• Swenglish

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3

Tredje tråden! I vilken vi börjar föda barn....

Här är förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-228/m12955607.html

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-19 08:21:30:
    Och här är nya listtråden också!
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-23 16:07:08:
    Rätta länken till listtråden:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3
  • Vivs

Upptäckte just att vår kyl/frys har gått sönder... typiskt! Hur länge håller sig frysvarorna om jag inte öppnar dörren? Har några kompisar som ska komma på middag ikväll!! Håller sig glassen?? Kylvarorna kan jag kanske lägga ut på balkongen ett tag..? Vad jobbigt det blev nu!

• Frill

Vivs, jag tror de kan hålla sig ganska länge om du inte öppnar dörren. Alla frysta saker kyler ju ner varandra. Men trist med trasig kyl och frys. Verkar ingte vara nån bra dag för hemmiljö idag

• cirpen

Vivs om du inte öppnar frysen så borde det väl hålla sig till kvällen?

Hellur: Det är viktigt att du sitter rak i ryggen. Om inte din arbetsgivare kan fixa ett svankskydd så kanske du kan rulla en handduk eller nåt att ha bakom ryggen.
    Ett annat tips om du har ont mer upptill är att minst en gång i timmen köra med axelrullningar, samt dra bak armar och axlar och pressa ihop skuldrorna. Det ökar blodflödet i ryggen och lättar verkligen mina ryggsmärtor! För våra ryggkotor trycks ju ihop av den ökande tyngden och gör att blodtillförseln stryps, speciellt när vi sitter ner, detta orsakar smärta.(Detta förutsätter att du inte har smärtor av hormonella skäl förståss!...)

Var på Babyland å handlade lite smått å gott igår, Frågade expediten: vad kan jag mer tänkas behöva första veckan..jag hade lagt upp en napp, amningsinlägg, olja och sax. Hon tittade och funderade så sa hon, jag kommer inte på nåt mer!

Men Hallå, hon kunde ju inte veta att jag laddat med blöjor och servetter å diverse annat hemma. Snacka om dålig säljare. Hon hade ju världens chans att pracka på mig hur många grejjer som helst Å jag hade säkert köpt det oxå!(Dessutom fanns inga andra kunder i butiken)

Oj det blev långt...

• Frill

Cirpen, hon var säkert trött och ville att du skulle bli klar snabbt så hon kunde slappa

Jag är stentrött idag. Sov tre timmar i natt tror jag. Kan kanske vara en förklaring till att jag tjuvpausar från layoutandet hela tiden, och i stället skrivit fem inlägg här inom en timme...

Vi var förresten på försäkringskassans "kurs" i morse. Extremt långsamt och pedagogiskt, men inte så jättegivande. Jag fattar ju ATT man måste ta ut 180 "fulla" föräkringsdagar innan man kan ta ut av garantidagarna. Men jag fattar verkligen inte VARFÖR?

• Vivs

Kylen har börjat fungera igen!!! Slipper kanske oroa mig för middagen ikväll i alla fall men måste nog allvarligt fundera på att köpa en ny...

Ja, verkligen dålig försäljare, Cirpen!

• Swenglish

Frill-jobbit med badrummet, men det verkar ju vaara en bra lösning som ni kommit på! Och i början badar ju bebisen nästan aldrig, så en liten tvättbalja räcker ju. Och ni...ja ni får vara lite lortiga helt enkelt! Och grattis till SGIn!

Nån mer som upplever att rumpan eller ngn annan kroppsdel (på bebisen alltså) trycker uppåt och utåt så att det gör jättont? När jag ligger i soffan kan det ibland göra så ont att jag inte kommer upp utan hjälp.
    Hos BM häromdagen låg jag på rygg när hon skulle mäta hjärtljuden, då sa hon att de var uppe i 170, då fick jag lägga mig på sidan och de normaliserades (144). Hon sa att den får ont om syre när jag ligger på rygg. Jag ligger på rygg nästan varje kväll och läser, tycker att det är skönast, men nu nojjar jag och tror att jag skadat bebisen! (jag blir inte yr eller nåt när jag ligger på rygg so jag har hört att vissa kan bli, så därför har jag trott att det var ok)
    Det blev långt idag!
    Hoppas ni andra mår bra och slipper ryggont etc!

• Swenglish

Frill-jobbit med badrummet, men det verkar ju vaara en bra lösning som ni kommit på! Och i början badar ju bebisen nästan aldrig, så en liten tvättbalja räcker ju. Och ni...ja ni får vara lite lortiga helt enkelt! Och grattis till SGIn!

Nån mer som upplever att rumpan eller ngn annan kroppsdel (på bebisen alltså) trycker uppåt och utåt så att det gör jättont? När jag ligger i soffan kan det ibland göra så ont att jag inte kommer upp utan hjälp.
    Hos BM häromdagen låg jag på rygg när hon skulle mäta hjärtljuden, då sa hon att de var uppe i 170, då fick jag lägga mig på sidan och de normaliserades (144). Hon sa att den får ont om syre när jag ligger på rygg. Jag ligger på rygg nästan varje kväll och läser, tycker att det är skönast, men nu nojjar jag och tror att jag skadat bebisen! (jag blir inte yr eller nåt när jag ligger på rygg so jag har hört att vissa kan bli, så därför har jag trott att det var ok)
    Det blev långt idag!
    Hoppas ni andra mår bra och slipper ryggont etc!

• Medusa2001

Tack tjejer, jag är verkligen lättad över att ha fått snitt beviljat och datumet satt! Swenglish, vi firar den 9 mars *ler*

Hellur: det största skälet till att jag önskar planerat kejsarsnitt är att jag blev väldigt sjuk i somras, och blev otippat gravid mitt i tillfrisknandet. Jag har ännu inte hunnit bygga upp tilliten till min kropp och vill inte utsätta mig för den stress och den (i mina ögon) okontrollerade händelse som en naturlig förlossning innebär (det finns ju inga garantier för hur det går, hur lång tid det tar, etc).

Vivs: skönt att kylen startade om igen! Vi råkade ut för ett haveri en sommar (var naturligtvis bortresa den veckan) och fick byta golv i köket. Luktade pyton dessutom.

Frill: grattis till höjd fp! Vad har du startat för verksamhet förresten? Skit med vattenläcka i badrummet.

Det är liksom tillräckligt mycket runt i kring med att bli mamma för första gången, känns som om den typen av renoveringar är ett ovälkommet ont (även om det förstås är jätteskönt när det är över....).

Jag mår mycket bättre idag, var dödstrött igår och hade dålig aptit, men idag känns det mycket bättre. Någon som har koll på om barnet växer "extra" mycket (läs: tar kraft från mamman) under vissa veckor? Är själv i vecka 31+3 idag.

Ha en fin kväll!

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3