• Mia83

Kan ingen trafikreglerna?

Kan någon på detta forum förklara för mig varför inte högerregeln efterföljs i trafiken?
    Jag tog körkort nyligen och är redan less på folks brist på trafikvett och bristfälliga kunskaper.
    För ett par dagar sen var jag på väg att smälla med en bil bara för att han inte saktade ner när jag kom ut från höger. Och då fanns det ändå gott om tid för honom att hinna se mig och komma fram till att han skulle bromsa.
    Nästa gång tror jag att jag låter bli att bromsa bara för att få sätta dit en av alla dessa idioter.
    Man har precis tagit sig igenom en dyr och bra trafikutbilding och så kommer man ut i trafiken, där enda alternativet är att börja köra fel, som alla andra, om man inte vill bli påkörd var och varannan dag. Blir bara så irriterad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-19 21:22:19:
    Vill bara förtydliga att jag inte syftar att diskutera högerregelns vara eller icke vara, utan är irriterad på att den inte efterföljs när den gäller.
    Det vore väl jättebra om det blev en rondell i varje högerregelskorsning, men innan så är fallet så bör man köra efter de regler som gäller.
    Om man faktiskt söker av vägen framåt ovh läser vägmärken när man kör så borde det ju knappas komma som en chock att högerregeln gäller när man närmar sig en korsing?

• Svar på tråden Kan ingen trafikreglerna?
  • Judda

Moomin: Det besvarar inte min fråga. Hur ska man bli säkrare i rusningstrafik om man inte ÖVAR i rusningstrafik menar du? Ologiskt...

Klart jag vet att man blir mer erfaren ju mer man kör, men om man tycker att t ex just rusningstrafik är läskigt så kommer man ju inte bli säkrare och tycka att det är mindre läskigt förrän man vant sig vid just rusningstrafik! Då gäller det ju att mer vana förare tar hänsyn till den som är nybörjare och inte ökar stressen genom att ligga i röven eller hur?

• Nicke

Det beror på vilken väg du svänger ifrån. Vänstersväng på 90-väg är väldigt farligt och många olyckor sker där. Du skall se till att du har fritt bakom och även mötande innan du försöker svänga. Helst skall du placera dig så att bakomvarande kommer fram innan du påbörjar din sväng. Ibland finns det busshållsplats eller någon annan ficka i närheten där du kan vänta. I annat fall så kan man placera sig mot mitten så mycket som möjligt beroende på hur bred vägen är så att trafiken bakom kan ta sig förbi.

Alle skrev 2006-12-20 14:46:15 följande:
    Liten trafiksäkerhetsfråga:Du står och ska svänga vänster in på en mindre väg, men får vänta pga mötande.Hur placerar du bilen?Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Moomin
    Judda skrev 2006-12-20 14:47:30 följande:
    Moomin: Det besvarar inte min fråga. Hur ska man bli säkrare i rusningstrafik om man inte ÖVAR i rusningstrafik menar du? Ologiskt...Klart jag vet att man blir mer erfaren ju mer man kör, men om man tycker att t ex just rusningstrafik är läskigt så kommer man ju inte bli säkrare och tycka att det är mindre läskigt förrän man vant sig vid just rusningstrafik! Då gäller det ju att mer vana förare tar hänsyn till den som är nybörjare och inte ökar stressen genom att ligga i röven eller hur?
    Det finns många situationer då man måste träna INNAN man ger sig in i hetluften. Tänk om man skulle skickat ut Fuglesang i rymden för att träna? Eller att höjdhoppare som höll på att lära sig fick vara med i VM för att träna? Eller att läkare fick operera på levande människor för att träna?

Nej. Träna bilkörning och snabb reaktionsförmåga först. SEN kan man ge sig ut i rusningstrafik.
    Att säga att man är en demokratisk kommunist är som att hävda att man är en gravid oskuld.
  • Alle

Helt rätt! Men du kör ju mycket bil också

Saknar en väldigt viktig detalj, som kan vara skillnaden mellan frotalkrock eller inte frontalkrock....som min sambo har lärt mig - han är för övrigt mycket bra att ha med sig i bilen.

