• Mia83

Kan ingen trafikreglerna?

Kan någon på detta forum förklara för mig varför inte högerregeln efterföljs i trafiken?
    Jag tog körkort nyligen och är redan less på folks brist på trafikvett och bristfälliga kunskaper.
    För ett par dagar sen var jag på väg att smälla med en bil bara för att han inte saktade ner när jag kom ut från höger. Och då fanns det ändå gott om tid för honom att hinna se mig och komma fram till att han skulle bromsa.
    Nästa gång tror jag att jag låter bli att bromsa bara för att få sätta dit en av alla dessa idioter.
    Man har precis tagit sig igenom en dyr och bra trafikutbilding och så kommer man ut i trafiken, där enda alternativet är att börja köra fel, som alla andra, om man inte vill bli påkörd var och varannan dag. Blir bara så irriterad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-19 21:22:19:
    Vill bara förtydliga att jag inte syftar att diskutera högerregelns vara eller icke vara, utan är irriterad på att den inte efterföljs när den gäller.
    Det vore väl jättebra om det blev en rondell i varje högerregelskorsning, men innan så är fallet så bör man köra efter de regler som gäller.
    Om man faktiskt söker av vägen framåt ovh läser vägmärken när man kör så borde det ju knappas komma som en chock att högerregeln gäller när man närmar sig en korsing?

• Svar på tråden Kan ingen trafikreglerna?
  • Ella174

I trafiken är väl ändå samspelet viktigast och det finns ingen anledning att stenhårt hålla på sina rättigheter i olika sammanhang, förr eller senare gör man själv ett misstag och då är man jäkligt tacksam att andra trafikanter har överseende och kunskap att undvika en krock.

Jag har kört bil i ca 15 år och kör ofta 3-4000 mil om året. Jag blir inte längre arg på andra bilister som uppför sig konstigt (enligt mig då). Jag ser ju bara situationen ur min synvinkel och kan inte avgöra hur de ska reagera, de kanske har sett något helt annat eller uppfattat situationen på ett helt annat sätt.

Var försiktiga, förlåtande och ta det lugnt så går det skitbra.

• Moomin
    N1klas skrev 2006-12-20 14:09:37 följande:
    Varför är det nästan mer regel än undantag att tycka synd om de som fått böter för trafikbrott?Polisen borde dömma ut mer böter för "Ej anpassat avstånd till framförvarande fordon."
    Och polisen borde döma ut fler böter för folk som inte följer trafikrytmen och som ligger och sniglar i 50 på 70-väg eller kör 20 i stan trots att det är 50 och fri väg. Dessa personer orsakar långa köer med risk för krockar....
    Att säga att man är en demokratisk kommunist är som att hävda att man är en gravid oskuld.
  • jezzzzzika
    N1iklas: De låter vettigt....själv blir jag fly förbannad o ligger nära så jag inte missar omkörningstillfälle! Flört

Något jag också stör mig väldigt på är om man kör i mörker och ser en bil närma sig runt en krök...då bländar jag av precis innan man ser lyktorna på riktigt.... alltför ofta tycker jag många väntar alldeles för sent med att blända av så jag blir nästintill helt blind! Visst kan man glömma att blända av men jag tycker detta inträffar alldeles för ofta. Betydligt oftare än jag får rövslickare....Skrattande

Å för er som undrar så kör jag Nissan... den kanske är så ful baktill så det kanske är därför ingen ligger nära?? ska snart byta till Opel, får se om de blir ändring då!
     Flört
    *Timmy, utan Dig är Jag inget, Tillsammans är Vi oslagbara*
  • Nicke

Ja, det är irriterande.
    Reglerna är dock lite svåra där.
    Man ska inte köra onödigt sakt så att det innebär fara för andra men man skall å andra sidan inte köra snabbare än vad man anser att man klarar av. Vissa har svårt att köra i mörker och sänker därför hastigheten. Det handlar om maxhastighet på skyltarna. Det är bra om man försöker ligga så nära max som möjligt men klarar man det inte så skall man ju ligga under men då brukar det finnas andra vägar att ta.

