• Mia83

Kan ingen trafikreglerna?

Kan någon på detta forum förklara för mig varför inte högerregeln efterföljs i trafiken?
    Jag tog körkort nyligen och är redan less på folks brist på trafikvett och bristfälliga kunskaper.
    För ett par dagar sen var jag på väg att smälla med en bil bara för att han inte saktade ner när jag kom ut från höger. Och då fanns det ändå gott om tid för honom att hinna se mig och komma fram till att han skulle bromsa.
    Nästa gång tror jag att jag låter bli att bromsa bara för att få sätta dit en av alla dessa idioter.
    Man har precis tagit sig igenom en dyr och bra trafikutbilding och så kommer man ut i trafiken, där enda alternativet är att börja köra fel, som alla andra, om man inte vill bli påkörd var och varannan dag. Blir bara så irriterad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-19 21:22:19:
    Vill bara förtydliga att jag inte syftar att diskutera högerregelns vara eller icke vara, utan är irriterad på att den inte efterföljs när den gäller.
    Det vore väl jättebra om det blev en rondell i varje högerregelskorsning, men innan så är fallet så bör man köra efter de regler som gäller.
    Om man faktiskt söker av vägen framåt ovh läser vägmärken när man kör så borde det ju knappas komma som en chock att högerregeln gäller när man närmar sig en korsing?

• Svar på tråden Kan ingen trafikreglerna?
  • Judda

Håller givetvis med sussiesusanne om att inte köra för fort bara för att alla andra gör det, men här i Gbg tycker jag det går bra att följa rytmen utan att göra det faktiskt.

• Nicke

Varför är det nästan mer regel än undantag att tycka synd om de som fått böter för trafikbrott?

Polisen borde dömma ut mer böter för "Ej anpassat avstånd till framförvarande fordon."

• jezzzzzika
    sussiesusanne:

jag bor nog på en alldeles utmärkt ort för som sagt så är det bara vid rödljusen jag får bilar så tätt bakom mig! Kanske beror på att jag är "kung" på vägen o kör fortast av alla! Räcka ut tungan
    *ironisk*
    *Timmy, utan Dig är Jag inget, Tillsammans är Vi oslagbara*
  • SusanneSJ

Jezzzzzika:

Ja så är det nog *s* =)

Vad kör du för bil egentligen om ingen vill ligga nära dig?!! Skämt och sidor...*hihi*

• jezzzzzika
    glas: jag förstår vad du menar...jag kör den största delen på landsväg när jag åker till jobbet och där går inte att gå ut till höger om någon vill köra om men däremot är det ganska mycke raksträckor så folk brukar passa på att köra om där!!

måste bara fråga hur ni ställer er till om någon ligger i 40-50 km/h på en 70-väg när det är bra sikt och inte halt?? Då kan jag nog bli en "rövslickare" tror jag!! Flört
    *Timmy, utan Dig är Jag inget, Tillsammans är Vi oslagbara*
  • Nicke

Jag kan bli lite irriterad men jag försöker hålla avståndet ändå.

jezzzzzika skrev 2006-12-20 14:13:40 följande:
    glas: jag förstår vad du menar...jag kör den största delen på landsväg när jag åker till jobbet och där går inte att gå ut till höger om någon vill köra om men däremot är det ganska mycke raksträckor så folk brukar passa på att köra om där!!måste bara fråga hur ni ställer er till om någon ligger i 40-50 km/h på en 70-väg när det är bra sikt och inte halt?? Då kan jag nog bli en "rövslickare" tror jag!! *Timmy, utan Dig är Jag inget, Tillsammans är Vi oslagbara*
    Polisbil kanske? ;)
    SusanneSJ skrev 2006-12-20 14:13:02 följande:
    Jezzzzzika:Ja så är det nog *s* =)Vad kör du för bil egentligen om ingen vill ligga nära dig?!! Skämt och sidor...*hihi*
  • Judda

N1klas: Det undrar jag också, jag tycker inte det minsta synd om den som får böter! Tycker det är bra att de höjt de också så det svider ordentligt för den som bryter mot reglerna!
    Min sambo är väldigt gasglad och jag har sagt till honom att jag kommer bli fly förbannad om han kommer hem med böter!! Tjatar på honom varje gång han kör om att hålla ner hastigheten och nu börjar han faktiskt bli så trött på mitt tjata så han lyder!

• Alle

Om trafikrytmen innebär att man kör för fort så får man väl helt enkelt välja bort trafikrytmen framför hastighetsbegränsningen.
    Man kan ALLTID göra ett val och inte skylla på att "alla andra" körde för fort...

N1klas - på Huddingevägen är det 70-begränsning - marschfart 90

Jag tycker inte ett dugg synd om de som får böter i trafiken
    Och jag håller med om att fler borde bötfällas för Värdslöshet, Oaktsamhet mm.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Tinzu

det finns ju idioter i trafiken.
    men ändå så ska man ju köra så att man undviker kaos, bara för att andra inte följer regler så behöver man inte sänka sig till deras nivå och slarva. då bevisar man bara att man är omogen och ska hämnas.

det är vad jag tycker.

har inget körkort. än. men får ju se vad ni pratar om sedan när jag fått den om något år.

• SusanneSJ

N1klas:

Tycker inte ett dugg synd om dem som får böter fresten, är snarare lite tvärtom, skadeglad *s*! Det ska kännas!

Ja, det gör hon kanske! Tänkte jag inte på! *haha*

Svar på tråden Kan ingen trafikreglerna?