• Mia83

Kan ingen trafikreglerna?

Kan någon på detta forum förklara för mig varför inte högerregeln efterföljs i trafiken?
    Jag tog körkort nyligen och är redan less på folks brist på trafikvett och bristfälliga kunskaper.
    För ett par dagar sen var jag på väg att smälla med en bil bara för att han inte saktade ner när jag kom ut från höger. Och då fanns det ändå gott om tid för honom att hinna se mig och komma fram till att han skulle bromsa.
    Nästa gång tror jag att jag låter bli att bromsa bara för att få sätta dit en av alla dessa idioter.
    Man har precis tagit sig igenom en dyr och bra trafikutbilding och så kommer man ut i trafiken, där enda alternativet är att börja köra fel, som alla andra, om man inte vill bli påkörd var och varannan dag. Blir bara så irriterad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-19 21:22:19:
    Vill bara förtydliga att jag inte syftar att diskutera högerregelns vara eller icke vara, utan är irriterad på att den inte efterföljs när den gäller.
    Det vore väl jättebra om det blev en rondell i varje högerregelskorsning, men innan så är fallet så bör man köra efter de regler som gäller.
    Om man faktiskt söker av vägen framåt ovh läser vägmärken när man kör så borde det ju knappas komma som en chock att högerregeln gäller när man närmar sig en korsing?

• Svar på tråden Kan ingen trafikreglerna?
  • Nicke

Jag har jobbat på bilskola och vi har aldrig lärt ut att varningsbromsa skulle vara någon bra metod.

• Judda

Mia83: Du kan inte KRÄVA ngt av ngn annan bilist! Enda sättet att inte hamna i situationer som kan vara farliga för en själv eller andra är krasst att inte vistas i trafiken!

Det enda man själv kan göra är att göra det bästa av situationen för att öka säkerheten och tycker man inte att det räcker - ja då får man ta sig ur situationen i stället!

• jezzzzzika
    Nu har jag bara läst dom sista inläggen så jag hoppas inte detta har tagits upp tidigare...

Men vart kör ni när ni får bilar så tätt bakom er? Jag kör dagligen ca 4 mil på blandad väg.... tror inte de har hänt någon gång att jag får bilar i röven så det är risk för fara!!

Det skulle väl vara mellan rödljusen men där kör man ju inte snabbare än 30-40 km/h i timmen för det är ju alltid kö (när jag åker till jobbet iaf).... På landsvägen kör ju folk om ifall dom inte vill ligga bakom mig... Å på motorvägen går jag ju givetvis ur omkörningsfilen om nån lägger sig i röven på mig....

Bara undrar....
    *Timmy, utan Dig är Jag inget, Tillsammans är Vi oslagbara*
  • Alle

Visa hänsyn i trafiken, utsätt inte andra för onödig fara och följ trafikrytmen - då klarar man sig långt

Om man sen tänker på att titta längre fram än bilen framför, själv hålla avstånden och använda sig av blixtlåsprincipen så har man gjort ganska mycket.

Nu är det ju så att varningsbromsande och annat sånt läxeri inte faller under detta, anser jag, utan uppmuntrar snarare till vårdslöshet i trafik.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • SkåneP

"Jag har jobbat på bilskola och vi har aldrig lärt ut att varningsbromsa skulle vara någon bra metod. "

Ok. Jag ska inte gör det mer.

• Nicke

Vad skönt att höra. Hoppas inte att du var ironisk? ;)
    Hoppas verkligen att INGEN bilskola lär ut något sånt vilket jag inte tror att de gör. Det är något som trafikanterna har hittat på själva.

SkåneP skrev 2006-12-20 14:01:23 följande:
    "Jag har jobbat på bilskola och vi har aldrig lärt ut att varningsbromsa skulle vara någon bra metod. "Ok. Jag ska inte gör det mer.
  • SusanneSJ

Jezzzzzika:

Är inte ovanligt här att folk ligger så nära en här att man inte ens ser deras nummerplåt framtill! Helt galet!

Alle:

Är inte alltid så lätt att följa trafikrytmen när de flesta kör 10-20 km för fort och man själv inte vill få böter!!
    Håller för övrigt med dig i det du skriver!

• Nicke

Att följa trafikrytmen är enklaste sättet att få böter på (trots att det händer väldigt sällan).

SusanneSJ skrev 2006-12-20 14:05:14 följande:
    Jezzzzzika:Är inte ovanligt här att folk ligger så nära en här att man inte ens ser deras nummerplåt framtill! Helt galet!Alle:Är inte alltid så lätt att följa trafikrytmen när de flesta kör 10-20 km för fort och man själv inte vill få böter!!Håller för övrigt med dig i det du skriver!
  • Skarpa

Jezzzzzika: Jag tycker att jag alltid får bilar alldeles för tätt bakom mig. Jag störs inte av det på samma sätt om det är på 30 eller 50 vägar, eftersom konsekvenserna om jag måste tvärnita inte blir lika stora som på en landsväg. Tyvärr får jag alltid någon i baken när jag kör efter landsväg också, och då tycker jag att det känns väldigt olustigt. Är ju inte alltid det finns plats att köra ut åt höger för att underlätta omkörning heller...

Det jag undrar mest över är faktiskt varför man tycker att det är en bra idé att ligga och slicka framförvarande bil i röven...

...men JAG har kul, i alla fall!
Svar på tråden Kan ingen trafikreglerna?