• Mia83

Kan ingen trafikreglerna?

Kan någon på detta forum förklara för mig varför inte högerregeln efterföljs i trafiken?
    Jag tog körkort nyligen och är redan less på folks brist på trafikvett och bristfälliga kunskaper.
    För ett par dagar sen var jag på väg att smälla med en bil bara för att han inte saktade ner när jag kom ut från höger. Och då fanns det ändå gott om tid för honom att hinna se mig och komma fram till att han skulle bromsa.
    Nästa gång tror jag att jag låter bli att bromsa bara för att få sätta dit en av alla dessa idioter.
    Man har precis tagit sig igenom en dyr och bra trafikutbilding och så kommer man ut i trafiken, där enda alternativet är att börja köra fel, som alla andra, om man inte vill bli påkörd var och varannan dag. Blir bara så irriterad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-19 21:22:19:
    Vill bara förtydliga att jag inte syftar att diskutera högerregelns vara eller icke vara, utan är irriterad på att den inte efterföljs när den gäller.
    Det vore väl jättebra om det blev en rondell i varje högerregelskorsning, men innan så är fallet så bör man köra efter de regler som gäller.
    Om man faktiskt söker av vägen framåt ovh läser vägmärken när man kör så borde det ju knappas komma som en chock att högerregeln gäller när man närmar sig en korsing?

• Svar på tråden Kan ingen trafikreglerna?
  • Mia83

Hur i hela världen ska jag kunna få bakomvarande att köra om på annat sätt än det jag redan gör, dvs att håll ut till höger och sänka hastigheten. När de iaf inte kör om finns det inte så mkt jag kan göra.
    Och att köra av vägen och vända är ju en jättebra lösning, ska jag göra så varje gång så kommer jag att få göra det många ggr per dag.
    Om en person ställer sig på bromsen för att jag tänder bromsljusen så är han/hon redan en tickande bomb i trafiken, och bör inte ha körkort. Då anser jag att det är bättre att de får tänka till en gång än att de kansker reagerar så när jag måste stanna vid ett övergångställ, eller ännu värre - ett rådjur längre fram på vägen.
    Och, ja, jag känner till huvudregeln, det är antagligen därför jag ännu inte har krockat trots att jag har utsatts för många situationer som kunnat leda till allvarliga olyckor.

• mammatilmoa

har nu inte läst hela tråden så detta kan säkert ha tagits upp redan, men jag är så fruktansvärt less på folk som inte kan använda blinkersen!

och om man kör på motorvägen,såär det ALLTID nån som ligger och trycker i arslet och blinkar med helljusen om att dom vill köra om.. TROTS att det man själv inte har nån möjlighet att akta på sig!

gaaah... har ju inte körkort då, utan min sambo kör.. men jag blir lika förbannad jag me..

+ på cb den 24/7-06 jag ska bli 2 barns mamma!!!
  • Nicke

Du tycker alltså att det är bättre att personen lär sig genom att kanske köra ihjäl andra människor samtidigt? Kanske klarar personen att inte döda någon under hela tiden. Känns det då bra att du kanske orsakat en dödsolycka som inte hade behövt inträffa?
    Sänka hastigheten och hålla ut räcker väl? Bara att forsätta så med personen i röven. Att köra av på närmsta ställe är väl det mest mogna man kan göra i det tillfället.

Mia83 skrev 2006-12-20 13:37:06 följande:
    Hur i hela världen ska jag kunna få bakomvarande att köra om på annat sätt än det jag redan gör, dvs att håll ut till höger och sänka hastigheten. När de iaf inte kör om finns det inte så mkt jag kan göra.Och att köra av vägen och vända är ju en jättebra lösning, ska jag göra så varje gång så kommer jag att få göra det många ggr per dag.Om en person ställer sig på bromsen för att jag tänder bromsljusen så är han/hon redan en tickande bomb i trafiken, och bör inte ha körkort. Då anser jag att det är bättre att de får tänka till en gång än att de kansker reagerar så när jag måste stanna vid ett övergångställ, eller ännu värre - ett rådjur längre fram på vägen.Och, ja, jag känner till huvudregeln, det är antagligen därför jag ännu inte har krockat trots att jag har utsatts för många situationer som kunnat leda till allvarliga olyckor.
  • Nicke

