• Mia83

Kan ingen trafikreglerna?

Kan någon på detta forum förklara för mig varför inte högerregeln efterföljs i trafiken?
    Jag tog körkort nyligen och är redan less på folks brist på trafikvett och bristfälliga kunskaper.
    För ett par dagar sen var jag på väg att smälla med en bil bara för att han inte saktade ner när jag kom ut från höger. Och då fanns det ändå gott om tid för honom att hinna se mig och komma fram till att han skulle bromsa.
    Nästa gång tror jag att jag låter bli att bromsa bara för att få sätta dit en av alla dessa idioter.
    Man har precis tagit sig igenom en dyr och bra trafikutbilding och så kommer man ut i trafiken, där enda alternativet är att börja köra fel, som alla andra, om man inte vill bli påkörd var och varannan dag. Blir bara så irriterad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-19 21:22:19:
    Vill bara förtydliga att jag inte syftar att diskutera högerregelns vara eller icke vara, utan är irriterad på att den inte efterföljs när den gäller.
    Det vore väl jättebra om det blev en rondell i varje högerregelskorsning, men innan så är fallet så bör man köra efter de regler som gäller.
    Om man faktiskt söker av vägen framåt ovh läser vägmärken när man kör så borde det ju knappas komma som en chock att högerregeln gäller när man närmar sig en korsing?

• Svar på tråden Kan ingen trafikreglerna?
  • Mia83

Man kanske skulle flytta till Alingsås då....

• Wermlanspojk

"Man kanske skulle flytta till Alingsås då...."

Hehe, att hänga upp sitt liv på hur andra sköter högerregeln verkar aningen drastiskt. Jag tror det räcker om du så småningom börjar acceptera att högerregeln inte följs alla gånger.

Jag har en korsning där högerregeln gäller alldeles nära där jag bor och härom sistens var en polisbil ett par bilar framför mig som inte körde enligt boken, men enligt logiken. Bilen som kom från höger stannade och släppte förbi oss som skulle rakt.

• Mia83

Ja, jag trivs faktiskt ganska bra i Uppsala ananrs så...
    Men det som stör mig med att högerregeln inte följs är att det inte ens är specifikt för i vilka korsningar den följs.
    Vissa bilister följer den och andra (många fler) gör det inte.
    Det skapar stor förvirring i trafiken, främst för nyutbildade förare som jag själv, och man vet inte riktigt hur man ska bete sig. Men man får väl helt enkelt gilla läget då och sänka sina krav till att vara nöjd när man kommer hem oskadd.

• Carisma95

Jag är nog lite drastisk kanske. När nån inte följer högerregeln här så kör jag nästan ända fram och tutar för att skrämmas lite...
    Jag är väl som alla andra "galna" höger-frenetiska alingsåsare...

Be true to yourself and you will never fall...
  • Wermlanspojk

Mia83: Ja jag kan verkligen förstå att det är förvirrande och irriterande. Men oskadd i detta sammanhang kommer du nog vara så länge du inte förutsätter att någon, oavsett väjningsplikt, stannar för att släppa förbi dig. Men att du ändå inte glömmer bort att det faktiskt kan komma någon från höger som använder sig av regeln.

Kom på en rolig sak till ang. korsningen jag pratade om ovan. För 1-2 år sen nånting var det tydliga märken av en kollision där och en stund efter det satte någon upp några stora kartongbitar där det stod "HÄR GÄLLER HÖGERREGELN!". Min favoritteori är att det small pga att någon följde högerregeln.

• Judda

19 av 20 Och jag har inte ens körkort! Men man tycks ju ha bättre koll på reglerna än många som har det ändå...

• jezzzzzika
    carisma: högerregeln är helig i alingsås! jag blir tokig när den inte följs. lika tokig blir jag när folk stannar o släpper fram folk som kommer från gårdsgata i tron om att högerregeln gäller där!! Skrikandes
    *Timmy, utan Dig är Jag inget, Tillsammans är Vi oslagbara*
  • Carisma95
    jezzzzzika skrev 2006-12-22 20:49:50 följande:
    carisma: högerregeln är helig i alingsås! jag blir tokig när den inte följs. lika tokig blir jag när folk stannar o släpper fram folk som kommer från gårdsgata i tron om att högerregeln gäller där!! *Timmy, utan Dig är Jag inget, Tillsammans är Vi oslagbara*
    Ja, det är nog MÅNGA som inte kan reglerna på gågata över huvudtaget!
  • Nicke

Att köra i gång-hastighet (typ max 5 km/h) och att ALLA gående osv har företräde? Nej, det tror jag inte. ;)

Egentligen får man bara köra på en gågata av speciella skäl men det finns ställen där det är helt ok att köra runt på gågata.

Carisma95 skrev 2006-12-26 15:15:57 följande:
    jezzzzzika skrev 2006-12-22 20:49:50 följande: carisma: högerregeln är helig i alingsås! jag blir tokig när den inte följs. lika tokig blir jag när folk stannar o släpper fram folk som kommer från gårdsgata i tron om att högerregeln gäller där!! *Timmy, utan Dig är Jag inget, Tillsammans är Vi oslagbara*Ja, det är nog MÅNGA som inte kan reglerna på gågata över huvudtaget! Be true to yourself and you will never fall...
  • Nicke

Det heter iof "Gårdsgata" då. Där är det tillåtet med motorfordon.
    På gågator är oftast motortrafik helt förbjuden.

• Carisma95
    N1klas skrev 2006-12-26 15:19:23 följande:
    Det heter iof "Gårdsgata" då. Där är det tillåtet med motorfordon.På gågator är oftast motortrafik helt förbjuden.
    Det var jag som svarade fel. Menade gårdsgata. (som Jezzzzika skrev).
Svar på tråden Kan ingen trafikreglerna?