• Mia83

Kan ingen trafikreglerna?

Kan någon på detta forum förklara för mig varför inte högerregeln efterföljs i trafiken?
    Jag tog körkort nyligen och är redan less på folks brist på trafikvett och bristfälliga kunskaper.
    För ett par dagar sen var jag på väg att smälla med en bil bara för att han inte saktade ner när jag kom ut från höger. Och då fanns det ändå gott om tid för honom att hinna se mig och komma fram till att han skulle bromsa.
    Nästa gång tror jag att jag låter bli att bromsa bara för att få sätta dit en av alla dessa idioter.
    Man har precis tagit sig igenom en dyr och bra trafikutbilding och så kommer man ut i trafiken, där enda alternativet är att börja köra fel, som alla andra, om man inte vill bli påkörd var och varannan dag. Blir bara så irriterad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-19 21:22:19:
    Vill bara förtydliga att jag inte syftar att diskutera högerregelns vara eller icke vara, utan är irriterad på att den inte efterföljs när den gäller.
    Det vore väl jättebra om det blev en rondell i varje högerregelskorsning, men innan så är fallet så bör man köra efter de regler som gäller.
    Om man faktiskt söker av vägen framåt ovh läser vägmärken när man kör så borde det ju knappas komma som en chock att högerregeln gäller när man närmar sig en korsing?

• Svar på tråden Kan ingen trafikreglerna?
  • Mia83

Ja, det är jag med, men inom rimliga gränser.
    Jag är inte beredd att riskera någons liv för det.
    Men i exemplet i min TS önskar jag ändå delvis att jag hade fortsatt rulla fram, eftersom bådas hastighet var så pass låg. Hade vi krockat hade det endast resulterat i skador på bilarna.

Det finns många situationer där jag markerar för andra bilister att de ska respektera andra bilister. T ex idioter som ligger ett par m bakom framförvarande bil, och sedan blir förbannade för att man varningsbromsar. Jag har för 17 barn i bilen och vill inte ha dem liggandes i häcken.

För att inte tala om alla otaliga ggr jag har fått bromsa för bilar på väg in i rondell, när jag själv befunnit mig i rondellen. Då ligger jag på tutan. Ska de köra som idioter tänker jag iaf påpeka det för dem!

• JennieL

Mia:
    "Om bilen från höger stannar så har han/han inte sökt av korsningen i tillräckligt god tid och gör därmed fel. Då skulle jag också köra vidare, det är sunt förnuft."

Om man stannar för en gångare, står still för att man ska göra en vänstersväng och det kommer bilar så man måste stanna, det är en någorlunda skymd korsning... det finns många exempel då man måste stanna i en korsning fast man har företräde... Brukar sällan ha med förarens förmåga att söka av vägen att göra, utan andra omständigheter.

Å tutan får man inte använda annat än i nödsituationer, så att använda den för att påpeka att andra är idioter är oxå lika fel som att strunta i högerregeln
    Å varningsbromsa skulle jag absolut inte göra å riskera å få wiplashskada!

• Mia83

JennieL

Det känns som att du drar upp en massa undanflykter som berättigar folk att inte bry sig om högerregeln. Lagar är bra att ha men utan sunt förnuft är trafiken ingen rolig plats.
    Klart att min frustration gäller klockrena fall, där jag utan tvekan, och utan en massa omständigheter, skulle ha fått köra.

"Ljudsignalen ska du använda för att varna andra trafikanter, om du tror att de inte upptäckt dig." Körkortsboken s. 31

Om en annan förare kör in framför mig när jag befinner mig i en rondell, så att jag måste bromsa hårt, måste jag anta att den andra föraren inte har sett mig. Om så inte är fallet så borde det ju klassas som försök till misshandel eller liknande.

Och att varningsbromsa leder inte automatiskt till en krock, i min bil räcker det iaf att peta på bromsen för att bromsljusen ska tändas. Jag skrev aldrig att varning bestod av att bromsa hårt, det antog du själv.

• Alle

Det spelar ingen roll hur bra DU kör, du måste alltid förutsätta att dina medtrafikanter inte kör lika bra, och därmed vara beredd på allt.

Men självklart är det ruskigt irriterande, särskilt när man som TS är nyutbildad och uppdaterad på alla trafikregler och kommer ihåg vad alla skyltar betyder mm.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Alle

Men jag håller med Wermlandspojk i hans åsikter om högerregeln.

Samt bara tänket att vilja statuera exempel mot andra i trafiken och därför överväga att ta risker är i sig ett omoget och riskfyllt tänkande.

Även om du kan och vet att du har rätt så är det ingen ursäkt för att fara fram som en dervisch i trafiken och huta åt andra genom tutningar och "varningsbromsningar"

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Mia83

Jag är ärlig, så om jag känner att jag hade velat låta bli att bromsa i en situation för att för en gångd skull få sätta en idiot på plats, så säger jag det. Men gjorde jag det?
    Det är en väldigt stor skillnad på en tanke och en handling.
    Jag har hittills inte träffat en annan bilförare som inte har yttrat sig på liknande sätt vid något tillfälle. Det kallas att vara mänsklig. Eller tycker du det är bättre att jag ger utlopp för min frustration genom handling, i stället för med ord och önsketänkande?

Gör ett försök att förklara även för dig vad det innebär att varningsbromsa. Man petar på bromsen och som genom magi så tänds bromslampan och man har kommunicerat till bakomvarande förare att han/hon ligger för nära. Att ni väljer att tolka det som att jag minskar hastigheten kraftigt är upp till er.

Och att tuta när någon utsätter mig för fara är något jag kommer att fortsätta göra.

Jag är en otroligt defensiv förare, som väljer att köra offensivt i de situationer när säkerhetsmarginalerna tillåter det.

• Åke Vilse

I de flesta byhålor och mindre orter finns någon form av inbyggda regler för vilken väg som är "huvudväg" och således har förkörsrätt även om det är högerregeln som enligt lag ska gälla.

Det är dock lite svårt för en utomstående att veta om dessa lokala trafikregler

Svar på tråden Kan ingen trafikreglerna?