Jag kör 10 mil om dagen. Jag brukar ofta klara mig utan rövslickare. Då kör jag mellan Stockholms stad och Vallentuna. Dvs MYCKET bilar. Jag har dock fler filer att välja på så jag kan ju akta mig. Det är dock inte alltid det går eftersom det ofta är enorm trafik i övriga filer. Då får rövslickaren ligga där och tycka att han är bäst i världen och jag sänker farten. Jag brukar dock öka avståndet till framförvarande fordon men det är ju mest för att inte orsaka en värre olycka än vad som krävs. Jag visste inte att varna via bromsen ger så stort genomslag. Jag har faktiskt försökt en gång men personen bakom med så lite brist på respekt för andra trafikanter som han hade brydde sig inte så nämnvärt i vilket fall. Rövslickeriet fortsatte.

• Judda

Mia83: Men det är ju inte DIN uppgift att få andra bilister att köra bättre! Visst, du kanske inte lär ngn annan en läxa genom att köra av vägen, men du undviker ju olycksrisken och det måste väl vara det viktigaste??!! För det är ju som sagt inte DU som ska lära ngn annan en läxa... Skydda dig själv och de du kan istället!

• Nicke

Hur avgör man att man är en bättre förare och har rätt att läxa upp andra förare då?
    Det är då det börjar bli farligt. När man anser sig bättre än andra. Det är det vi killar har problem med i trafiken enligt alla rapporter. Att överskatta sin förmåga är otroligt dumt. Att börja läxa upp andra trafikanter och lära dem hur de ska köra måste ju innebära att man själv tycker att man har rätten att göra det för att man är bättre?

• Mia83

Judda

Det är ju det jag gör genom att kräva att bilister ska lämna avstånd fram till min bil! Jag tänker på mig själv, men främst mina barn! En bil som ligger precis bakom mig ser inte vad som händer längre fram. Om jag då måste stanna för en fotgängare som redan gått ut i gatan är det kört. Dem situationen tänker jag inte finna mig i att hamna i.

• SkåneP

"Att köra av på närmsta ställe är väl det mest mogna man kan göra i det tillfället."

Men om den som kör om i sin iver att komma förbi sladdar till och kör ihjäl 2 barnfamiljer och en katt. Har man också då bidragit till olyckan som du argumenterar man gör mha varningsbromsning?

Kärnfrågan : Hur lära bakomvarade bil inte ligga upp i rövva?

• Nicke

Nej. Det tycker jag inte. Tycker inte det är samma sak att kanske orsaka en tvärnit som det är att följa vägen genom att köra av.

Hur lära? Det går inte att lära folk. De skiter i reglerna.

SkåneP skrev 2006-12-20 13:47:16 följande:
    "Att köra av på närmsta ställe är väl det mest mogna man kan göra i det tillfället."Men om den som kör om i sin iver att komma förbi sladdar till och kör ihjäl 2 barnfamiljer och en katt. Har man också då bidragit till olyckan som du argumenterar man gör mha varningsbromsning?Kärnfrågan : Hur lära bakomvarade bil inte ligga upp i rövva?
  • Nicke

Att varningsbromsa anser jag inte vara jämförbart med att köra av.

SkåneP skrev 2006-12-20 13:47:16 följande:
    "Att köra av på närmsta ställe är väl det mest mogna man kan göra i det tillfället."Men om den som kör om i sin iver att komma förbi sladdar till och kör ihjäl 2 barnfamiljer och en katt. Har man också då bidragit till olyckan som du argumenterar man gör mha varningsbromsning?Kärnfrågan : Hur lära bakomvarade bil inte ligga upp i rövva?
Svar på tråden Kan ingen trafikreglerna?