N1klas skrev 2006-12-20 14:48:34 följande:
    Det beror på vilken väg du svänger ifrån. Vänstersväng på 90-väg är väldigt farligt och många olyckor sker där. Du skall se till att du har fritt bakom och även mötande innan du försöker svänga. Helst skall du placera dig så att bakomvarande kommer fram innan du påbörjar din sväng. Ibland finns det busshållsplats eller någon annan ficka i närheten där du kan vänta. I annat fall så kan man placera sig mot mitten så mycket som möjligt beroende på hur bred vägen är så att trafiken bakom kan ta sig förbi.
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Judda

Moomin: Det besvarar fortfarande inte min fråga!

Om man är nervös för rusningstrafik så tro f-n att man tränar mkt bilkörning innan, men har det någonsin slagit dig att man faktiskt fortfarande kan vara nervös första gångerna man kör i själva rusningstrafiken ändå?? Och huvudregeln går ju faktiskt ut på att ta hänsyn och underlätta för andra så det kan väl inte vara så fasligt svårt för en van och säker förare att underlätta för en mindre säker?

Och jo, läkare övar faktiskt på levande människor, det är det som AT går ut på!

• Ella174

Alle, du är kanske ute efter att man inte ska vrida om hjulen när man står och väntar?
    Vid eventuell påkörning bakifrån vill man inte att bilen ska svänga ut bland mötande trafik...

• Nicke

Vadå för detalj menar du?

Alle skrev 2006-12-20 14:55:47 följande:
    Helt rätt! Men du kör ju mycket bil också Saknar en väldigt viktig detalj, som kan vara skillnaden mellan frotalkrock eller inte frontalkrock....som min sambo har lärt mig - han är för övrigt mycket bra att ha med sig i bilen. N1klas skrev 2006-12-20 14:48:34 följande: Det beror på vilken väg du svänger ifrån. Vänstersväng på 90-väg är väldigt farligt och många olyckor sker där. Du skall se till att du har fritt bakom och även mötande innan du försöker svänga. Helst skall du placera dig så att bakomvarande kommer fram innan du påbörjar din sväng. Ibland finns det busshållsplats eller någon annan ficka i närheten där du kan vänta. I annat fall så kan man placera sig mot mitten så mycket som möjligt beroende på hur bred vägen är så att trafiken bakom kan ta sig förbi. Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Nicke

Att man skall vrida hjulen åt höger istället för att ha de ställda åt vänster för att på så sätt inte åka ut i mötande körfält om man blir påkörd bakifrån?
    Trodde att du frågade om placeringen i sig?

• Alle

Att du absolut inte ska vrida ratten så att hjulen står vinklade utan ha dem rakställda.
    OM någon råkar butta in i dig bakifrån, så åker du, om du har hjulen vinklade, rakt ut i mötande körfält.
    Om du däremot har hjulen rakriktade så åker du framåt i din tidigare färdriktning.

En liten liten detalj men som kan betyda skillnaden mellan liv och död.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Nicke

Nja, Du förbereder dig för att svänga vänster. Därför står du lite snett åt vänster eller hur? :)
    Har du däcken rakt fram då så kommer du åka in i mötande körfält ändå.
    De måste vinklas åt höger. ;)

Alle skrev 2006-12-20 15:16:06 följande:
    Att du absolut inte ska vrida ratten så att hjulen står vinklade utan ha dem rakställda.OM någon råkar butta in i dig bakifrån, så åker du, om du har hjulen vinklade, rakt ut i mötande körfält.Om du däremot har hjulen rakriktade så åker du framåt i din tidigare färdriktning.En liten liten detalj men som kan betyda skillnaden mellan liv och död.Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
Svar på tråden Kan ingen trafikreglerna?