• Mia83

Kan ingen trafikreglerna?

Kan någon på detta forum förklara för mig varför inte högerregeln efterföljs i trafiken?
    Jag tog körkort nyligen och är redan less på folks brist på trafikvett och bristfälliga kunskaper.
    För ett par dagar sen var jag på väg att smälla med en bil bara för att han inte saktade ner när jag kom ut från höger. Och då fanns det ändå gott om tid för honom att hinna se mig och komma fram till att han skulle bromsa.
    Nästa gång tror jag att jag låter bli att bromsa bara för att få sätta dit en av alla dessa idioter.
    Man har precis tagit sig igenom en dyr och bra trafikutbilding och så kommer man ut i trafiken, där enda alternativet är att börja köra fel, som alla andra, om man inte vill bli påkörd var och varannan dag. Blir bara så irriterad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-19 21:22:19:
    Vill bara förtydliga att jag inte syftar att diskutera högerregelns vara eller icke vara, utan är irriterad på att den inte efterföljs när den gäller.
    Det vore väl jättebra om det blev en rondell i varje högerregelskorsning, men innan så är fallet så bör man köra efter de regler som gäller.
    Om man faktiskt söker av vägen framåt ovh läser vägmärken när man kör så borde det ju knappas komma som en chock att högerregeln gäller när man närmar sig en korsing?

• Svar på tråden Kan ingen trafikreglerna?
  • Judda

Har bara läst TS.

Håller med helt och hållet! Jag håller på att ta mitt kort och kan reglerna till punkt och pricka och varenda gång jag är ute och kör möter jag bilist på bilist som bryter mot reglerna! Idioter!!

För att inte tala om när jag är ute och går och måste stå och vänta på massa idiotbilister som bryter mot lagen och inte stannar vid övergångsställena, grrrrrrrrrrrr!!!

• Alle
    "Gör ett försök att förklara även för dig vad det innebär att varningsbromsa. Man petar på bromsen och som genom magi så tänds bromslampan och man har kommunicerat till bakomvarande förare att han/hon ligger för nära. Att ni väljer att tolka det som att jag minskar hastigheten kraftigt är upp till er"

Lugn i stormen nu!
    Jag vet exakt vad "varningsbromsa" innebär, och vad man gör då. Jag har aldrig sagt att jag tolkat det som att du kraftigt minskar hastigheten.

Jag skrev att ditt beteende i trafiken är omoget pga bristande erfarenhet, inte att du är en dålig förare.
    Samt att du säger ju att du hutar åt andra trafikanter med hjälp av tutan och varningsbromsningar, vilket gör att du antagligen uppfattas som "en sån där som leker trafikpolis"

Jag svär och förundras också dagligen över hur folk beter sig i trafiken, och jag svär över folk som slarvar med stopplikten (alla fyra hjulen SKA stå stilla), jag förundras över förare som inte följe "zebralagen" och jag förundras över gångtrafikanter som tror att man ska hinna bromsa på en nanonsekund....och jag irriteras över folk som uppför sig som om de vore trafikpoliser, precis som jag är fascinerad av de som leker med döden med nosen i arslet på bilen framför eller som slänger sig ut i en korsning trots att det kommer bilar....och mycket annat.

Så jag förstår dig, men håller inte helt med dig
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Mia83

Ok, då missuppfattade jag dig. Omogenhet pga oerfarenhet är ju inte så mycket att göra åt, bara att leva med ett tag till.
    Men du får det att låta som att jag inte gör annat än varningsbromsar och tutar på folk, vilket inte stämmer.
    Om någon ligger så pass nära mig att det innebär fara för mig och mina barn så varnar jag.
    Om någon utsätter mig och mina barn för direkt fara genom att tvinga mig att tvärnita så tutar jag.
    Dessa extrema situationer uppkommer, som tur är, inte varje dag - utan långt ifrån. De situationer man stöter på varje dag är ju inte alls lika påtagliga, och de gångerna gör man ju inte så mycket mer än att rycka på axlarna och dra en djup suck.

Men om ingen visar för alla dessa trafikidioter, alltså de riktigt farliga, att vi inte accepterar deras beteende, hur ska de då få veta det? För inte 17 bryr sig polisen iaf.
    De har inte ens tid att göra något åt alla som blåser förbi i 60-70 utanför min dotters dagis, inkl lokalbussar.

