• MarcusEmelinJosefinesMamma

Ang flickor och pojkar?

Är det bara jag som tycker att pojkar ska ha pojkfärger ... dvs Blått, svart, grått mm Och flickor rosa lila med blommor och glitter.
    Jag tycker att pojkar ska ha kort hår och flickor långt.
    Jag tycker att man ska se vad det är för kön på barnet.
    Visst kan min son ha nån röd tröja eller nått inslag av rött i sina kläder och mina döttrar ha svart eller grått, men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad.
    Det finns ju faktist olkia avd för pojk och flickor i tex butikerna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-28 08:17:15:
    "men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad"

Skulle vara mer inriktat på pojkar med flickläder på...neutrala barn och kläder var inte riktit rätt formulering..

• Svar på tråden Ang flickor och pojkar?
  • mammiiie

Munt: Så är det för min del, menade jag med "så är det bara"...

• mammiiie

"Vad gör du om din sonskulle vilja ha en ljusrosa tröja eller aprikos mössa då? Barn har ju olika perioder när de växlar mellan favoritfärger."

När de är såpassa gamla att de själva vill välja färger på kläder (OM de äns blir intresserade utav att välja kläder själva vill säga) så självklart köper jag det till dem. Men nu syftade jag på spädbarnsåldern.

• Pallas

Jag är ju då ett sånt här testosteronskadat XX-exemplar och det är inte så himla lätt faktiskt. Men faktum är att jag är lika mycket kvinna när jag har korsett och högklackat som när jag står i skoteroverall med en röjsåg i handen. Jag tycker som Bonanza att det är min SKYLDIGHET som förälder att inte medvetet begränsa mina barn i deras val av färger, stilar och aktiviteter.

Har tre pojkar och alla leker med bilar, dockor, lagar mat, städar, tvättar, diskar, lägger pussel och bygger med lego. Min 16-årige son sköter helt och hållet ansvaret för sin egen tvätt och städningen av sitt rum sedan två år. Alla tycker att han är så duktig, själv tycker jag att det bara är en självklar grej - själv flyttade jag hemifrån när jag var 14 och det var ingen som sade att jag var duktig.

Heh .. roligt att läsa era svar.
    Jag har läst alla inlägg och det är ju en hel drös, har inte tid att svara alla enskilda TS .. inlägg inte idag.
    Men jag vill säga en sak.. att vad barnen leker med har har för mig inget med färgval av kläder att göra och med kön menar jag inte att jag tycker att barn skall springa nakna utan byxor så att man ser om dom har slida eller snopp.
    Mycket fånigt att överhuvud taget skriva så.
    Det var ett barn på öppnaförskolan som hade långt hår, runda goa kinder och rosa kläder på sig.
    Det var en flicka, det såg väll alla :) Men flickan hette Joel och hade snopp.
    Jag skämmdes inte över att ha sagt, Hur gammel e din tjej?
    Inte ett dugg faktist.
    Mamman svarade med ett nervöst skratt.. Joel brukar ha lite mer pojkiga kläder på sig. Han är 1 år nästan precis.
    Ja svarade med le och tänka .. stackars Joel men han är ju söt iaf.
    Ni som skrivit att ni ska undanhålla era barn från mig för att jag inte ska behöva bli irriterad över era klädval, hur tänker ni då?
    Jag kan ju lugnt berätta att jag inte har nån form av Psykotiska färgvals problem.
    *s*
    Kanske är det så att ni som klär era pojkar med glitter och rosa pastell önskar att ni hade en flicka och viseversa?!
    Man får ibland uppfattningen att folk inte är nöjda över könet dom fick på sitt barn.
    Försöker göra pojkarna till flickor osv.
    Visst kan mina barn ha lite mera neutrala färger som grönt å beige å grått mfl färger.
    Dock ser jag till att mina barn har andra fäger som väger upp könet.
    Jag fullkommligt älskar att låta mina döttrar ha flickfärger som då för mig personligen är rosa, röd, lila mm Och älskar att köpa coola kläder i killfärger till min son.
    Ett problem som finns vart man än kommer är att folk har så svårt att respektera andras åskiter.
    Min åsikt är att Pojke= Blå Flicka = Rosa
    Och jag kan bli irriterad på folk som "gömmer undan" flick eller pojk loocken på sina barn.
    Men respektera deras val de gör jag.
    Men jag själv skulle aldrig klä mina så.
    Jag har sett en del här på fl ochj även på andra sidor på nätet där era barn vart uppenbart killiga eller tjejjiga.
    Ni som skrivit att ni inte klär era barn efter kön .. hur fungerar ni dådå?
    Lilla "Ida" har en underbar rosa body å "Viktor" grymt snygga byxor tex .. Är det nått ni rotat fram ur garderoben som legat längst in å skräpat?!
    Eller var det nån larvig släkting som köpte plagget och råkade var på plats då fotona tagits så att ni kännde att ni var tvunga att använda de iaf nångång?!
    - Jag köper inte kläder efter kön *fniss*
    Jag ser att en del tagit upp uppfostran oxå .. hur kan de komma sig att klädval och färgval hör ihop med uppfotran?
    JAG väljer kläder till mina barn tills den dagen dom är så stora att dom själva kan välja.

