• Mia83

Kan ingen trafikreglerna?

Kan någon på detta forum förklara för mig varför inte högerregeln efterföljs i trafiken?
    Jag tog körkort nyligen och är redan less på folks brist på trafikvett och bristfälliga kunskaper.
    För ett par dagar sen var jag på väg att smälla med en bil bara för att han inte saktade ner när jag kom ut från höger. Och då fanns det ändå gott om tid för honom att hinna se mig och komma fram till att han skulle bromsa.
    Nästa gång tror jag att jag låter bli att bromsa bara för att få sätta dit en av alla dessa idioter.
    Man har precis tagit sig igenom en dyr och bra trafikutbilding och så kommer man ut i trafiken, där enda alternativet är att börja köra fel, som alla andra, om man inte vill bli påkörd var och varannan dag. Blir bara så irriterad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-19 21:22:19:
    Vill bara förtydliga att jag inte syftar att diskutera högerregelns vara eller icke vara, utan är irriterad på att den inte efterföljs när den gäller.
    Det vore väl jättebra om det blev en rondell i varje högerregelskorsning, men innan så är fallet så bör man köra efter de regler som gäller.
    Om man faktiskt söker av vägen framåt ovh läser vägmärken när man kör så borde det ju knappas komma som en chock att högerregeln gäller när man närmar sig en korsing?

• Svar på tråden Kan ingen trafikreglerna?
  • Raketnos

Jag vet inte svaret på det. Men det jag har lärt mig är att man aldrig ska förutsätta att folk i trafiken gör det man tror att de ska göra. De kan alltid hitta på något annat istället.

• Skarpa

Tog körkort i höstas och sitter och muttrar över mina medtrafikanter nästan varje gång jag är ute och kör, så jag känner igen vad du skriver om! Det är väl meningen att mer erfarna förare ska ha bättre omdöme, men hur bra omdöme visar det på när man ligger så nära inpå bilen framför som möjligt, när de varnar för halka på radion? Eller att göra idiotomkörningar som för att protestera mot att man själv ligger precis på hastighetsgränsen? Eller, som i TS, att ignorera högerregeln och förutsätta att andra trafikanter går med på det?

Tror att det bästa man kan göra är att försöka köra så bra som möjligt själv. Man kan ju inte styra över hur andra kör, men om det händer något är det kanske en liten tröst om man vet med sig att man själv inte gjort något fel.

...men JAG har kul, i alla fall!
  • Ancha

"Nästa gång tror jag att jag låter bli att bromsa bara för att få sätta dit en av alla dessa idioter."

Så har jag tänkt flera gånger men naturligtvis inte gjort det!
    I onsdags när jag skulle hem från jobbet så var det en kvinna som missade mig i en korsning och körde rakt in i mig, blev en rejäl smäll och bilen åker på skroten. Antagligen så har hon lärt sig nåt och tittar xtra nästa gång och jag är glad att ja lever

• Destroijer

Här ligger askan av Arthur Nett
    Som hävdade sin förkörs rätt
    Rätt han körde på
    Men är lika död ändå

Den fick vi på en stencil av våran körlärare

• Anette m 2st 01

Jag har mer än en gång blivit "omkörd" i en rondell där det enbart är en fil av idioter som tror eller vill tro att det är två filer. Till saken hör att det endast får plats en bil i filen. Ena knäppskallen hade dessutom mage att tuta på mig fast det var han som körde fel

• Wermlanspojk

Debatter om högerregeln kan bli ganska heta. I vissa städer efterlevs den i huvudsak, i andra inte.

Dyker en sådan korsning upp är jag avvaktande, men om jag har väjningsplikt och jag ser att bilen stannar så kör jag ändå. Själv blir jag förvånad när folk använder högerregeln, och jag märker att många blir förvånad om jag gör det.

Jag förutsätter ALDRIG att någon tillämpar den så även om en bil kommer från vänster och ska köra rakt har väjningsplikt så stannar jag.

Själv anser jag att högerregeln är livsfarlig och direkt korkad, men jag står ju inte över lagen så den åsikten är ganska oväsentlig. Jag använde mig också ofta av den när mitt körkort var nytt men det enda som hände var att jag skapade kaotiska situationer och tutningar.

• Mia83

Wermlandspojk

Högerregeln är både tydlig och lätt att efterfölja, och väldigt säker. Det är de bilister som inte bryr sig om att följa den som är farliga!
    Om jag bedömer att bilen som kommer från vänster hinner stanna för mig så kör jag, oavsett om den andra föraren får bromsa något tvärt, för att h*n förhoppningsvis ska hajja till lite.

• JennieL

Högerregeln är inte så lätt som du vill ge sken av...
    T ex så fick jag lära mig att det är endast när bilarna MÖTS som man ska ge företräde, om bilen från höger stannar så gäller inte högerregeln och man ska därför inte behöva stanna...

• AnnaGBG

Nja, jag tycker allt att högerregeln är jäkligt luddig. Och särskilt när man jämför med övriga regler i trafiken som ALLTID är utmärkta med skyltar, ljus, vägmarkeringar osv.

Faktiskt borde den helt tas bort - därför att det är verkligen INGEN somföljer den ändå här. ( Och om den följs så blir det en krock )

Hur svårt ( eller kostsamt ) kan det vara att sätta ut en skylt i de få korsningar den faktiskt skall praktiseras...?

• Mirris

Jag gör som Wermlandspojk! Jag utgår alltid ifrån att den andra bilisten inte vet att högerregeln gäller!!

Ibland blir det verkligen kaos när nån lämnar företräde där det aldrig nånsin lämnats förut Då står alla o tittar på varandra o ingen kör!!

Tycker oxå att det borde sättas upp skyltar där högerregeln ska tillämpas.. så att alla ser!!!

Svar på tråden Kan ingen trafikreglerna?