• Swenglish

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3

Tredje tråden! I vilken vi börjar föda barn....

Här är förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-228/m12955607.html

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-19 08:21:30:
    Och här är nya listtråden också!
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-23 16:07:08:
    Rätta länken till listtråden:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3
  • Swenglish

Sole- men jag har nog känt så i flera veckor (obehaget när man sitter alltså, särskilt om den tar spjärn med rumpan!) jo hicka är lite lurigt först tycker jag, men nu hoppar magen varje hickning så det är ingen tvekan!

nån på jobbet tyckte jag skulle packa BB-väskan nu, känns lite överdrivet, fast å andra sidan vet man aldrig! Funderar också på att tvätta de babykläder vi har men det känns också helt overkligt och alldeles för tidigt...

• Sole

ok då vet jag att jag är normal

bb-väskan känns jätteoverkligt att tänka på, men det är ju klart att flera av er är närmare BF än jag!

Sen tänkte jag på att man vill ju packa sina favoritkläder som man ju faktiskt använder nu och då går det ju inte att packa ner dem 2-3 veckor innan

Även när jag läste att föda så känns det som att när värkarna börjar kommer man ändå stanna hemma i flera timmar innan man åker in och då har man väl all tid i världen att packa väskan? Kan man inte själv pga av värkarna (troligtvis) så får väl mannen packa?
    Jag menar, hur sjutton gör man med mat till honom? Finns det kylskåp eller ska det vara mat som inte behöver kylas? Mat kan man ju defenitivt inte packa innan!

Hmm märker att jag började fundera på det där nu

BF 26 mars
  • majlinsa

Sole: du tror inte att mannen får en black out när det väl sätter igång? Min sambo blir knäpp varje gång jag grymtar/stönar/blir andfådd eller likande och undrar om det är värkar på gång.. han kommer av sig totalt.. Så en bit kan man ju ha klart och sedan skriver man en lapp eller nått till gubben.. tänk om man inte är hemma eller så..

• Swenglish

Sole- har också funderat på maten! "Alla" säger att man ska ha med en massa mat, men det enda jag kan komma på som inte blir gammalt är sötsaker och det är nog inte det man vill ha med sig. Tänker som du- packa hinner man väl när det drar igång, och hinner mna inte så finns det nog inget livsviktigt som man inte kan få fört till sig senare?

• Vivs

Man kan ju göra lite mackor till killen precis innan man åker in ... de håller sig ju ett tag. Och varma koppen kan man ta med. Det behövs nog bara om det är natt, annars finns det ju ställen han kan gå och köpa sig något, i värsta fall pressbyrån! Eller så kan man ta fram en matlåda ur frysen precis innan man åker, då håller den sig nog ett tag. Eller kanske låta den ligga i bilen? Det lär ju inte vara sommarvärme när vi ska föda

• murgrönan

Oj, oj, nu är bb-snacket i gång på allvar. Ett tecken på att det börjar närma sig för några av oss. Läskigt, spännande, ångestladdad, kul,,,ja, en massa känslor kommmer upp på samma gång.
    BB- väskan har jag inte börjat fundera på ännu, men sambon tycker vi ska packa. Men det känns så slutgiltigt då, som om jag verkligen SKA föda barn.

Barnkläderna tänkte jag börja tvätta idag, har köpt ett tvättmedel som ska passa spädisar.

Drömde att jag födde ett litet barn i natt. Allt skedde hemma i sängen och sambon var den som förlöste och satte epidural! Gick hur bra som helst. En jättefin liten bebis var det. Men när vi skulle visa upp henne för släkten så var det inte en bebis längre, utan en docka....hmmmm. Lite rörigt uppe i huvudet just nu!

Vivs: då hade du också hört det med att härda bröstvårtorna. Jag tror jag struntar i det dock.
    Därimot har jag börjat med förberedelseolja för mellangården. Vem vet, om jag kan undvika att spricka så vore det ju skönt.

Ha en bra dag tjejer!

• Medusa2001

God morgon!

Sannixx: hoppas du och beben mår bra och att det har slutat rinna nu. Fick du åka in till SÖS igår+

Sole: skönt att uppsatsen är klar och inlämnad! Har ni fått datum för opponering ännu? Innan babyn kommer förhoppningsvis *ler*

Emma3: fint att allt ser bra ut även då sf-kurvan stått stilla. Mitt mått hade inte heller ökat så mycket som bm önskade, men nu känner jag mig än mer relaxed och oroar mig inte för att den lilla ska må bra i min mage. Det är inga tvivel om att det är någon som lever runt för fullt därinne ialla fall!

Idag ska jag på Indigosamtal på SÖS och hoppas få igenom ett planerat kejsarsnitt. Jag är medveten om att det kan anses provokativt att önska kejsarsnitt, men vi har alla våra skäl för de val vi gör. Min man står helt bakom mig (en självklarhet, men otroligt skönt för min del), det är ju ur min kropp och inte hans som barnet ska komma ut.

Jättehärligt med helg igen - och sovmorgon imorgon!

Ha det bra allihop

• Sole

majlinsa

jepp han kommer bli nojjigare än jag, det är jag helt övertygad om!
    Min man har faktiskt varit med på en förlossning tidigare, hans bästa vän omkom i  en bilolycka när vännens fru var i 4e månaden och min man var med som "manligt stöd"tillsammans med hennes syster och bästa vän. Men det blir ju såklart en helt annan grej när det är vi!

Tänker lite som Vivs, det finns ju för sjutton mat på sjukhuset som man kan köpa, men man ska nog tänka på ombyte till mannen också, inte bara till en själv.

Apropå drömmar så drömde jag att min bebis syntes genom skinnet inatt, det var lika tydligt som om den var född och den sträckte ut sig över hela magen, såg jätteroligt ut!

En annan rolig grej var att jag kom på en liten rolig "lek" igår. Jag låg i sängen (sover bara med trosor) och hade täcket över magen. Då började det sparka där inne och sen när jag tog bort täcket och man såg magen i ljuset av lampan vid sängen böljade hela magen! Det avtog efter nån halvminut eller så och täcket åkte på och det började sparka igen osv!
    Jättehäftigt!

BF 26 mars
  • Sole

Medusa2001

opponeringen är på onsdag men det är ju "bara" en B-uppsats men jag brukar bli så himla nervös ändå inför opponeringar.
    Snart har jag ju bara 6 poäng till att ta innan föräldraledighet

BF 26 mars
  • cirpen

Medusa2001: Det där skrubbet har jag hört från den äldre generationen.. Men om man tänkter efter vad man har läst angående varför det blir såriga bröst, så är det ju för att babyn inte tar "rätt tag" om tutten. Skulle den inte göra det sen när man ammar så kan man ju köpa speciella "kåpor med hål i" som skydd. Varför plåga sig i onödan??

Jag tror att det går bra för dig på ditt Indigosamtal idag!
    Är detta vad du önskar så får du det oxå skall du se!
    Själv har jag fått tid för snitt den 26/2 på DS.

När min filur hickar är det som en liten väckarklocka som tickar dock kan jag inte se något eftersom magen är ivägen .. Men jag iallafall navigera vart huvudet ligger. Än så länge ligger den fortfarande lite på tvären nedåt = inga kickar på revben..SKÖNT!

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3