• Swenglish

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3

Tredje tråden! I vilken vi börjar föda barn....

Här är förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-228/m12955607.html

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-19 08:21:30:
    Och här är nya listtråden också!
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-23 16:07:08:
    Rätta länken till listtråden:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3
  • Lillie74

Medusa 2001, jag äter Hemofor tre gånger om dagen och har inte fått några biverkningar, jag var jätteorolig för att bli dålig i magen och drog mig för att börja äta dem men jag märker ingenting. Den finns i två utföranden, jag äter den som heter "Skonsam".

• Swenglish

Sole- ja, vi har gått, och det var jättebra! Tyvärr har vi varit mycket dåliga på att öva efteråt... Vilken ledare ska ni ha?

• Sole

Swenglish

vi ska ha Petra-Sara Falk, vem hade ni?

BF 26 mars
  • Medusa2001

Tack för era tips angående järntillskott, ska gå förbi Apoteket och hälsokosten efter jobbet. Lutar åt Hemofor skonsam för mig.

Sole: det var bm som reagerade på att min SF-kurva vikt nedåt, men hon sa att det förmodligen inte var någon fara alls, men ska hålla ett ögat det kommande besök på MVC. Om kurvan inte stigit uppåt till nästa gång, så kollas barnet och tillväxten upp. Senaste besöket var SF 25,5cm och i tisdags var det strax under 27 cm. Jag har även ökat lite mer än ett kg i vikt, så jag är inte jätteorolig för att hon inte växer som hon ska, men ni vet hur det är...man oroar sig lite ändå *ler*

Tycker också att det kan kännas obehagligt ibland när barnet rör sig, framför allt när jag ligger ner i sängen. Upplever det som mer kännbart var hon sparkar och trycker då. Märklig känsla.

Apropå, var ju på föräldrautbildning och fick höra att nya rekommendationer från Socialstyrelsen är att man ska låta barnet ha napp typ direkt från början samt _inte_ låta barnet sova hos mamman i sängen (eller mellan föräldrar). Detta för att minimera risken för plötslig spädbarnsdöd, då babyn kan tro att hon är tillbaka i livmodern (där hon inte behöver andas själv), när hon hör mammans hjärtslag och det är varmt och skönt och mysigt. vad gäller för användandet av napp, så är det för att stimulera sugreflexen som höjer babyns "livslust" (att äta). Man får ta det med en nypa salt, det var helt nya råd för min del.

Ha en fin dag

• Sole

Medusa
    Det är säkert ingen fara med tillväxten men det är ju tryggt att de kollar för att vara extra säkra!

Ang. rekommenadtioner hit och dit tycker jag på ett sätt att de är så himla många och förvirrande, det är lite som om du ska gå ner i vikt - tusen olika sätt att göra det på och lika många olika åsikter vad som är bäst. KÄnns jätteförvirrande för man vet ju inte ve man ska tro på!

BF 26 mars
  • Swenglish

Medusa-bra att de kollar upp men som sagt är det säkert ingen fara!

Sole- vi hade Fanny Falkman, jag tror att de alla är bra, har inte hört om någon som dragit en nitlott! Ha det så kul på kursen1 (Varnar dock för Gudrun Schyman-filmen om man är känslig...)

• Vivs

Majlinsa - jag är sjuksköterska och du har helt rätt angående att dela eller tömma kapslar. De ska passera magsäcken, det är därför de har ett "skal". Så, töm inga kapslar, då finns det bättre alternativ

Angående rörelserna i magen så ligger min bebis också ända uppe vid revbenen och sprattlar.. till och från väldigt obehagligt! Igår var jag på en föreläsning på Huddinge sjh, då sparkade hon med armar och ben åt alla håll nästan hela tiden! Helt galen bebis!

• majlinsa

Vivs: tack så myckcet, då har jag lärt mig nått i skolan iafal

Idag ska jag på ett ultraljud vid två tiden, jag hoppas det kommer gå bra.. och jag är lite smått orolig..

• Vivs

Lycka till på ultraljudet, det går nog jättebra..och underbart att få se bebisen igen!

• bianca2

Lycka till majlinsa! går säkert super. själv ska jag på tillväxt-ul nästa onsdag och är oxå lite nervös!

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3