Tack för era tips angående järntillskott, ska gå förbi Apoteket och hälsokosten efter jobbet. Lutar åt Hemofor skonsam för mig.
Sole: det var bm som reagerade på att min SF-kurva vikt nedåt, men hon sa att det förmodligen inte var någon fara alls, men ska hålla ett ögat det kommande besök på MVC. Om kurvan inte stigit uppåt till nästa gång, så kollas barnet och tillväxten upp. Senaste besöket var SF 25,5cm och i tisdags var det strax under 27 cm. Jag har även ökat lite mer än ett kg i vikt, så jag är inte jätteorolig för att hon inte växer som hon ska, men ni vet hur det är...man oroar sig lite ändå *ler*
Tycker också att det kan kännas obehagligt ibland när barnet rör sig, framför allt när jag ligger ner i sängen. Upplever det som mer kännbart var hon sparkar och trycker då. Märklig känsla.
Apropå, var ju på föräldrautbildning och fick höra att nya rekommendationer från Socialstyrelsen är att man ska låta barnet ha napp typ direkt från början samt _inte_ låta barnet sova hos mamman i sängen (eller mellan föräldrar). Detta för att minimera risken för plötslig spädbarnsdöd, då babyn kan tro att hon är tillbaka i livmodern (där hon inte behöver andas själv), när hon hör mammans hjärtslag och det är varmt och skönt och mysigt. vad gäller för användandet av napp, så är det för att stimulera sugreflexen som höjer babyns "livslust" (att äta). Man får ta det med en nypa salt, det var helt nya råd för min del.
Ha en fin dag