• Mia83

Kan ingen trafikreglerna?

Kan någon på detta forum förklara för mig varför inte högerregeln efterföljs i trafiken?
    Jag tog körkort nyligen och är redan less på folks brist på trafikvett och bristfälliga kunskaper.
    För ett par dagar sen var jag på väg att smälla med en bil bara för att han inte saktade ner när jag kom ut från höger. Och då fanns det ändå gott om tid för honom att hinna se mig och komma fram till att han skulle bromsa.
    Nästa gång tror jag att jag låter bli att bromsa bara för att få sätta dit en av alla dessa idioter.
    Man har precis tagit sig igenom en dyr och bra trafikutbilding och så kommer man ut i trafiken, där enda alternativet är att börja köra fel, som alla andra, om man inte vill bli påkörd var och varannan dag. Blir bara så irriterad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-19 21:22:19:
    Vill bara förtydliga att jag inte syftar att diskutera högerregelns vara eller icke vara, utan är irriterad på att den inte efterföljs när den gäller.
    Det vore väl jättebra om det blev en rondell i varje högerregelskorsning, men innan så är fallet så bör man köra efter de regler som gäller.
    Om man faktiskt söker av vägen framåt ovh läser vägmärken när man kör så borde det ju knappas komma som en chock att högerregeln gäller när man närmar sig en korsing?

• Svar på tråden Kan ingen trafikreglerna?
  • Fru Indosaurie

Det sitter ju skyltar där högerregeln inte ska tillämpas, det borde väl räcka?
    Här i stan förstår INGEN högerregeln verkar det som, helt otroligt irriterande.

• Mirris

O gode tid.. vågar knappt fråga.. men va är det för skylt Fru Indosaurie?? *dum som ett spån*

• AnnaGBG

I många fall är den ju rätt ologisk. I T-korsningar tex. Varför ska den som kommer körande rakt behöva stanna för att släppa ut en som ska svänga ut framför en?

Den som ändå måste sakta ner så att den kan svänga bör ju faktiskt rimligvis också kunna stanna till och vänta på "sin tur"...?

• Wermlanspojk

"Högerregeln är både tydlig och lätt att efterfölja, och väldigt säker."

Tydlig? Nej. Hade den varit tydlig hade nog fler följt den.

Lätt att efterfölja? Ja. Det är i princip bara att stanna i varenda korsning och börja leta vägmärken på anslutande väg och hoppas att bilarna bakom uppfattar att man stannar mitt på en fin raksträcka.

Säker? Nej. Det är ingen slump att det inte dyker upp många nya korsningar där högerregeln tillämpas.

"Det är de bilister som inte bryr sig om att följa den som är farliga!"

Ja det håller jag med om. Lika farligt är beteendet nedan...

"Om jag bedömer att bilen som kommer från vänster hinner stanna för mig så kör jag, oavsett om den andra föraren får bromsa något tvärt, för att h*n förhoppningsvis ska hajja till lite."

Gör det inte med barnen i bilen bara och undvik att utmana tunga fordon. Hoppas du inte skadar dig för allvarligt när det smäller.

• Celestial
    Mirris skrev 2006-12-19 20:13:00 följande:
    O gode tid.. vågar knappt fråga.. men va är det för skylt Fru Indosaurie?? *dum som ett spån*
    Kan det vara huvudledsskylten och skylten som visar att man har väjningsplikt?
  • Mia83

Wermlandspojk

Men snälla du, om jag säger att den andra föraren kan stanna så menar jag det. Och även folk som skiter i lagar och regler har väl självbevarelsedrift! Och att bromsa "något tvärt" är inte samma sak som att tvärnita.

Och att stanna inför varje korsning är inte alls nödvändigt.
    Vid körning på väg som inte är huvudled så letar man helt enkelt vägmärken tidigt i korsningarna. Finns inget vägmärke som tyder på att korsande trafik har väjningsplikt, och inte man själv heller växlar man helt enkelt ned och intar bromsberedskap. Självklart med anpassad hastighet så att man inte behöver stanna för tvärt om det kommer korsande trafik.
    När man har konstaterat att korsningen är säker gasar man på.
    Enkelt va?

Nej, ibland önskar jag att det var krav på körskoleutbilding, då skulle trafiken vara en mycket smidigare och ffa säkrare plats.

• AnnaGBG

Ja, eller varenda annan skylt eller trafikljus som visar att det är något annat som gäller....?

• Mia83

JennieL

Om bilen från höger stannar så har han/han inte sökt av korsningen i tillräckligt god tid och gör därmed fel. Då skulle jag också köra vidare, det är sunt förnuft.

Det som stör mig är att om alla väljer att bara plöja igenom högerregelsorsningar så blir det väldigt farligt. Det är inte alltid den ena vägen är större, hur ska man då kunna enas om vem som ska väja?

• AnnaGBG

Mia-- Jag svarade Mirris. Det var en "fortsättning" på cimonas inlägg.

Svar på tråden Kan ingen trafikreglerna?