• Mia83

Kan ingen trafikreglerna?

Kan någon på detta forum förklara för mig varför inte högerregeln efterföljs i trafiken?
    Jag tog körkort nyligen och är redan less på folks brist på trafikvett och bristfälliga kunskaper.
    För ett par dagar sen var jag på väg att smälla med en bil bara för att han inte saktade ner när jag kom ut från höger. Och då fanns det ändå gott om tid för honom att hinna se mig och komma fram till att han skulle bromsa.
    Nästa gång tror jag att jag låter bli att bromsa bara för att få sätta dit en av alla dessa idioter.
    Man har precis tagit sig igenom en dyr och bra trafikutbilding och så kommer man ut i trafiken, där enda alternativet är att börja köra fel, som alla andra, om man inte vill bli påkörd var och varannan dag. Blir bara så irriterad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-19 21:22:19:
    Vill bara förtydliga att jag inte syftar att diskutera högerregelns vara eller icke vara, utan är irriterad på att den inte efterföljs när den gäller.
    Det vore väl jättebra om det blev en rondell i varje högerregelskorsning, men innan så är fallet så bör man köra efter de regler som gäller.
    Om man faktiskt söker av vägen framåt ovh läser vägmärken när man kör så borde det ju knappas komma som en chock att högerregeln gäller när man närmar sig en korsing?

• Svar på tråden Kan ingen trafikreglerna?
  • Ella174

N1klas, ska man vara petig så är det bättre att stå rakt med bilen (men relativt nära mittlinjen, om sådan finns) eftersom bilen tar upp mer plats om den står snett...

• Nicke

Ja, visst är det så men ibland måste man vara snabb på att ta den där vänstersvängen om det är mycket trafik. Tiden förlängs ganska mycket om bilen är placerad rakt fram. Placering är viktigt. Man skall inte bara visa vart man ska genom att blinka man skall även placera sig så att man visar vart man är på väg... så gott det går. ;)

Ella174 skrev 2006-12-20 15:20:33 följande:
    N1klas, ska man vara petig så är det bättre att stå rakt med bilen (men relativt nära mittlinjen, om sådan finns) eftersom bilen tar upp mer plats om den står snett...
  • Nicke

Ofta så kan du inte placera dig så att bilar kommer fram bakifrån ändå. Det beror helt på hur bred vägen är.

• Ella174

Då är vi nog lite olika där, jag ställer mig oftast så rakt som möjligt. Med bra svängradie och lagom med ponnyhästar så brukar jag hinna över ändå...

• Nicke

Det är bättre enligt mig att ha hjulen högerställda. Risken är enormt stor att du likförbannat hamna i mötande trafik eftersom du är såpass nära mittlinjen trots att du står rakt fram. Bilen som kör in i dig kommer träffa dig snett och inte rakt på om du står rakt. Den kommer alltså träffa dig i högra delen av baksidan... (förstås helt beroende på den påkörande bilens placering förstås). Din bil pressas då kraftigt åt vänster om dina däck står rakt fram. ;)

• Alle

Ja, jo det handlar ju alltid om hur man har möjlighet att placera sig.
    Att alltid tänka på hur man ställer hjulparen, är en enkel liten grej i sig - ibland behöver man ställa dem lite åt höger ja, ibland har man plats att hålla dem rakriktade.
    Men tar man som princip att tänka på det så är det bra.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Nicke

Eller så åker du rakt fram ;) Fast... om det är en högersväng direkt efter där du skall göra din vänstersväng så kommer dina raka hjul göra att du kastas rakt fram istället. Rakt över svängen och in i mötande fil. ;) Jag menar mest att det bästa är att ställa hjulen baserat på situation. Rakt fram är helt klart bättre än att ha dem till vänster.

• Nicke

Ah! Ja, precis. På min bilskola där jag gick fick vi lära oss att högerställa däcken en aning. Vet inte om andra bilskolor lär ut en sån liten smart detalj (höger eller rakt fram whatever) men jag hoppas det.

Viktigaste i detta, ställ inte hjulen mot vänster medans du vänta. :)

Alle skrev 2006-12-20 15:26:04 följande:
    Ja, jo det handlar ju alltid om hur man har möjlighet att placera sig.Att alltid tänka på hur man ställer hjulparen, är en enkel liten grej i sig - ibland behöver man ställa dem lite åt höger ja, ibland har man plats att hålla dem rakriktade.Men tar man som princip att tänka på det så är det bra.Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Alle
    Viktigaste i detta, ställ inte hjulen mot vänster medans du vänta. :)

EXAKT!!
    Ämnet utrett

Nästa...
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • SkåneP

N1klas : Inlägg #67

Nej, inte ironisk. Bilskollärare = respekt.

Jag vore fånig om jag argumenterar mot en bilskollärare i trafiksäkerhetsfrågor eftersom jag själv är en ren amatör på området.

Jag ändrar hellre min åsikt än tjafsar mot bättre vetande.

Svar på tråden Kan ingen trafikreglerna?