• MarcusEmelinJosefinesMamma

Ang flickor och pojkar?

Är det bara jag som tycker att pojkar ska ha pojkfärger ... dvs Blått, svart, grått mm Och flickor rosa lila med blommor och glitter.
    Jag tycker att pojkar ska ha kort hår och flickor långt.
    Jag tycker att man ska se vad det är för kön på barnet.
    Visst kan min son ha nån röd tröja eller nått inslag av rött i sina kläder och mina döttrar ha svart eller grått, men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad.
    Det finns ju faktist olkia avd för pojk och flickor i tex butikerna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-28 08:17:15:
    "men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad"

Skulle vara mer inriktat på pojkar med flickläder på...neutrala barn och kläder var inte riktit rätt formulering..

• Svar på tråden Ang flickor och pojkar?
  • Ferdinand

TS - Du tycker synd om lille Joel som blivit klädd i flickfärger - precis som du "tycker synd om" de som här skrivit att de inte delar din åsikt - men på vilket sätt är det egentligen synd om honom? Om han inte själv ider av att ha rosa/rött eller vad det nu gäller för färger på sig, så kan det väl knappast vara synd om honom? Eller menar du att det på något sätt är förnedrande för honom?

Jag förstår inte heller på vilket sätt det är synd om de som inte tycker som du och skrivit inlägg ovan - de verkar trivas med sina åsikter medan du däremot går runt och blir irriterad på alla barn i könsneutrala kläder.

Världen skulle vara en trevligare plats om fler var beredda att omvärdera sina åsikter och fördomar...

Sen är det ju så att barn klär i olika färger. Min son klär inte i blått och därför skulle jag inte köpa blå kläder till honom ens om jag gillade färgen - varför skulle jag klä honom i en färg som inte passar honom bara för att han är pojke?

• qaz

inte sätter jag på mina killar rosa kläder(om de inte har önskat sig nått sånt).inte köper jag dockor till dom heller.tjejerna har mycket rosa,men även blåa o svarta kläder.inte vill de ha bilbanor o dylikt heller i present.det är så mycket fjant tjafs om detta nuförtiden tycker jag.

• uniMog
    qaz skrev 2006-12-26 15:52:35 följande:
    inte sätter jag på mina killar rosa kläder(om de inte har önskat sig nått sånt).inte köper jag dockor till dom heller.tjejerna har mycket rosa,men även blåa o svarta kläder.inte vill de ha bilbanor o dylikt heller i present.det är så mycket fjant tjafs om detta nuförtiden tycker jag.
    Tänk det håller jag verkligen med om. Fjant och tjafs är precis rätt ord. Resten av ditt inlägg däremot håller jag INTE med om.
    How 'bout the power to kill a yak, from 200 yards away... WITH MIND BULLETS!
  • Olivia2006

Men dumma mig, jag som trodde att den här tråden handlade om ifall man ska anv. flickfärger på flickor o pojkfärger på pojkar......!

Hehe .. de va meningen de .. iaf från början *s*

• zebran i Stilla havet

Ja i sa fall kan jag svara rakt av att jag tycker inte att pojkar ska ha pojkfarger. Varfor skulle min pojk begransas till att ha blatt, svart och gratt nar han ar sa fin aven i brunt och orange och rott och lila och gront och gult och rosa..? Idag har han t o m en ljusbla body med rosa blommor och texten "pretty flowers everywhere". Stackars honom.

Usch ... Men de e ditt barn å ditt val.
    Du klär ditt barn som du vill å ja mina så som jag vill.
    Fast de e taskigt av dig att köpa flick kläder till din pojke!

• Botilda

ljusbla body med rosa blommor och texten "pretty flowers everywhere" = flickbody???

Uppriktig fråga: får killar alltså inte ha kläder med blommor på? Ni skämtar väl?

• FiaÅkotten

men herregud varför skulle det vara TASKIGT av zebran... att köpa en sån body till sin son???

OK att alla inte känner sig så mogna att de kan se förbi färgerna men att säga att det är taskigt att han EV skulle kunna misstas för tjej???

Tycker du TS verkar vara väldigt rädd och osäker. Då är det enkelt för dig att lita till hur de klassiska reglerna för tex hur flickor och pojkar ska se ut.

*jag vill uppfostra en en stark person inte en tjej/kille om ni förstår hur jag menar*

och som

Svar på tråden Ang flickor och pojkar?