• Swenglish

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3

Tredje tråden! I vilken vi börjar föda barn....

Här är förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-228/m12955607.html

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-19 08:21:30:
    Och här är nya listtråden också!
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-23 16:07:08:
    Rätta länken till listtråden:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3
  • Sole

cirpen

jag förstår, hoppas det går bra! Tyvärr visar det sig många gånger att fackförbunden är riktigt dåliga på att förhandla för sina medlemmar, hoppas det inte är så i ditt fall! (och att jag får någon här inne som jobbar fackligt att bli arg på mig )

MEN frågan i sig är ju väldigt komplex och det finns ju inga självklara svar,det är dels det som jag tycker är kul med arbetsrätt.

BF 26 mars
  • murgrönan

Håller tummarna för dig SaniXx. Hoppas bebben stannar där inne ett tag till.
    Jag går in i v 34 på söndag. Det är ju helt sanslöst, om ca 6 v är vi tre i familjen. Jag fattar ingeting. Jag mår bara bra, sover illa som flera av er andra, vaknar vid 2 på natten och sen är det kört. I morgon ska jag vara hemma så då kan jag slappa hela dagen.

En fråga, som kanske låter ganska dum, men jag har funderat, så här kommer den: min kompis som fick barn för ca 2 år sedan gav mig tipset att "rugga" mina bröstvårtor varje dag, för att förhindra att få sår vid amning. Hon hade gjort det 3 månader innan förlossning och hon fick inte ett sår. Någon som provat? Jag tycker det låter väldigt obeghagligt, så jag tror jag struntar i det. Men det är klart att det vore skönt att slippa såriga vårtor.....

Jag har slutat surfa på FL på jobbet. Sparar det till kvällarna istället, då har jag något att se fram emot. Min sambo tycker jag är småtråkig, men, men

• Swenglish

Sannixx- vilken dramatik!! Jag trodde ju också att jag läckte fostervatten för ett tag sen och då gjorde läkaren gynundersökning och jag fick hosta så kunde hon se att det inte rann mera utan att det antagligen var flytningar. Jag frågade om det fanns något bra sätt att se skillnad och det finns det inte sa hon... Uppmuntrande!

Murgrönan- på vår profylaxkurs sa ledaren att man kan starta förlossningen om man håller på och drar i bröstvårtorna, så man kanske ska spara det tricket i några veckor till!

Ginger- känner mig också stor och tung nu, den känslan kom rätt plötsligt tycker jag! Är fullgången om tre veckor (tre veckor innan BF), HJÄLP!

• Sole

Swenglish

hur kan man vara fullgången innan BF?

Är det nån mer än jag som tycker att det är obehagligt med magen att sitta rakt upp och ner? Antingen måste jag sitta rak som en planka, eller så måste jagluta mig bakåt lite, annars gör det nästan ont när bebisen trycker mot under brösten.
    Detta har varit så sista dagarna, kan det vara så att den vänt sig redan?

BF 26 mars
  • majlinsa

Sole: jag känner igen det.. jag sitter offta lite frammåtlutad framför datorn och får ont av det.. fördelen är väl att det blir korta surftider

• majlinsa

Är det någon som börjat fundera på bb väskan?
    Jag kom på det idag att det kanske är bra att fundera lite så att om det sätter igång tidigare att det finns nått iafal.
    Men vad har man med sig?

• Vivs

Murgrönan - jag har oxå hört det där med bröstvårtorna. Att man tex efter att ha duschat ska skrubba bröstvårtorna med en hård handduk..vet inte om det fungerar faktiskt, men det kanske går att "härda" dem lite Verkar dock mest obehagligt!

Majlinsa - angående bb-väskan så har jag börjat fundera lite på det.. ska skriva en lista nu i dagarna tänkte jag. Viktigast är ju att komma ihåg kameran!!
    Annars så behöver man ju lite kläder och ombyten till både bebis och sig själv.. blöjor till bebis och stora bindor till sig själv.. något väldoftande schampo och balsam kan man säkert uppskatta, de på sjukhusen är inget vidare alls.. babyskyddet till bilen kan ju vara bra att ha med... sportdrycker, smågodis och dextrosol att knapra på under arbetet... tofflor kan nog vara skönt.. hårsnoddar... mat till killen... skön musik att ha vid förlossningen.. ja, det finns massor av bra grejer man kan tänka sig, kan återkomma med en lista när jag skrivit den!

• Swenglish

Sole- jag tror att det är lite olika terminologi, men 37-42 veckor är fullgången graviditet, innan dess prematur, efter det överburen. Här till exempel kallas det så: se.babycenter.com/pregnancy/fetaldevelopment/36weeks/

Men sen har jag också sett att det bara kallas fullgången efter 40 veckor.
    Känner precis samma som du när jag sitter, kan inte sitta med krokig rygg! Den kan nog ha vänt sig redan. Känner du hicka från den? det var så jag fattade att den bara låg neråt, kände hicka neråt!

• Sole

swenglish

aha då fattar jag!

känns lite oroväckande att jag känner som du, jag är ju "bara" i v 30, hur ska det bli resterande veckor?

Det där med hicka är jag så osäker på ifall jag någonsin har känt, kan ibland känna "pulserande" om jag lägger fingrarna på magen men då slår det i samma takt som min egen puls...

BF 26 mars
  • majlinsa

Ni kan be eran bm att försöka kolla hur den ligger.. Jag bad min i måndags och hon kunnde känna att huvudet låg neråt.. Jag fick dra ett djup andetag och när jag andades neråt så tröck hon med två fingrar ungefär så kännde hon huvudet..
    Det är ju inte 100% säkert men ett litet hum..
    Sen idag på UL så låg han neråt med huvudet med..

Jag har börjat på en lista med som jag har på hemsidan numera.. där fyller jag på allt eftersom jag kommer på..

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3