irriterande!

Jag vill absolut inte ha några hantverkare hemma sista tiden innan bebisen kommer och ABSOLUT INTE när bebisen är nyfödd!

BF 26 mars
  • Vivs

Usch, Medusa, det låter inget vidare det där... testa att dricka blutsaft för att få upp ditt Hb. Har inte provat det själv men eftersom du inte kan svälja tabletter.. finns på hälsokostaffärer!

• Frill

Oj Sole, jag förstår verkligen att du inte vill ha dem där när bäbisen har kommit eller strax innan. Vi har ju ändå valt sjäv att få renoverat, och det ska bli jätteskönt med nytt fint badrum. Men det är ju så skönt att sooooova!

Medusa, jag äter Niferex, men det är kapslar. Borde iofs gå att tömma ut i ett glas vatten eller apelsinjos. Tänk på att få i dig c-vitamin samtidigt med järnet, då tas det upp lättare.
    Kan inte SF-kurvan påverkas av hur barnet ligger och sånt? Jag tycker det känns lite godtyckligt när de klämmer på magen och mäter med måttband. Hoppas det har ökat till nästa gång!

Min kusin berättade att alla trodde hennes son var alldeles för liten, och de höll jättekoll på henne i slutet av graviditeten. Men ut kom en klump på över 4 kg, som bara hade legat bakom bäckenbenet på ett sätt så att de inte "såg" hela honom.

• majlinsa

Innan man delar på kapsar är det viktigt att man kollar upp att man får dela. Om jag inte minns fel så är kapseln till för att skydda mot magsyrorna så att den kommer ned till tarmarna innan järnet skall tas upp..
    Det fanns väl en ssk är i tråden? rätta mig om jag har fel..

• majlinsa

När jag ligger i sängen så är det så himla skönt att sträcka ut sig.. bara det att när jag gjort det och ska tillbaka till "normalt" eller vad man ska säga så fick jag ont i nedre delen av magen och så vart det hårt..

Jag har haft sammandragningar som både gjort ont och inte men detta var en annan smärta..

• Sole

Frill

det var ju ioförsig vi som tog dit fastighetskötaren i hopp om att de ville renovera, men de måste ju för sjutton kunna spotta ur sig ett datum!

Ska ringa dem igen och vara på!

Medusa
    Jag äter också Niferex, blev så illamående av vanliga vitamintabletter att BM rekommenderade dem. Säkert jättebra om man kommer ihåg att ta dem, glömmer nästan varenda kväll så jag kommer väl ha uruselt järnvärde nästa vecka.

Angående sf-kurvan; var din Bm orolig över att den vikt ner? jag tror du säkert kan känna dig lugn!

Förresten är det nån mer än jag som känner nu när bebisen flyttar runt i magen och det känns lite obehagligt?
    Samma sak när man sitter och kutar med ryggen, känns som bebisen verkligen tar all plats till precis under brösten

BF 26 mars
  • Swenglish

Sole- ja! Det kan göra jätteont ibland! Min ligger neråt med huvudet och har börjat trycka lite neråt, igår kväll tog den spjärn med rumpan/fötterna uppåt och tryckte ner huvudet- INTE skönt! Fattar inte att den ska växa i sex veckor till...

• Sole

jag måste ha en jätte i magen då eftersom jag har 10 v kvar

visst var det nån här inne som redan gått profylaxkurs?
    Vi ska gå nu på fredag + lördag

BF 26 mars
Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3