• Pallas

"Och jag kan bli irriterad på folk som "gömmer undan" flick eller pojk loocken på sina barn.
    Men respektera deras val de gör jag."

Tycker du verkligen att du respekterar andras val, OCH de enskilda individerna, när du tänker "stackars Joel"? Förstår inte hur du får ihop den ekvationen faktiskt, för tyvärr är det inte så att du kan dölja dessa åsikter för dina egna barn. Du kommer färga dem, även om du inte säger det rakt ut, och därmed kommer dina barn att hamna i riskzonen för att mobba alla "stackars Joel" där ute.

• Pallas

Där hade du din koppling till uppfostran.

När det gäller att inte köpa kläder efter kön så gör jag såhär: Jag köper de kläder jag tycker om och har råd med. Därför går det mesta med sporttryck och rosetter/volanger bort. Jag köper kläder efter pris, den färg jag/barnen gillar och efter hur praktiska de är.

Pallas .. Men om man vänder på de hela då?

Om dina barn får lära sig att alla barn oavett kön ska ha villka kläder dom vill och använda sig av alla färger .. då lär du isf dina barn att det är fel och onaturligt att ha pojk och flick kläder på sig..Då är det kanske så att dina barn mobbar våra barn, våra barn där vi anser att det faktist finns pojk och flick kläder?!
    Och respektera andras val och respektera andra personer med andra val än mig själv .. Ja de gör jag.
    Men jag vill och tänker aldrig göra som dom. Dina val e dina, jag respekterar dig för den du är, jag har inte sagt nånstans att det är FEL eller att det är Oacceptablet att folk väljer att klä sina små killar som prinsessor.
    Jag tänkte .. Stackars Joel .. Jaa de gjorde jag men jag ser inte ner på mamman som satt på sin pojke flick kläder, och heller inte på pojken. Jag är stolt över mina barn. Över mina döttrar och över min son.
    Hela världen får gärna se mina barn för dom dom är.
    Jag gömmer inte undan mina barns kön!

• uniMog

Jag köper de kläder jag gillar oavsett avdelning på klädaffären och får jag typiska flick/pojkkläder så använder jag det mesta. Jag är ekonomisk nog att anse att får jag 2 kassar kläder till Nina så kan jag istället spara 1000 kr till henne så då får mina ideologiska värderingar stå tillbaka.

KÖPER jag kläder köper jag däremot mer tuffa kläder till henne eftersom jag tycker det passar hennes personlighet (hon ÄR inte en sockersöt docka). Morgan passar skitbra i cerise och rött och får därför mycket sånt. Dessutom är han mer gullegull och Nina mer fart och fläkt.

How 'bout the power to kill a yak, from 200 yards away... WITH MIND BULLETS!
  • uniMog
    MarcusEmelinJosefinesMamma skrev 2006-12-22 18:48:49 följande:
    Pallas .. Men om man vänder på de hela då?Om dina barn får lära sig att alla barn oavett kön ska ha villka kläder dom vill och använda sig av alla färger .. då lär du isf dina barn att det är fel och onaturligt att ha pojk och flick kläder på sig..Då är det kanske så att dina barn mobbar våra barn, våra barn där vi anser att det faktist finns pojk och flick kläder?!
    Jag lär mina barn att alla individer är ok oavsett kläder, intressen, utseende etc. Ingenstans lär jag honom att "pelle är dum för pelle har pojkkläder".
    How 'bout the power to kill a yak, from 200 yards away... WITH MIND BULLETS!
  • Pallas

"Om dina barn får lära sig att alla barn oavett kön ska ha villka kläder dom vill och använda sig av alla färger .. då lär du isf dina barn att det är fel och onaturligt att ha pojk och flick kläder på sig."

Nej, om jag lär mina barn att alla får ha på sig vad de vill så kommer de inte reagera på att någon klär sig könsstereotypt.

Svar på tråden Ang flickor och pojkar?