• Nicke

Ge fan i att varningsbromsa. Ni kan aldrig veta hur personen bakom reagerar. Kanske med att själv tvärnita och utsätta mängder med folk för fara.

Idioter som tänder helljusen istället för att blinka lätt om man råkat glömma de på borde skjutas. Varför hålla på och ge igen med samma sak om det handlar om ett misstag? Kanske bländar man personen som glömt sina ljus på så att personen i fråga kör ihjäl någon vid vägkanten eller sigsjälv.

Angående högerregeln så är det klart man skall hålla på den.

• Nicke

Följ högerreglen men räkna ALDRIG med att någon annan gör det. Det är mitt tips.

• Alle

Ja, en vacker dag är du inte längre en omogen förare
    Och det var inte meningen att få det att framstå som att du hela tiden hutar åt andra.

Problemet är att för att visa för de riktigt farliga idioterna att vi inte accepterar deras beteende så måste vi själv utsätta oss för fara - ofta men inte alltid.

Trafikpolisen är kraftigt underbemannad och gör så gott de kan via olika insatser.

Att de kör för fort utanför dagiset kan du själv försöka påverka genom att vara på kommunen och kanske även polisen.

Nu har jag inte tittar var du bor, men här i Stockholm så har polisen ofta större insatser mot bland annat aggressivt trafikbeteende samt hastighetsöverträdelser i tätbebyggt område.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Nicke

Det kan även vara skylten med ett kryss som visar på korsning där högerregeln skall tillämpas. Sitter oftast där sikten är skymd.

cimona skrev 2006-12-19 21:01:35 följande:
    Mirris skrev 2006-12-19 20:13:00 följande: O gode tid.. vågar knappt fråga.. men va är det för skylt Fru Indosaurie?? *dum som ett spån* Kan det vara huvudledsskylten och skylten som visar att man har väjningsplikt?
  • Judda

Jag håller med N1klas:

Tycker absolut inte man ska varningsbromsa! Ligger ngn för nära bakom så har man 2 alternativ: öka avståndet till bilen framför eller helt enkelt släppa förbi bilen bakom! Finns det ej möjl att släppa förbi så kan man faktisk "slösa" 1 min av sin tid på att köra av vid närmsta avfart och vända, då hinner ju den otålige bakom förbi...

• Nicke

Som jag skrev innan.
    En vacker dag så varningsbromsar du. Personen bakom ställer sig på bromsen och sladdar ut i mötande vägbana. Där kommer jag med fru och barn i bilen och krockar med denna idiot och dör. Kanske hade vi överlevt om du inte varningsbromsat och på något sätt försökt släppa fram idioten istället. Alternativet är att man sänker farten till en relativt säker hastighet.

Mia83 skrev 2006-12-20 13:13:31 följande:
    Ok, då missuppfattade jag dig. Omogenhet pga oerfarenhet är ju inte så mycket att göra åt, bara att leva med ett tag till.Men du får det att låta som att jag inte gör annat än varningsbromsar och tutar på folk, vilket inte stämmer.Om någon ligger så pass nära mig att det innebär fara för mig och mina barn så varnar jag.Om någon utsätter mig och mina barn för direkt fara genom att tvinga mig att tvärnita så tutar jag.Dessa extrema situationer uppkommer, som tur är, inte varje dag - utan långt ifrån. De situationer man stöter på varje dag är ju inte alls lika påtagliga, och de gångerna gör man ju inte så mycket mer än att rycka på axlarna och dra en djup suck.Men om ingen visar för alla dessa trafikidioter, alltså de riktigt farliga, att vi inte accepterar deras beteende, hur ska de då få veta det? För inte 17 bryr sig polisen iaf.De har inte ens tid att göra något åt alla som blåser förbi i 60-70 utanför min dotters dagis, inkl lokalbussar.
  • Nicke

Det är inte att bara tänka på sig själv i trafiken. Man måste försöka sammarbeta.
    Att "ge igen" är så jävla idiotiskt. Sandlådefasoner.

Ni känner väl till "huvudregeln"?
    Ta annars reda på vad den säger.

Svar på tråden Kan ingen trafikreglerna?