• Mia83

Kan ingen trafikreglerna?

Kan någon på detta forum förklara för mig varför inte högerregeln efterföljs i trafiken?
    Jag tog körkort nyligen och är redan less på folks brist på trafikvett och bristfälliga kunskaper.
    För ett par dagar sen var jag på väg att smälla med en bil bara för att han inte saktade ner när jag kom ut från höger. Och då fanns det ändå gott om tid för honom att hinna se mig och komma fram till att han skulle bromsa.
    Nästa gång tror jag att jag låter bli att bromsa bara för att få sätta dit en av alla dessa idioter.
    Man har precis tagit sig igenom en dyr och bra trafikutbilding och så kommer man ut i trafiken, där enda alternativet är att börja köra fel, som alla andra, om man inte vill bli påkörd var och varannan dag. Blir bara så irriterad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-19 21:22:19:
    Vill bara förtydliga att jag inte syftar att diskutera högerregelns vara eller icke vara, utan är irriterad på att den inte efterföljs när den gäller.
    Det vore väl jättebra om det blev en rondell i varje högerregelskorsning, men innan så är fallet så bör man köra efter de regler som gäller.
    Om man faktiskt söker av vägen framåt ovh läser vägmärken när man kör så borde det ju knappas komma som en chock att högerregeln gäller när man närmar sig en korsing?

• Svar på tråden Kan ingen trafikreglerna?
  • Nicke

Mja, jag har aldrig lärt ut med elever i en bil. Så långt kom jag aldrig då jag tröttnade och bytte yrke. :) Jag har dock läst på en hel del och jag har även varit den som hjälp eleverna när de körde fast på frågor / teori m.m.

Ältande. Bra sätt att lära sig på... ibland. ;)

SkåneP skrev 2006-12-20 15:43:00 följande:
    N1klas : Inlägg #67Nej, inte ironisk. Bilskollärare = respekt.Jag vore fånig om jag argumenterar mot en bilskollärare i trafiksäkerhetsfrågor eftersom jag själv är en ren amatör på området.Jag ändrar hellre min åsikt än tjafsar mot bättre vetande.
  • Nicke

För att få köra med elever i bil så krävs det intyg och allt vad det är.
    Inte riktigt samma krav som att få övningsköra privat. Nu måste man dock ha gått kursen vilket är otroligt bra. En utbildad trafiklärare som kör privat måste också gå kursen vilket är bra. Man blir uppdaterad på reglerna och man går ju kursen för elevens skull också.

• Nicke

Kan tilläggas att farsan är utbildad och har alla papper han behöver. ;)

• Celestial
    N1klas skrev 2006-12-20 13:19:48 följande:
    Det kan även vara skylten med ett kryss som visar på korsning där högerregeln skall tillämpas. Sitter oftast där sikten är skymd. cimona skrev 2006-12-19 21:01:35 följande: Mirris skrev 2006-12-19 20:13:00 följande: O gode tid.. vågar knappt fråga.. men va är det för skylt Fru Indosaurie?? *dum som ett spån* Kan det vara huvudledsskylten och skylten som visar att man har väjningsplikt?
    Hm, fast nu handlade det ju inlägget i fråga om skylt som visar när högerreglen INTE skall tillämpas...
  • Celestial
    Fru Indosaurie skrev 2006-12-19 20:09:40 följande:
    Det sitter ju skyltar där högerregeln inte ska tillämpas, det borde väl räcka? Här i stan förstår INGEN högerregeln verkar det som, helt otroligt irriterande.
  • Nicke

Ah. Ja då är jag med. En lämna företräde-skylt går före högerregeln. :)

• Nicke

Samma sak med en STOP-skylt (eller lämna företräde). Sitter den på ett ställe där du har trafik från vänster så kan ju du inte börja utnyttja högerregeln hur du vill. ;)

N1klas skrev 2006-12-20 19:39:46 följande:
    Ah. Ja då är jag med. En lämna företräde-skylt går före högerregeln. :)
  • Celestial

Ja, just det, STOP-skylt är ju också en skylt som visar att högerregeln inte gäller

• Alle

Skylten om huvudled sätter väl högerregeln ur spel också?
    Du kan ju inte kasta dig ut huvudstupa på huvudled från en liten väg och sen skylle på huvudled?

*borde kanske fräscha upp en del kunskaper, men har ju en trafikpolis i bilen ofta så det går bra ändå*

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Ella174

Helt rätt Alle, man får kika efter skyltar på vägen man ska ut på också...

Svar på tråden Kan ingen trafikreglerna?