• Mia83

Kan ingen trafikreglerna?

Kan någon på detta forum förklara för mig varför inte högerregeln efterföljs i trafiken?
    Jag tog körkort nyligen och är redan less på folks brist på trafikvett och bristfälliga kunskaper.
    För ett par dagar sen var jag på väg att smälla med en bil bara för att han inte saktade ner när jag kom ut från höger. Och då fanns det ändå gott om tid för honom att hinna se mig och komma fram till att han skulle bromsa.
    Nästa gång tror jag att jag låter bli att bromsa bara för att få sätta dit en av alla dessa idioter.
    Man har precis tagit sig igenom en dyr och bra trafikutbilding och så kommer man ut i trafiken, där enda alternativet är att börja köra fel, som alla andra, om man inte vill bli påkörd var och varannan dag. Blir bara så irriterad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-19 21:22:19:
    Vill bara förtydliga att jag inte syftar att diskutera högerregelns vara eller icke vara, utan är irriterad på att den inte efterföljs när den gäller.
    Det vore väl jättebra om det blev en rondell i varje högerregelskorsning, men innan så är fallet så bör man köra efter de regler som gäller.
    Om man faktiskt söker av vägen framåt ovh läser vägmärken när man kör så borde det ju knappas komma som en chock att högerregeln gäller när man närmar sig en korsing?

• Svar på tråden Kan ingen trafikreglerna?
  • Wermlanspojk

Mia83:

Jag håller ju med dig i mycket av det du säger, förutom att högerregeln är bra. Jag säger inte att man ska strunta i den, jag säger bara att man inte ska förutsätta att någon annan använder den, eftersom massor av människor medvetet eller omedvetet inte följer den.

"Men snälla du, om jag säger att den andra föraren kan stanna så menar jag det."

Risken finns att h*n byter låt på CDn, ger nappen till barnet (eller vad som helst) just det ögonblick h*n behöver se att nån svänger ut framför ögonen i en korsning han knappt lagt märke till under de 20 år han färdats där.

Ungefär detta hände när en kompis fick en bil i sidan för några somrar sen. Gubben gjorde fel, men kompisen fick ont.

Vad jag menar är nog: Var gärna arg, men utmana inte i onödan för att visa att du har rätt.

• CillaBerg

Jaa du TS, jag håller med fullständigt! Men många på vägarna (och det märks tydligt på vissa svar du fått här oxå) anser att DE ska fram först och alla andra ska väja för dem; Tuta och kör!

• Destroijer

Se bara till att inte använda det argumentet i en rättegång!

• Wermlanspojk

"...(och det märks tydligt på vissa svar du fått här oxå) anser att DE ska fram först och alla andra ska väja för dem"

Que? Vem?

• Mia83

Destroijer

Vem? Vilket argument?

• Destroijer

Mia83-  det är ett lagbrott att bryta mot högerregeln, men ser man att den andra inte tänker stanna och fortsätter att köra för att hävda att man har rätt så orsakar man medvetet en olycka och det är ju ett än värre lagbrott

• Mia83

Destroijer

Om jag säger att den andra föraren har tid att se mig och stanna så är det ju knappast ett lagbrott. Om jag på något sätt skulle se att den andra föraren inte tänker stanna så kör jag ju inte.
    Men om avståndet är så pass att han hinner se mig och ändå inte stannar är det ju knappast mitt fel. Sen har jag en gaspedal i bilen också, vilken är bra att ha när man vill öka avståndet till bakomvarande bil.
    Med det avstånd jag pratar om så hinner jag iväg även om jag måste trampa lite extra på gasen.

• Destroijer

ja men som vissa skriver i tråden är dom villiga att visa vem som har rätt.

• Destroijer
    Destroijer skrev 2006-12-19 16:15:08 följande:
    Här ligger askan av Arthur NettSom hävdade sin förkörs rättRätt han körde påMen är lika död ändåDen fick vi på en stencil av våran körlärare
Svar på tråden Kan ingen trafikreglerna?