Moomin skrev 2006-12-20 14:20:52 följande:
    N1klas skrev 2006-12-20 14:09:37 följande: Varför är det nästan mer regel än undantag att tycka synd om de som fått böter för trafikbrott?Polisen borde dömma ut mer böter för "Ej anpassat avstånd till framförvarande fordon." Och polisen borde döma ut fler böter för folk som inte följer trafikrytmen och som ligger och sniglar i 50 på 70-väg eller kör 20 i stan trots att det är 50 och fri väg. Dessa personer orsakar långa köer med risk för krockar....Att säga att man är en demokratisk kommunist är som att hävda att man är en gravid oskuld.
  • Nicke

Trafikrytmen är många gånger mycket högre än tillåten hastighet också. ;)

Moomin skrev 2006-12-20 14:20:52 följande:
    N1klas skrev 2006-12-20 14:09:37 följande: Varför är det nästan mer regel än undantag att tycka synd om de som fått böter för trafikbrott?Polisen borde dömma ut mer böter för "Ej anpassat avstånd till framförvarande fordon." Och polisen borde döma ut fler böter för folk som inte följer trafikrytmen och som ligger och sniglar i 50 på 70-väg eller kör 20 i stan trots att det är 50 och fri väg. Dessa personer orsakar långa köer med risk för krockar....Att säga att man är en demokratisk kommunist är som att hävda att man är en gravid oskuld.
  • Moomin

Jo...fast sällan i stan. Och jag blir tokig när de där människorna som är osäkra bilförare ger sig ut i rusningstrafik. Om det skall fungera kan man inte stanna innan varje sväng eller vänta 30 sekunder vid varje grönt ljus innan man kör. Eller som sagt köra i 20 om det är tomt framför...

N1klas skrev 2006-12-20 14:30:41 följande:
    Trafikrytmen är många gånger mycket högre än tillåten hastighet också.
    Att säga att man är en demokratisk kommunist är som att hävda att man är en gravid oskuld.
  • Nicke

Nej, i stan så är det ju lätt att följa med om man vill och kan. :)
    När frugan kör så brukar jag hinna ta en fika innan hon kör ut och jag blir galen varje gång jag är med.

Hon säger dock att hon vill ta det säkra före det osäkra och vad ska man säga? ;)
    Hon har haft körkort i många fler år än mig men är väldigt osäker bakom ratten. Hennes syn i mörker är ej heller inget att hänga i julgranen och hon blir snabbt trött. Hemsk upplevelse när hon kör. ;)

Moomin skrev 2006-12-20 14:33:58 följande:
    Jo...fast sällan i stan. Och jag blir tokig när de där människorna som är osäkra bilförare ger sig ut i rusningstrafik. Om det skall fungera kan man inte stanna innan varje sväng eller vänta 30 sekunder vid varje grönt ljus innan man kör. Eller som sagt köra i 20 om det är tomt framför...N1klas skrev 2006-12-20 14:30:41 följande: Trafikrytmen är många gånger mycket högre än tillåten hastighet också.Att säga att man är en demokratisk kommunist är som att hävda att man är en gravid oskuld.
  • Judda

Moomin: Nu är du rätt orättvis måste jag nog säga! Hur menar du att nyblivna förare ska BLI säkrare i såna situationer då? Om de ska hålla sig borta från dem??

• Moomin
    Judda skrev 2006-12-20 14:36:17 följande:
    Moomin: Nu är du rätt orättvis måste jag nog säga! Hur menar du att nyblivna förare ska BLI säkrare i såna situationer då? Om de ska hålla sig borta från dem??
    Man får träna när det inte är så mycket trafik ute. Sen när man känner sig trygg kan man ge sig ut i rusningstrafik.
  • Alle

Liten trafiksäkerhetsfråga:

Du står och ska svänga vänster in på en mindre väg, men får vänta pga mötande.
    Hur placerar du bilen?

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
Svar på tråden Kan ingen trafikreglerna?