• MarcusEmelinJosefinesMamma

Ang flickor och pojkar?

Är det bara jag som tycker att pojkar ska ha pojkfärger ... dvs Blått, svart, grått mm Och flickor rosa lila med blommor och glitter.
    Jag tycker att pojkar ska ha kort hår och flickor långt.
    Jag tycker att man ska se vad det är för kön på barnet.
    Visst kan min son ha nån röd tröja eller nått inslag av rött i sina kläder och mina döttrar ha svart eller grått, men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad.
    Det finns ju faktist olkia avd för pojk och flickor i tex butikerna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-28 08:17:15:
    "men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad"

Skulle vara mer inriktat på pojkar med flickläder på...neutrala barn och kläder var inte riktit rätt formulering..

• Svar på tråden Ang flickor och pojkar?
  • uniMog

BigRed, ja redan min dotter på 3 år har ju en viss smak vad gäller kläder och då köper jag ju självklart (för mig iaf?) den stilen och inte precis tvärtom. Jag blir lite förvånad att man anser att en 10+ inte skulle få bestämma kläder själv så länge de är praktiska och inte kostar skjortan.

How 'bout the power to kill a yak, from 200 yards away... WITH MIND BULLETS!
  • uniMog

Marcusem--osv..

Ja du skulle nog kräkas massor åt min son då Han passar skitbra i rosa och har mycket cerise i sin klädhög. Dottern ser blek och konstig ut i rosa och därför har hon inte mycket sånt.  Bikini sätter jag överhuvudtaget inte på små barn utan de har badbyxor båda två. Nina har en överdel som vi aldrig använder iof men den köptes eftersom byxan var söt. När hon blir större får hon välja själv och väljer säkert baddräkt eftersom alla andra har det. JAG kommer dock inte tvinga på henne det för jag tycker små barn kan ha bara byxa.
    Överhuvudtaget låter jag nog mina barn välja rätt mycket själva när de blir stora nog att uttrycka en åsikt.

Visst har alla en gräns. Jag sätter inte på Morgan klänning eftersom jag tycker det är onödigt men skulle han vilja ha den begränsar jag honom inte det minsta.

Pejgan .. Du förstår väll att det är du som påverkat henne heeeeela hennes liv och att hennes smak är grundad på hur vida du påverkat henne så att hon gillar just den stilen :)
    *skratt*

• uniMog
    MarcusEmelinJosefinesMamma skrev 2006-12-28 08:23:41 följande:
    Pejgan .. Du förstår väll att det är du som påverkat henne heeeeela hennes liv och att hennes smak är grundad på hur vida du påverkat henne så att hon gillar just den stilen :) *skratt*
    Tvivelaktigt eftersom hon inte har den stil jag skulle önska
  • uniMog

eller ja... visst påverkar vi våra barn men om vi låter dem ha ALLA typer av kläder, leksaker, intressen etc så får de en chans att välja sin egen väg. Vilket jag än så länge verkat klarat bra.

"leksaker, intressen etc"

Min son har ett nallepuh hus som är rosa, lila och mintgrönt som han älskar att leka med, han har ett kök å gillar att laga mat i de .. det har väll inget med kläder att göra det är OT ..

Jag har aldrig antytt att barn inte ska få olika leksaker, de va ju fåningt sagt av dig tycker jag å av alla andra som oxå skrivit så tidigare.

Kläder och lekar/leksaker är helt olika saker.

• uniMog

Jag har väl för tusan inte sagt att DU gör det jag har sagt vad JAG gör.

Pejgan skrev 2006-12-28 08:25:22 följande:
    eller ja... visst påverkar vi våra barn men om vi låter dem ha ALLA typer av kläder, leksaker, intressen etc så får de en chans att välja sin egen väg. Vilket jag än så länge verkat klarat bra. How 'bout the power to kill a yak, from 200 yards away... WITH MIND BULLETS!
    VAD i det inlägget insinuerar ens att du inte skulle låta din son ha vilka leksaker han vill???
  • Isabellesmamma

Nämen...Vad är fel med att en pojke har blommor på kläderna?
    Även om ni säjer att ni inte "styr" era barn så tyvärr, där tror jag ni har fel...
    Även om man kan tycka att kläder är en skitsak när det handlar om könsroller så tror jag det har väldigt stor betydelse.
    Det blir så att flickor ska ha söta gulliga puttenuttiga kläder, medan pojkar ska ha tuffare tåligare osv. Och hur ser det ofta ut på skolor nu? Jo, just så. Flickor ska söta och snälla, medan pojkarna är tuffare och tar plats...Sen kan man ju tycka vad man vill om det är fel eller inte, men det tycker iallafall jag!
    Ang. färger så tycker jag att barn kan ha alla färgar. Jag kräks när jag hör orden flick- och pojkfärger..
    Och bikini till en bebis? Snälla!! Jag skulle aldrig få för mej att sätta på varken en dotter eller son en bikini. Bikini kan min tjej få ha när hon är stor nog för det.

Sen tjejen som fota sin kille i en klänning. Herregud släpp det! Att barnet skulle bli kränkt är bara skitsnack..Killen lär inte bli allvarligt mobbad för det. Och vad vet du. Din kille kanske kommer vilja klä sej i tjejkläder när han bli större..Då kanske han känner sej kränkt över att du fotade honom i pojkkläder som liten! Oj hemska tanke....

Lika bra vi bli naturister allihopa för annars kanske nån blir mobbad...

Att välja sin egen väg .. Villken väg anser du att mina flick å pojkbarn kommer välja?

Jag köper kläder efter MITT tycker och smak :)

Vad jag köper avgör jag eftersom jag är den som handlar..Dock inte åt min stora som snart blir 12 år.

Jag lär inte mina barn att det är rätt eller fel att Torsten går i flickkläder eller att det enda som är rätt i klädväg är mina val.

Mina barn får välja själva då dom är tillräckligt gammla eller finner intresse i att vara med att välja kläder.

• saga o kevin

ts,håller med dig, skulle aldrig stoppa på min son heller tjejkläder eller kläder som är tjejfärger.

Svar på tråden Ang flickor och pojkar?